HomeNationaalTeams: Verslag Mervyn Verploegen OW Cup Assen

Teams: Verslag Mervyn Verploegen OW Cup Assen

Een podiumplaats scoren bij je debuut in de SuperCup 1000 van de OW-Cup is een knappe prestatie van Mervyn Verploegen. Maar echt lang nagenieten is er niet bij want op zaterdag 18 mei jl. stond de tweede wedstrijd alweer op het programma.

De grote vraag is of het Mervyn lukt zijn hoge nivo uit de eerste wedstrijd te continueren. In tegenstelling tot die eerste wedstrijd zijn de omstandigheden op het TT circuit van Assen nu een stuk minder florissant. Het regent en de asfalt temperatuur komt niet boven de 15 &deg;C, geen ideale omstandigheden om te racen.&nbsp; <p><br /> </p> <p>De dag voorafgaande aan de wedstrijd is er geen mogelijkheid om te trainen. De eerste kwalificatietraining wordt gebruikt om wat ritme op te doen. De baan is volledig nat en veel slechter kan het niet worden, hopelijk alleen beter. Mervyn gaat op regenbanden weg, de bedoeling is om een tijd neer te zetten en niet teveel te vragen van de banden om ze zo te sparen. In zijn tweede jaar in de Talent Cup 600 heeft Mervyn laten zien goed overweg te kunnen met een nat TT circuit. Het Mervyn IKS International Racing Team heeft het volste vertrouwen dat hem dat op de BMW S1000 RR ook zal lukken. Uiteindelijk eindigt Mervyn op een voorlopige 15e startplaats. Dit zegt nog niks omdat de kaarten in de tweede kwalificatietraining pas echt geschud gaan worden.</p> <p><br /> </p> <p>Het is inmiddels gestopt met regenen en de baan is nagenoeg droog voor de tweede kwalificatietraining. Er wordt gekozen voor een zachte compound achterband om wat meer grip te genereren. E&eacute;n snelle ronde is voldoende voor een goede startplaats met de wedstrijd. Omdat het asfalt nog koud is en de curbstones nat zijn de rondetijden bij alle coureurs wat langzamer. Al snel wordt duidelijk dat Mervyn het lastig heeft in deze tweede kwalificatietraining. Zijn rondetijden blijven wat achter en hij heeft meer moeite met de omstandigheden dan de ervaren coureurs. Aan het einde weet hij er nog een 01:48,221 uit te persen maar dan is het beste van de achterband er al af. Het levert hem een 9e startpositie op, nog steeds niet slecht maar Mervyn had op meer gehoopt.</p> <p> </p> <div><br /> </div>

Super starten is het credo voor de wedstrijd en van daaruit kijken wat er mogelijk is. Het is nog steeds fris in Assen maar de baan is volledig droog. Een verse set slicks wordt gemonteerd onder de BMW, ready to race! De start is goed van Mervyn en na &eacute;&eacute;n volle ronde komt hij als zevende langs start &ndash; finish. Daarna is het knokken voor de jonge Ewijkenaar die eerste afrekent met &lsquo;ouwe rot&rsquo; Teus Oskam waarna er een bikkelhard gevecht ontstaat met Niels Jansen en Roy Meerman. Mervyn weet ze achter hem te houden en begint het gaatje te dichten naar nummer vier Frank de Lange. Er zijn nog vijf ronden te gaan en het gaatje wordt kleiner en kleiner. Mervyn vind de aansluiting en op het rechte stuk remt hij zijn BMW voorbij de Yamaha R1 van Frank. Het gat naar nummer drie Yme Jan Hofstee is inmiddels te groot geworden. In de laatste ronde dringt Frank de Lange nog aan bij Mervyn maar die weet hem met een verschil van slechts 0,2 seconde achter zich te houden. Van een negende startplaats opgeklommen naar een vierde plek in de einduitslag, wederom een puike prestatie. Dan blijkt ook nog eens dat Mervyn in de negende ronde zijn PR heeft verbeterd naar super tijd van 01:44,163.<br /> <br /> <p><br /> </p> <p>Helaas geen podium finish deze race maar onder moeilijke omstandigheden heeft Mervyn zich kranig geweerd. In het klassement doet hij volop mee voor het kampioenschap met 33 punten staat hij slechts 8 punten achter lijstaanvoerder Yme Jan Hofstee.</p> <p><br /> </p> <p>&nbsp;Op 1 juni is de volgende wedstrijd in de SuperCup 1000 van de OW Cup. Het Mervyn IKS International Racing Team gaat er dan alles aan doen om die aansluiting in de top van het klassement te behouden…</p>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig