Banden en bandenspanning in de MotoGP: Dit zijn de wijzigingen voor 2023

3445
michelin
Michelin | foto© Michelin Motorsport

De banden, ook wel het zwarte goud genoemd, zijn een belangrijk onderdeel in de racerij, zo ook de Michelin banden in de koningsklasse. Voor het 2023 MotoGP seizoen staan er een aantal wijzigingen op stapel, wijzigingen die zo maar eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de prestaties op de baan. Wat gaat er veranderen?

Terwijl de Moto2 en Moto3 coureurs momenteel hun laatste testdag afwerken ter voorbereiding op het 2023 MotoGP wereldkampioenschap seizoen, de opbouw van de paddock van Autodromo Internacional do Algarve al in volle gang is begint over vijf dagen voor zowel de Moto3, Moto2 als ook de MotoGP coureurs op het Portugese circuit het echte werk tijdens de openings Grand Prix van het seizoen, de Grande Prémio Tissot de Portugal.







Tijdens dit eerste Grand Prix weekend van het seizoen zal er veel nieuw zijn, zo is er een nieuw tijdschema in verband met de introductie van de Sprint, een korte race op zaterdag, en zullen er op zondagochtend voor het eerst geen warm-up sessies meer zijn voor de Moto3 als ook de Moto2 klasse.

Voor de MotoGP coureurs zal de Sprint op zaterdag echter niet de enige verandering zijn, ook op het gebied van de banden gaat er het nodige veranderen. Onder het vergrootglas liggen o.a. de bandendruk. Michelin heeft namelijk besloten enkele wijzigingen aan te brengen en een LDL-sensor te laten monteren waarmee de bandendruk van de machine van elke coureur realtime gemeten kan worden. Dit vanwege het feit dat er volgens het technische reglement een minimale bandendruk geldt en hiermee in het verleden nogal eens gesjoemeld werd.

Er zal vanaf het eerste Grand Prix weekend in Portimão maximaal gelet worden op de bandenspanning, met name aan de voorkant. Dankzij de LDL-sensoren en met behulp van de Marelli- ECU unit wordt de ondergrens van 1,88 bar aan de voorzijde realtime gecontroleerd.

Als de druk onder deze grens zakt, wordt de gereden ronde meteen geannuleerd (tijdens trainingen en kwalificaties). Ook in de race kunnen er drastische straffen volgen voor het niet respecteren van de gestelde limiet. Is de bandenspanning tijdens een race te laag dan wordt de desbetreffende coureur zelfs helemaal uit de uitslag gehaald. Hierbij zal het wel gaan om de gemiddelde bandenspanning per ronde.

De eerste drie Grand Prix weekenden zal het systeem getest worden en zullen er nog geen straffen uitgedeeld worden. Op papier zal het tijdens de Spaanse Grand Prix eind april in Jerez moeten werken, maar vooralsnog wordt er een slag om de arm gehouden. Als het systeem op dat moment nog niet goed of voldoende is getest, beginnen de sancties vanaf de de daarop volgende Grand Prix van Frankrijk in Le Mans of de Italiaanse Grand Prix in Mugello.

Nieuwe banden maar minder keuze
Tijdens de afgelopen twee wintertesten in Sepang en Portimão bracht Michelin een aantal nieuwe banden mee, en zoals we aan de rondetijden tijdens deze testen hebben kunnen zien waren de resultaten goed te noemen. Zowel de grip als ook de duurzaamheid waren goed, zo was te horen uit de mond van diverse hoofdrolspelers hetgeen ook wel bleek uit het nieuwe baanrecord van regerend MotoGP wereldkampioen Francesco Bagnaia tijdens de laatste test in Portimão. De eer gaat dus niet alleen naar de ontwikkeling van de MotoGP-prototypes, maar ook naar de banden die steeds beter in staat zijn om zoveel vermogen en aerodynamica te ondersteunen.

Vanaf het 2023 seizoen is er echter nog een andere wijziging, zo zullen er geen drie achterband specificaties meer zijn, maar slechts twee: soft (7 banden) en medium (5 banden). Wat betreft de voorband blijven de drie varianten soft, medium en hard. De nieuwe voorband werd niet alleen getest tijdens de onlangs verreden drie testdagen in Portimão maar ook al in 2022 tijdens een test in Misano en iets recenter tijdens de MotoGP test begin februari in Sepang. Een band die de grip biedt van een medium band en de stabiliteit van een harde band. Naar verwachting zal deze nieuwe band op zeven of acht circuits worden gebruikt, al zal dit wel afhankelijk zijn van de asfalttemperaturen.



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Alex Marquez
  • Maverick Viñales
  • Miguel Oliveira
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • MotoGP FP1 Portugal-27
  • Aleix Esparagaró
  • MotoGP FP1 Portugal-26
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernandez
  • Brad Binder
  • Alex Rins
  • Enea Bastianini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Raul Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Di Giannantonio
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Johann Zarco
  • Augusto Fernandez
  • Luca Marini  & Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Franco Morbidelli
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer
  • Daniel Holgado
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Luca Marini, Fabio Di Giannantonio en Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • VR46 Riders Academy coureurs
  • 2023 MotoGP bikes
  • 2023 MotoGP startveld
  • Marc Marquez, Joan Mir en Francesco Bagnaia
  • Bo Bendsneyder & Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • 2023 Moto2 startveld
  • Zonta van den Goorbergh & Barry Baltus
  • Collin Veijer - helm
  • Guido Fenneman
  • Collin Veijer
  • 2023 Moto3 startveld
  • BMW cars
  • Formule 1 demo car