Helder Sidecarshop Racing in actie (foto credit: Helder Sidecarshop Racing)
Na een aantal weken rust mocht Helder Sidecarshop Racing onlangs weer aantreden op het mooie circuit van Schleiz.
Vrije training 1
Vrijdagmorgen werd de eerste vrije training verreden onder zonnige omstandigheden, daarom ideaal om de baan te verkennen. Dat was zeker nodig, alle circuits van het Sidecar Trophy kampioenschap zijn nieuw voor het duo. Hierdoor gingen Kees Endeveld en Jeroen Remmé ook weer opbouwend van start, om uiteindelijk op een tijd van 1.41,501 uit te komen. Dit was goed voor de eerste plaats. De heren waren tevreden, maar ook was duidelijk dat het beter moest omdat er nog snellere combinaties niet hadden deelgenomen aan de trainingssessie.
Vrije training 2
Wederom onder zonnige en dus droge omstandigheden werd er gestart voor deze tweede training. Kees en Jeroen gingen er goed voor zitten wat uiteindelijk ook beloond werd met een tijd die toch meer als een seconde sneller was dan de eerste training, namelijk een 1.40,3. Tevreden werd deze dag dus afgesloten en kon het span klaar gemaakt worden voor de kwalificaties op zaterdag.
Kwalificatie 1
De zaterdag begon droog en daarom gingen alle teams weg op slicks, maar in het park fermé begon het te licht regen, toch gingen de meeste teams de baan op met deze droogweer-banden. Dat resulteerde natuurlijk niet in snelle ronde tijden. Het was meer overleven dan tijden zetten. Tijd om banden te wisselen was er gewoonweg niet. Kees en Jeroen kwalificeerde zich dan ook op een zestiende plaats omdat zij geen onnodige risico´s wilden nemen.
Kwalificatie 2
Deze begon nu wel met regen en dus werd er ook gekozen voor regenbanden. Nu heeft Kees niet veel ervaring in de regen als rijder, en met dit span was het de eerste keer. Het was dus spannend wat de uitslag zou zijn. Ronde na ronde zakte de rondetijd en uiteindelijk kwamen de heren uit op plaats 5. Een positie waar ze zeker tevreden mee waren, want nog nooit ging het zo goed in de regen.
Sprintrace
Zondag was een mooie zonnige dag en vanaf een vijfde plaats kwamen Kees en Jeroen goed weg. Ze gingen als vijfde de eerste bocht in. Het tempo lag direct hoog omdat deze wedstrijd maar over 6 ronden werd verreden. Ze zaten even vast achter een paar F2 spannen. Toen ze die eenmaal voorbij waren moest de jacht worden geopend op de directe concurrenten Milan Spendall (die deze keer reed met Arjen Portijk), en dat lukte ook. Een paar ronden voor het einde wisten Kees en Jeroen deze combinatie voor bij te gaan en namen de 2e plaats over. Het bleef lang spannend want ze konden niet echt weglopen en kwamen uit eindelijk met een minimale voorsprong van 0,152 als eerste over de streep. Dit kwam omdat de snelle combinatie van Sattler in de laatste ronde zijn combinatie de pits in had gestuurd. Zij waren gast rijders die normaal in het WK uitkomen, en wilden zicht niet met ons kampioenschap bemoeien, ze zagen dit weekend slechts als training.
Hoofdrace
De hoofdrace verreden over tien ronden ging later die middag van start. Kees en Jeroen waren wederom goed weg en lagen op de derde positie, toen door een ongeval de race werd stilgelegd. Er volgde een herstart en daar waren de heren niet goed weg. Zo zaten ze weer een tijdje vast achter een aantal f2 combinaties. Toen ze die eenmaal voorbij waren werd de jacht weer ingezet op Milan Spendall, maar desondanks ze in het laatste rondje in het achterwiel van de snelle Sloveen zaten, was de wedstrijd net te kort en kwamen ze als tweede over de finish.
Het was een geslaagd weekend. Onze leiding in het kampioenschap is nog steeds 27.5 punten.
Kees Endeveld: “Ik had als passagier altijd een hekel aan dit circuit. Daarom heb ik ook zoveel respect voor de prestatie van Jeroen. Als rijder vind ik dit een super baan. Ik had niet verwacht dat wij hier zouden kunnen winnen.”