Álvaro Bautista: “Als ik het extra gewicht op de motor gevaarlijk vind blijf ik thuis”

8067
Álvaro Bautista | © Ducati Corse

Álvaro Bautista reageerde afgelopen weekend op de nieuwe reglementen die in 2024 worden ingevoerd. Vanwege zijn lage gewicht zal de nu tweevoudig WorldSBK kampioen kilo’s moeten bijplakken op zijn Ducati Panigale V4 R, iets wat hij totaal niet ziet zitten.

Het is al jaren een discussiepunt of er nou wel of niet een minimaal gecombineerd gewicht ingevoerd moet worden in het WK Superbike. Het geldt al jaren in de Supersport en Supersport 300 klassen en ook in de Moto3 en Moto2 categorieën is het de normaalste zaak van de wereld. Uitzonderingen zijn de World Superbike en MotoGP klassen waar er bij er in beide gevallen nog wel een minimaal gewicht van de motor wordt geëist, respectievelijk 168 en 157 kilogram.







Maar dit gaat volgend seizoen veranderen in de World Superbike klasse. Er wordt weliswaar geen minimaal gecombineerd ingevoerd maar hele lichte coureurs, zoals Álvaro Bautista, zullen wel extra gewicht op hun machine moeten plakken. De referentie van het gewicht van een coureur inclusief helm, pak, laarzen en handschoenen wordt 80 kilogram. Als een coureur daaronder zit zal het verschil gecompenseerd worden met factor 0,5. Bijvoorbeeld: coureur X weegt 70 kilo en zit dus 10 kilo onder het referentiegewicht, hij zal dan 10 x 0,5 = 5 kilogram moeten bijplakken.

Lees: Nieuwe WorldSBK reglementen voor 2024: minimaal gecombineerd gewicht en kleinere brandstoftank

De grote aanjager van deze nieuwe regel is natuurlijk de dominantie van Álvaro Bautista. De kleine Spanjaard was de afgelopen twee seizoenen dominant met zijn Ducati Panigale V4 R en het was duidelijk dat hij bij het accelereren een groot voordeel had ten opzichte van zijn concurrenten. Aan de andere kant moet ook gezegd worden dat hij als coureur, zeker binnen Ducati, de beste was.

Afgelopen weekend in Jerez vroegen we Bautista om zijn mening en die stak hij niet onder stoelen of banken. De Spanjaard weegt 67 kilo inclusief motorkleding dus zal hij volgend jaar 6,5 kilogram aan zijn Ducati moeten toevoegen.

Álvaro Bautista: “Er zijn veel nieuwe technische reglementen voor 2024 en één daarvan is het gecombineerde gewicht van rijder en machine. Ik vind dat het niet eerlijk is. Het is geen voordeel om licht te zijn met deze machines. Ik heb veel problemen als de machine veel beweegt en als deze zwaarder is wordt het probleem alleen maar groter. Ik probeer de nadelen die het met zich meebrengt te compenseren met de voordelen van mijn lage gewicht. Volgend jaar heb ik meer nadelen en minder voordelen, daardoor is voor mij als het ware een twee keer zo zware straf.

In het verleden zei iedereen dat Dani Pedrosa moeite had omdat de machines veel vermogen hadden en zwaar waren, zijn lage gewicht was toen een probleem. Nu is het omgedraaid en is het een voordeel. Ik kan zelf niet veel zwaarder worden dus zullen ze dat extra gewicht op de machine moeten plakken. Ik wil het wel proberen om met het extra gewicht te rijden maar niet als het onveilig is.

Ik race hier omdat ik het naar mijn zin heb. Ik weet dat racen per definitie gevaarlijk is, we zetten allemaal ons leven op het spel op de motor, maar ik voel me momenteel relatief veilig. Als ik de nieuwe reglementen probeer en ik voel me minder veilig of dat het meer gevaar met zich meebrengt dan zal ik thuisblijven. Ik wil mijn leven niet meer riskeren dan nodig is. Ik vind niet dat het eerlijk is en het is gevaarlijker. Het is denk ik niet de ‘anti-Bautista’ regel zoals velen zeggen maar uiteindelijk hebben ze deze regel wel voor mij gemaakt.

Ik vind ook dat het gemiddelde van 80 kilo dat men heeft bepaald, te veel is. Als je naar de MotoGP klasse kijkt zul je zien dat daar het gemiddelde gewicht lager is. Het probleem is dat we hier een paar hele grote kerels hebben rijden maar je kunt hen niet vergelijken met mij. De ‘normale’ rijder in deze klasse komt meer in de buurt van mij dan van één van die grote gasten dus we zullen zien wat er gebeurt.”

Aan de andere kant van het spectrum was Scott Redding jarenlang uitgesproken voorstander van het invoeren van een gecombineerd minimaal gewicht, ook Loris Baz was er geheel begrijpelijk voorstander van. De Engelsman reageerde na het invoeren van deze nieuwe reglementen op social media waarin hij aangaf dat hij het alsnog niet eerlijk vindt dat een coureur van 68 kilo ‘maar’ 6 kilo hoeft bij te plakken terwijl hij 92 kilogram weegt met motorkleding.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Scott Redding 🇬🇧 (@reddingpower)

De reactie van Bautista op de klaagzang van Redding was veelzeggend:

Alvaro Bautista: “Als Scott [Redding] niet blij is kan hij thuisblijven, ik ben ook niet blij met deze regels. Het blijkt dat je meer kunt bereiken wanneer je naast de baan zit te ‘janken’ dan wanneer je op de baan aan het werk gaat. Dat is de realiteit.”

Tijdens een persmoment met Gregorio Lavilla, de Executive Director van het World Superbike kampioenschap, werd meer uitleg gegeven over deze nieuwe reglementen.

Gregorio Lavilla – WorldSBK Executive Director: “Het minimale gewicht van de motor is voor iedereen gelijk op 168 kg, maar het verschil in rijders kan 30 kg zijn tussen de zwaarste en de lichtste. Het is nooit de bedoeling geweest in onze sport om 30 kg ballast toe te voegen aan de lichtste. In de motorsport wordt meestal ballast van 8 tot 10 kg geaccepteerd; we begrijpen dat met de machines die al tot een bepaald gewicht zijn gebouwd, het toevoegen van 10 kg iets enorms is.

Alle fabrikanten zijn unaniem tot een overeenkomst gekomen en dat wordt het minimum gewicht van de motorfiets en een referentiegewicht van de rijder van 80kg met alle race-uitrusting aan. Wie onder die referentie zit, krijgt 0,5 per kilogram extra. Bij een gemiddelde van 80 kg zullen sommige van de lichtste rijders 5-6 kg moeten bijtellen (afhankelijk van hoeveel ze minder wegen dan 80 kg) met de 0,5 ratio als referentie. Dit is een nieuwe manier in Superbike om geen vast gedefinieerd getal te hebben zodat in de loop der jaren de referentie voor gewicht, en wat er moet worden toegevoegd, kan worden aangepast. Maar de regel is er al.

In WorldSBK hebben we vanuit een productiemachine een aantal hulpmiddelen nodig om bepaalde dingen te balanceren. Iedereen begrijpt dat close racing het beste is voor onze sport maar ook dat we in de toekomst bepaalde prestaties moeten beperken voor de veiligheid van de coureurs. Een beperking op brandstof, het verwijderen van de toerentallimiet, het gecombineerde gewicht etc… deze uitdagingen zijn enorm en ik ben zo blij dat we het allemaal eens zijn; iedereen zal zijn eigen uitdaging hebben, maar het is de beste manier om te gaan.”

Inmiddels heeft Bautista zijn Panigale V4 R met extra gewicht al getest in Jerez. De Spanjaard was er zeker niet enthousiast over maar de soep lijkt minder heet gegeten te worden dan die is opgediend.

Álvaro Bautista: “We waren tijdens de test gefocust op de 2024-reglementen, vooral wat betreft het gewicht. We hebben veel oplossingen geprobeerd met het gewicht. We hebben wat gewicht toegevoegd aan sommige delen van de motor, we hebben ook in het motorblok wat geprobeerd en we hebben veel tests gedaan om te begrijpen hoe de motor werkt. Het is niet makkelijk, want als de motor goed werkt en je voegt 7 kg toe dan voelt de motor anders aan, vooral in de snelle bochten. We hebben een aantal verdelingen gemaakt om meer data te hebben en die data hebben we voor deze winter om te proberen te werken en te zien wat de basis zou kunnen zijn voor de start in 2024.”

Ik voelde geen verschil bij het accelereren, ik denk dat het meer de massatraagheid is die ik voel in de snelle bochten. Vooral hier in Jerez, in de snelle sector, voelde ik dat het moeilijker was. Maar bij het accelereren is er geen groot verschil. Ook bij het remmen is er misschien meer massatraagheid om de motor tot stilstand te brengen, maar voor mij had ik meer moeite in de snelle bochten. We hebben niets aan de motor veranderd, alleen het gewicht en de plaats waar we het gewicht plaatsten. Nu moeten we gaan nadenken over de afstelling om een beter gevoel met de motor te krijgen.”

Voordat Bautista zich weer kan richten op het halen van zijn derde World Superbike titel op rij zal hij eerst nog eenmalig terug keren in de MotoGP klasse. Volgend weekend, van 10 t/m 12 november, zal hij met een wildcard deelnemen aan de Grand Prix van Maleisië op het Sepang International Circuit.

Handige links Prometeon Spanish Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Podium WSBK (VLNR) #54 - #1 - #77
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing D ucati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1 #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 - #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #47 Axel Bassani - ITA - Motocorsa Racing - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Start WSBK race 2
  • Podium WSSP600 (VLNR) #62 - #11 - #61
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • WS
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • Official foto's 3 champions
  • Official foto's 3 champions
  • Official foto's 3 champions
  • Official foto's 3 champions
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Jerez de la Frontera
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #97 Xavi Viegre - ESP - Team HRC - Honda CBR1000 RR-R
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #34 Lorenzo Baldassarri - ITA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #34 Lorenzo Baldassarri - ITA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #97 Xavi Viegre - ESP - Team HRC - Honda CBR1000 RR-R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #5 Philipp Oettl - GER - Team Goeleven - Ducati Panigale V4R
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #28 Bradley Ray  - GBR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Evert Slager en Guido Fenneman - inclusief taart ter ere van de 26e verjaardag van Guido
  • #61 Florian Alt - GER - Holzhauer Racing Promotion - Honda CBR1000 RR-R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR en vader Henk van der Mark
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #5 Philipp Oettl - GER - Team Goeleven - Ducati Panigale V4R
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6 en Kervin Bos
  • Alvaro Bautista
  • Toprak Razgatlioglu
  • Stefano Manzi
  • Melvin van der Voort
  • Arie Vos, Michael van der Mark en Glenn van Straalen
  • Circuito de Jerez Angel Nietto




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’