Aleix Espargaró: “Niemand geloofde in dit project, Aprilia heeft het verdiend”

1891
Aleix Espargaró - Termas de Río Hondo | © Dorna

Aleix Espargaró heeft zondag zijn eerste Grand Prix overwinning behaald in de MotoGP race op Termas de Río Hondo. Het was tevens de eerste zege voor Aprilia in de moderne MotoGP klasse en de Spanjaard is ervan overtuigd dat het hier dit seizoen niet bij zal blijven. 

Dat het Grand Prix weekend op Termas de Río Hondo de boeken in gaat als een bijzondere Grand Prix is een understatement. Alle actie op vrijdag werd afgelast omdat de spullen van een aantal teams nog niet op het circuit waren. Na een lange nacht van vrijdag op zaterdag om de pitboxen op te bouwen en de motoren klaar te maken stond er op zaterdag een programma klaar van maar liefst tien uur onderbroken actie op de baan.







Voor de MotoGP klasse betekende dit twee vrije trainingen van een uur met meteen daarna de kwalificatie. In de vrije trainingen liet Aleix Espargaró al een indrukwekkend en constant tempo zien op zijn Aprilia RS-GP en dat vertaalde zich ook naar het rijden van één snelle ronde in de kwalificatie. Met een 1’37.688 behaalde de Spanjaard pole position, zijn derde in totaal op drie verschillende machines (wat overigens een record is) en de eerste voor Aprilia in de moderne MotoGP.

Of Espargaró zijn indrukwekkende tempo van zaterdag ook voort kon zetten in de race was de grote vraag. Het was Jorge Martin die de leiding na de start overnam maar Espargaró verloor hem niet uit het oog. De Aprilia coureur probeerde meerdere malen bij het ingaan van bocht 5 om de Ducati coureur te verschalken maar hij ging telkens wijd, waardoor Martin meteen weer terug kon slaan.

In de 21e ronde lukte het dan eindelijk, Espargaró nam de leiding over en gaf deze niet meer uit handen. Martin deed er alles aan om zijn landgenoot en goede vriend bij te houden maar Espargaró had het onder controle. Hij kwam uiteindelijk als eerste over de finish en behaalde daarmee een historische zege.

Het was voor Aleix Espargaró niet alleen zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse maar zelfs ook zijn eerste Grand Prix overwinning: in de 125cc, 250cc en Moto2 had de Spanjaard het ook nog niet voor elkaar gekregen om een race te winnen. Daarmee was Espargaró de enige coureur op de huidige MotoGP grid die nog geen Grand Prix zege achter zijn naam heeft staan, nu zijn dus alle 24 MotoGP coureurs een Grand Prix winnaar.

Na de tests in Maleisië en Indonesië merkte Espargaró al dat de nieuwe Aprilia RS-GP een flinke stap voorwaarts had gemaakt.

Aleix Espargaró: “Ik ben extreem blij. Al vanaf het voorseizoen voelde ik dat ik de beste machine had waar ik ooit op heb gereden. Tijdens de tests in het voorseizoen is het natuurlijk lastig om in te schatten waar je staat ten opzichte van de rest en of je mee kunt doen voor de top tien, top vijf of zelfs een overwinning. Maar in iedere test konden we met de snelsten mee en ook in Qatar voelde ik me sterk, daar hebben we ons potentieel al laten zien. Het was vandaag geen regenrace en we hebben niet met geluk gewonnen.

Gisteren hadden wel bewezen dat we de snelste waren in de kwalificatie en ook vandaag in de race hebben we laten zien waartoe we in staat zijn. Ik ben echt ontzettend blij want ik heb het idee dat dit kampioenschap één van de meest competitieve ter wereld is, het niveau van alle coureurs en alle fabrikanten is ontzettend hoog. Ik ben niet alleen blij voor mezelf maar ook voor iedereen bij Aprilia, het team, de mensen in Noale en natuurlijk ook voor mijn familie. Ik ben 32 maar eindelijk ben ik op dit punt aanbeland.”

Het was een lange weg die Espargaró heeft afgelegd. Sinds 2017 rijdt hij voor de Italiaanse fabrikant en dat verliep niet altijd even voorspoedig.

Aleix Espargaró: “Zoals ik al zei ben ik natuurlijk ongelooflijk blij met deze overwinning maar er zal niets veranderen. Ik ben een heel gelukkig mens. Mijn werk is ook mijn passie, ik heb een gezin waar ik van gedroomd heb en ik heb alles waar een mens maar van kan dromen. Daarom verandert een overwinning niet zoveel in mijn leven maar voor iedereen bij Aprilia is dit een ontzettende stap in de juiste richting. Toen ik zes jaar geleden wegging bij Suzuki en overstapte naar Aprilia wilde niemand er rijden. Niemand geloofde in het project, daardoor is het ongelooflijk hoe zij de afgelopen jaren stap voor stap dit uiteindelijk behaald hebben.

Na de eerste pole en overwinning staan we nu ook nog aan de leiding in het kampioenschap dus is het niet voor mij maar voor iedereen binnen de hele groep een geweldige dag en kunnen we alleen maar heel blij zijn.”

Is Aleix Espargaró nu dan een ware kanshebber voor de wereldtitel? Het zal een flinke uitdaging worden en de eerste overzeese races van het seizoen zijn niet altijd een goede indicator voor het verloop van de rest van het seizoen, maar volgens de Spanjaard zijn hijzelf en de Aprilia in staat om week in week uit met de snelsten mee te kunnen.

Aleix Espargaró: “Het zal heel moeilijk worden om dit het hele seizoen vast te houden maar ik denk dat we nu wekelijks mee kunnen doen voor de overwinning. Zoals ik zei was dit geen regenrace en er gebeurde niets geks, dus we hebben deze overwinning echt verdiend. We moeten met beide benen op de grond blijven staan want het kampioenschap is ontzettend lang dit jaar, maar ik denk dat we nu ieder weekend mee kunnen doen voor de podiums en overwinning.

Ik heb mijn focus nu alweer gericht op de volgende races in Austin, Portimão en Jerez want ik wil graag dit momentum vasthouden. Met mijn 32 jaar ga ik de laatste fase van mijn carrière in dus wil ik het op de best mogelijke manier afsluiten.”

In het kampioenschap is Aleix Espargaró nu ook de leider met 45 punten voor Brad Binder (38) en Enea Bastianini (36).

De MotoGP paddock is alweer onderweg naar het Circuit of the Americas voor de vierde Grand Prix van het jaar die komend weekend plaats zal vinden. Voor Aleix Espargaró was dat afgelopen oktober echter wel een rampenweekend, hij kwam maar liefst vijf keer ten val en wist het einde van de race niet te halen. Ook was hij toen de enige Aprilia coureur omdat Maverick Viñales vanwege het overlijden van zijn neefje Dean Berta Viñales afwezig was. Het is dus voor Aprilia te hopen dat het komend weekend in Austin iets anders zal verlopen dan een halfjaar geleden.




ziggo-sport




Handige links Gran Premio Michelin de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • 05 Johann Zarco
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 88 Miguel Oliveira
  • Pre-event persconferentie
  • Carmelo Ezpeleta
  • Paddock Termas de Rio Hondo
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • 66 Joel Kelso
  • 54 Riccardo Rossi
  • 28 Izan Guevara
  • 71 Ayumu Sasaki
  • 11 Sergio Garcia
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 96 Jake Dixon
  • 75 Albert Arenas
  • 14 Tony Arbolino
  • 37 Augusto Fernandez
  • 54 Fermin Aldeguer
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 06 Stefan Bradl
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter