Alvaro Bautista en Ana Carrasco vliegen elkaar in de haren na crash in Jerez

13464
ana-carrasco
Ana Carrasco - Jerez Test | foto© AC Facebook

Alvaro Bautista en Ana Carrasco waren de afgelopen twee dagen te vinden op het Circuito de Jerez Angel Nieto. Donderdagmiddag kwam de regerend WorldSBK kampioen ten val, volgens eigen zeggen omdat in de zijn ogen veel te langzame Spaanse dame zorgde voor een gevaarlijke situatie. Aan de reacties na afloop te zien dacht het tweetal hier echter totaal verschillend over.

De afgelopen twee dagen vond op het Circuito de Jerez Angel Nieto een tweedaagse WorldSBK Test plaats. Het Spaanse circuit was woensdag en donderdag afgehuurd door Kawasaki Racing die het op zijn beurt weer onder verhuurde aan een aantal collega WorldSBK en WorldSSP teams. Maar dit was nog niet alles, ook HRC was één van de onderhuurders om de nodige ronden te rijden met Honda MotoGP testcoureur Stefan Bradl op de nieuwe 2023 Honda RC213V. En of dit nog niet voldoende was waren er ook nog een aantal gastrijders actief waaronder Sam Lowes, David Munoz en Ana Carrasco die allen op een Stock machine hun ronden reden.







Kortom, enorme tijdverschillen op de baan en juist deze enorme tijdverschillen zorgden na afloop voor een flinke discussie en aanvaring op social media tussen één van de snelste mannen (Alvaro Bautista) en veruit de langzaamste deelneemster van het veld gedurende deze twee testdagen (Ana Carrasco).

Het enorme snelheidsverschil was volgens Bautista namelijk de oorzaak van zijn crash donderdagmiddag. De Ducati coureur kwam ten val in de eerste bocht na start en finish nadat hij bij het aanremmen uit moest wijken voor de veel langzamer rijdende Carrasco. Carrasco daarentegen reageerde als door een wesp gestoken en wees alle verantwoordelijk van de hand.

Alvaro Bautista: “Ana Carrasco reed ongeveer een halve lengte van het rechte stuk voor me maar bij het aanremmen voor de eerste bocht na start en finish werd het verschil veel te snel kleiner. Ik moest de motor hierdoor rechtzetten, kwam daarbij op de ‘vuile’ buitenkant van de baan waarna het voorwiel ineens weg was. Gelukkig viel de schade mee en is er met mij zelf niks aan de hand. Ana zou mijns inziens echter bij de amateurs moeten rijden, momenteel is ze veel te langzaam om samen op baan te rijden met de Superbike en Supersport jongens. Het is gewoon niet heel erg veilig op deze manier.”

Carrasco was donderdag inderdaad aanzienlijk langzamer dan de reguliere WorldSBK en WorldSSP coureurs. Haar rondetijden op een Stock Yamaha YZF-R6 waren ongeveer 10 seconden per ronde langzamer dan die van de WorldSBK mannen en zo’n zes seconden ten opzichte van de WorldSSP deelnemers.

Natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk omdat ze het moest doen deze twee dagen op een standaard fiets, terwijl haar WorldSSP collega’s hun ronden reden op een snellere geprepareerde machine. De voormalig WorldSSP 300 wereldkampioene was het dan ook absoluut niet eens met de kritiek aan haar adres, zo was vrijdagochtend te lezen op haar persoonlijke social mediakanalen waar ze Bautista even van repliek diende.

Ana Carrasco: “Jij zegt dat ik maar bij de amateurs moet gaan rijden omdat ik een vrouw ben? Wereldkampioen, ik zag je pitbord net voor de finishlijn en ik wist daardoor dat je eraan zou komen. Tussen bocht 1 en 2 ging ik hierdoor dan ook aan de binnenkant rijden en keek ik achterom om te kunnen zien waar je me zou passeren, ik zag op dat moment dat je gevallen was…..dus nu moet je geen smoezen gaan verzinnen.”

Wie het bij het rechte eind heeft, geen idee en laten we daar maar niet over oordelen. Wat we ons echter wel af mogen en kunnen vragen is of het überhaupt wel verstandig is dat je als organisatie een dergelijke situatie moet willen. Een Stock 600 fiets tegelijkertijd de baan opsturen met een snelle WorldSBK machine laat staan een MotoGP machine is misschien niet een heel slim idee. Los van het feit wie met deze Stock 600 motorfiets onderweg is.