Na de afgelaste ONK races voor Kees Kentrop en Danny de Haas hun eerste race op het circuit Motorland Aragn in Spanje. En wel meteen een WK op onbekend terrein!
Slechts twee (kwalificatie-)trainingen en een wedstrijd van 15 ronden op het programma waarbij de eerste ronde van het FIM Sidecar World Championship samen werd verreden met de 2e ronde van het FIM Superbike World Championship (WSBK).<br /> <br /> Onder prima omstandigheden, 25 graden, zon en een prachtig circuit, werd in de eerste sessie een tijd gerealiseerd van 2.19.183 en een 9e startplek. Hierbij opgemerkt dat het voor alle 17 combinaties een onbekend circuit was met hoogteverschillen, blinde bochten en zelfs een “cork-screw” zoals bekend van het circuit Laguna Seca in Amerika. De tweede training liet een verbetering zien van ruim 3 seconden, maar de concurrentie was ook sneller. Met een tijd van 2.15.570 werd een 11e plek op de startgrid bereikt. <br /> <br /> Kees Kentrop: <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Een geweldig circuit met prachtig asfalt dat voor mij en Danny de Haas volledig nieuw is. Maar de verwachting is, na wat aanpassingen in de tandwielverhouding, dat we in de wedstrijd zeker nog progressie kunnen maken. Qua topsnelheid zitten we er goed bij en dat kunnen we zeker op het heel lange, dalende rechte eind uitbuiten."</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> Met 17 combinaties op de start-grid waren Kees en Danny bij het vallen van het groene licht goed weg. Vanaf de vijfde startrij aan de rechterkant kon goed positie worden gekozen voor de linkerbocht aan het einde om vervolgens behoedzaam,buiten het gedrang om, in de twee snelle rechterbochten bergopwaarts uit het zicht te verdwijen. Bij de eerste doorkomst nog steeds een positie gelijk aan de 11e startplek. Al snel viel het veld uiteen in verschillende groepjes met Paivarinta/Hanni en Steinhausen/Cluze aan de kop van het veld. </p> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>Vanaf ronde 3 werd de aanval geopend en gestaag klom het Connnect-Roké team met goede uitremacties aan het eind van het lange rechte stuk naar een 7e plaats in de zeven ronde. Vanaf deze ronde begon dan ook het stuivertje wisselen met team Grabmuller en team Makkula. Team Makkula had in de training al laten zien uitermate snel te kunnen zijn. Zij realiseerden ook de hoogst gemeten topsnelheid met 266 km per uur. Na een aantal ronden de 7e plek te hebben kunnen vasthouden was het toch Grabmuller die bij het dubbelen van een achterblijver de 7e plek wist terug te pakken. De verdedigende lijnen van Grabmuller gaven in de laatste twee ronden geen opening meer om te passeren. <br /> <br /> </p> <p>Steinhausen/Cluze hadden inmiddels vanaf de 11e ronde afgerekend met de Finnen Paivarinta/Hanni en kregen als eerste de zwart/wit geblokte vlag. Kees en Danny passeerden diezelfde vlag met een achterstand van 1.27.091 seconde op de nummer één als achtste. </p> <p> Met een snelste ronde van 2.13.182 en het merendeel van de wedstrijd in de 2.13 een prachtige 8e plaats in de eerste ronde van het WK bij het vallen van de finishvlag. Daarbij opgeteld de eerste 8 WK-punten maakte de lange terugreis een stuk aangenamer.<br /> <br /> De volgende wedstrijd is in het Hemelvaartsweekend in het Gelderse Hengelo. Een mooi stratencircuit en met een aantal buitenlandse zijspancombinaties aan de start zeker de moeite waard deze race voor het ONK te bezoeken. Tot dan! </p>