Hij kon en mocht niet tevreden zijn over het eindresultaat. Voorafgaande aan de vijfde en zesde race voor het Dutch Superbikes Kampioenschap had Peter Schalken gehoopt om de stijgende lijn voort te kunnen zetten. Maar het liep niet zoals de Suzuki coureur uit het Amici-Hoegee team had gehoopt.
Op het TT Circuit Assen behaalde hij een tiende en twaalfde plaats. Klasseringen waar de 28-jarige coureur absoluut niet gelukkig over kon zijn. <br /> <br /> <br /> Schalken kijkt daarom met gemengde gevoelnes terug op de race in Assen. <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><br /> </p> <p>“We zijn al enkele weken bezig om een goede afstelling te krijgen voor de motorfiets. Ik heb dit weekend heel veel problemen gehad met de wegligging. De Suzuki stuurde niet zoals ik wilde. Tijdens de trainingen was ik al niet echt happy”.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Door de deelname van de top uit het Duitse IDM Superbikes Kampioenschap was het deelnemersveld sterk in kwaliteit gegroeid. Een prima zaak want bij de races in Duitsland rijden enkele oud wereldkampioenen uit het Superbikes mee. Doordat er op 21 juli een IDM race op het TT Circuit Assen wordt verreden zagen de buitenlanders deze race meer als een training dan een wedstrijd.<br /> <br /> <br /> <strong>Fysieke kracht</strong></p> <p><strong><br /> </strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Maar er had meer ingezeten dan de vijftiende startpositie. Voor mij stonden jongens die normaal achter mij staan geklasseerd. Dan mag en kan je niet tevreden zijn.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Na een bliksemstart wist Schalken zijn positie niet lang vast te houden. Langzaam maar zeker verloor de Suzuki coureur uit Dussen enkele plaatsen. Als tiende passeerde Schalken de finish.</p>
<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het was jammer dat ik mijn klassering niet kon vasthouden. Maar de schuld ligt gedeeltelijk ook bij mij. We hadden voor deze race niet het juiste pakket gekozen. Dat zorgde ervoor dat de motor halverwege de race instabiel werd. Ik had de grootste moeite om de motorfiets in balans te kunnen houden. Dat is eigenlijk wel even balen want ik was erop gebrand om weer eens goed te presteren. We hebben vandaag twee wedstrijden dus zijn er veel punten te verdelen”.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De start van de tweede heat was wederom goed maar moest al na een ronde vroegtijdig worden stilgelegd vanwege een valpartij. Na de herstat schoot Schalken als een kanonskogel uit de startblokken. Maar wederom moest Schalken lijdzaam toezien dat menig collega coureur hem passeerde. Als twaalfde keerde hij gedesillusioneerd terug in de pits.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>Schalken: “Ik weet niet waar het aan ligt maar weer ging de motorfiets halverwege de race enorm schudden. Dat kost zoveel fysieke kracht en het begint langzaam maar zeker aan je zelfvertrouwen te knagen. Maar ik vindt het ook heel vervelend voor mijn monteurs. Zij doen enorm hun best om alles perfect in orde te hebben. We hebben nu vier weken rust voordat de volgende ONK Superbike race wordt verreden. In de tussenliggende periode gaan we kijken waar het probleem aan kan liggen. Ik heb dit jaar al laten zien dat ik met de top mee kan komen. Met die wetenschap ga ik dan ook met vertrouwen de toekomst is.”</p> </blockquote> <p><br /> </p>