Aleix Espargaró ondanks gebroken vinger tevreden met test in Misano

1177
Aleix Espargaró - Misano World Circuit Marco Simoncelli | © Dorna

Aleix Espargaró eindigde de tweedaagse officiële MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli met de vijfde rondetijd. Wel hield de Spanjaard er op de tweede dag eerder mee op nadat hij zijn vinger brak als gevolg van een stevige crash.

In het MotoGP kampioenschap lijken Fabio Quartararó en Pecco Bagnaia langzaam maar zeker de twee hoofdrolspelers te worden maar Aleix Espargaró is nog altijd niet ver verwijderd van de regerend wereldkampioen en de vicewereldkampioen. Zijn achterstand bedraagt 33 punten op de Fransman met nog zes races te gaan.







Tijdens de tweede testdag kwam Aleix Espargaró behoorlijk hard ten val in bocht 13 waarbij zijn Aprilia RS-GP zelfs in bocht 14 eindigde. Later bleek dat de Spanjaard daarbij zijn rechterpink heeft gebroken en hield hij het voor de rest van de dag voor gezien. Toch maakt hij zich geen zorgen voor de komende Grand Prix, zijn thuisrace op Motorland Aragón wat in de afgelopen jaren één van de beste circuits voor de Aprilia is geweest.

Aleix Espargaró: “Helaas ben ik in een hele snelle bocht gecrasht en is er een klein stukje bot gebroken in de pink. Ik zal het in Barcelona nog eens na laten kijken door Dr. Xavier Mir, maar het ziet er niet super ernstig uit en ik denk dat het wel goed komt voor Aragon. De blessure zal gelukkig alleen wat rust vergen. We zullen morgen meer gedetailleerde controles doen maar ik maak me geen zorgen voor Aragón.”

Ondanks de vroege finish sloot Espargaró de test als vijfde af op 0,279s van WK leider en titelconcurrent Fabio Quartararó. Hij en het Aprilia Racing team hadden zich voornamelijk beziggehouden met onderdelen voor komend jaar.

Aleix Espargaró: “Over het geheel gezien was het een positieve test. We hebben vanochtend een chassis en wat andere onderdelen uitgeprobeerd, nu moeten we alles evalueren voor 2023. We moeten voorzichtig zijn want er is altijd meer grip tijdens de tests. Het zal dus nodig zijn om onze bevindingen op andere banen opnieuw te bevestigen.”

Teamgenoot Maverick Viñales was, net als in de laatste vier races, de best geklasseerde Aprilia coureur tijdnes de test. Behalve de snelle rondetijd was het met name de ‘race pace’ waar de Spanjaard heel tevreden mee was.

Maverick Viñales: “We hebben ons voornamelijk geconcentreerd op het wedstrijdritme en ik kan zeggen dat we een grote stap hebben gemaakt. In het tweede deel van de race op zondag verloor ik iets ten opzichte van de beste rijders en in deze twee dagen hebben we ook de kans gehad om die situatie te analyseren en te werken om het te verbeteren.

Vanaf het raceweekend hebben we de set-up verbeterd en toen we in ‘racemodus’ gingen hebben we meteen het ronderecord geëvenaard. Dus alles gaat zoals we willen en de progressie gaat door. We hebben zeker een stap voorwaarts gezet met deze tests. Ik ben tevreden met het werk dat Aprilia doet, zowel met het oog op 2023 als om mij te helpen in deze slotfase van het seizoen.”

Viñales mag Aprilia dan in de Grand Prix van San Marino het achtste podium van het seizoen hebben bezorgd, technisch directeur Romano Albesiano benadrukt dat men bij Aprilia nog niet volledig tevreden is.

Romano Albesiano – Aprilia Racing Technical Director: “Ondanks de resultaten van dit seizoen is onze weg naar een perfecte concurrentiepositie nog lang. We zijn niet tevreden en dat zullen we ook niet zijn totdat we erin slagen om alle gaten in de RS-GP te dichten. We werken al aan de ideeën die het prototype van 2023 zullen gaan definiëren maar het analyseproces moet nauwkeurig zijn, het risico op het maken van fouten ligt altijd net om de hoek.

Er zijn concepten die lijken te werken en andere ideeën die niet duidelijk voor verbetering zorgen, dus na zoveel ronden zullen we goed moeten zijn in het analyseren van de verzamelde gegevens. We zitten op een goed niveau maar dat staat ons niet toe om de ontwikkeling te vertragen.”

Aprilia zal dankzij de behaalde successen in 2023 geen concessies meer hebben waardoor ze ‘slechts’ 7 motorblokken tot hun beschikking hebben (dit seizoen nog 9), hun motorblok tijdens het seizoen niet verder mogen ontwikkelen en ook niet meer onbeperkt mogen testen, echter mag het onbeperkt testen al niet meer sinds dat Aleix Espargaró op het podium stond in Jerez in het begin van mei. Daarnaast zullen er komend jaar vier Aprilia’s aan de start verschijnen doordat het WithU RNF MotoGP team overstapt van Yamaha naar Aprilia en niemand minder dan Miguel Oliveira en Raúl Fernández binnen de gelederen zal hebben.

Volledige uitslagen:



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter