Honda MotoGP coureurs unaniem: “Nieuwe prototype tijdens Jerez Test is prut”

8205
stefan-bradl
Stefan Bradl - Jerez | foto© Randy van Maasdijk

De vier Honda MotoGP coureurs zijn unaniem in hun commentaar na afloop van de maandag na afloop van de Spaanse Grand Prix gehouden MotoGP test in Jerez: het door Honda nieuw meegebrachte prototype brengt niet de gehoopte vooruitgang, is niet wat ervan werd verwacht en is prut.

Stefan Bradl kwam er afgelopen weekend tijdens de Spaanse Grand Prix al mee in actie, de nieuwste versie van de Honda RC213V. Een compleet nieuwe Honda MotoGP machine die volgens de Japanse engineers een flinke stap in de goede richting moest zijn. Joan Mir en Luca Marini hadden er een aantal dagen eerder al mee getest tijdens een privé test op Circuit de Barcelona Catalunya en maandag tijdens de MotoGP Test op het Zuid-Spaanse circuit kregen Johann Zarco en Takaaki Nakagami de gelegenheid om het nieuwe prototype uit te proberen. De conclusie was voor alle coureurs echter hetzelfde – en niet erg bemoedigend. Maandagavond waren ze het er unaniem over eens: het nieuwe prototype is prut!







Takaaki Nakagami: “Ik heb maandagochtend een paar ronden kunnen rijden met de nieuwe motor. Helaas voelde ik niets positiefs. De aerodynamica, het chassis en alles waren anders, maar het gevoel op de baan bleef min of meer hetzelfde. We hebben dezelfde problemen: gebrek aan grip achter en geen enkel goed gevoel in de bochten. Het gevoel is hetzelfde en de rondetijden zijn niets beter. We hebben bij elke run een paar kleine dingen veranderd en geprobeerd, maar de problemen zijn gewoon te groot.”

Johann Zarco: “Ik heb het ook geprobeerd en er een paar runs mee gereden, ik heb de engineers weliswaar positieve feedback kunnen geven. Het in mijn ogen op één gebied iets beter, maar de rondetijd was aanzienlijk slechter, dus we hebben geen enkele vooruitgang geboekt met deze fiets. Ik had gehoopt op een grotere stap tijdens deze test met deze nieuwe motorfiets, maar die kreeg ik niet. Maar dat is geen drama, want ik ben blij met mijn andere motorfiets. Ik heb dit weekend de nodige vooruitgang geboekt, ik zat dichter bij de anderen en ik heb er vertrouwen in dat ik nu op eigen kracht voor de WK-punten kan vechten.”

Binnen het Honda fabrieksteam was men ruim een week geleden al tot dezelfde conclusie gekomen tijdens een privétest op Circuit de Barcelona Catalunya. Joan Mir richtte zich daarom maandag in Jerez volledig op het verder ontwikkelen van het bestaande 2024 model.

Joan Mir: “Ik heb de fiets van Stefan al geprobeerd in Montmelo. Er waren een aantal positieve en negatieve aspecten, maar niets wereldschokkends. Het nieuwe concept klopt niet, dat is niet de richting voor de toekomt. Dit is duidelijk niet de machine die we in de toekomst verder door zullen gaan ontwikkelen.”

Maar niet alles was negatief zo hoorden we maandag na afloop van de test uit de mond van de 2020 MotoGP wereldkampioen. De Spanjaard testte wel degelijk een aantal nieuwe afstellingen. Ondanks dat Mir de dag afsloot met slechts de eenentwintigste plaats op de tijdlijst en 1,379 seconde prijs moest geven op de snelste rondetijd van de dag was de test positiever dan de tijdlijst doet vermoeden.

Joan Mir: “De dag was inderdaad positiever dan je kunt zien in de uitslagen. We hebben een ander systeem geprobeerd, een ander concept. Dat werkte goed en is, denk ik, de richting die ik in de toekomst wil opgaan. Deze richting moeten we nog verder ontwikkelen, maar ik denk dat er veel potentieel in zit – niet nu en op hele korte termijn – maar in de toekomst.”

Luca Marini stond maandag na afloop van de testdag in Jerez de media niet te woord. De Italiaan had na afloop van de dag een lange technische meeting met de HRC engineers waarna er geen tijd meer was om met de media te praten om nog op tijd zijn vlucht te halen.

De Honda coureurs sloten de MotoGP test in Jerez maandag af als respectievelijk zestiende, twintigste, één- en drieëntwintigste op de tijdlijst. Nakagami was de snelste van het viertal voor Zarco, Mir en Luca Marini.

Volledige uitslag: Jerez MotoGP Official Test 2024



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.