Zondagmorgen 10 uur was het dan eindelijk zover, we gingen met het BPL-racing team richting Oschersleben. Na een reis van ongeveer 6 uur arriveerde we op het circuit. Driftig werd er gewerkt om onze ÒwoonwijkÓ op te bouwen en na een uurtje stond alles er weer spik en span bij. De maandag hebben we gebruikt om met zijn allen te fietsen om zo de omgeving te verkennen. Na vele kilometers fietsen en tussentijds wat gezwommen te hebben zijn we vroeg naar bed gegaan om zo fit te zijn voor de eerste ÒvrijeÓ trainingsdag.

Dinsdagmorgen om half 10 ging Henri voor het eerst de baan op in Oschersleben en maakte hij hierbij zijn internationale debuut. De eerste ronden reed Henri voorzichtig rond om de baan te verkennen en om te voelen hoe de motor voelde. Na deze 1e sessie was duidelijk dat de vering niet goed stond en dit was ook duidelijk te zien aan de slijtage van de banden.
De snelste tijd deze sessie was een 1:46.

Na de eerste sessie was Henri niet echt tevreden : Moeilijke baan en hij gleed (door foute veerafstelling) alle kanten op. Om zeker te zijn van een goede veerafstelling op deze moeilijke baan, hebben we de hulp ingeroepen van Mile Pajic. De Kawasaki-man stelde bij de Suzuki de voor en achter-vering af, en gaf Henri de boodschap: Ó Probeer maar eens, volgens mij moet het zo goed zijn !Ó

Net voor de middag was de tweede sessie en Henri was er weer klaar voor om te proberen een goed ritme te kunnen pakken. Al snel was duidelijk dat de vering perfect stond afgesteld, want de tijden gingen met seconden tegelijk naar beneden. De snelste tijd deze sessie was een 1:44.

Voor de 3e sessie werd de Suzuki voorzien van een nieuwe achterband en vroeg in de middag ging Henri weer de baan op. De temperatuur was inmiddels gestegen naar tropische waarden, waardoor dit een goede test was om te kijken hoe het met de conditie van Henri gesteld was. Langzaam werden de rondetijden omlaag gebracht en Henri reed superstrakke rondetijden allemaal zo rond de 1:42. De snelste ronde was een 1:41 en duidelijk was te zien dat Henri er steeds meer plezier in begon te krijgen. Ook conditioneel liet Henri zien topfit te zijn.

Voor het begin van de 4e sessie werd de Suzuki voorzien van een nieuwe voorband en met een temperatuur van 30 graden ging Henri weer proberen de gehele sessie zo constant mogelijk te rijden. Deze keer was de snelste tijd een 1:40.8 en in de hele sessie werden 15 ronden gereden en allemaal rond de 1:41.5. Superstrakke training dus en Henri liet duidelijk zien een rijder te zijn die houdt van sturen en vloeiend rijden.

Einde van de middag mocht Henri vertrekken om de 5e en laatste sessie van de dag te gaan starten. Weer werd er de gehele sessie superconstant gereden met allemaal tijden zo rond de 1:42. De snelste tijd van de 4e sessie werd niet meer verbeterd. Moe maar voldaan stapte Henri van de motor af. In totaal had hij 2 uur gereden en iedere ronde is hij vol gegaan zonder tussentijds rustig aan te doen of om even op adem te komen in de pitstraat.

SÕavonds lekker gegeten en we zijn allemaal op tijd gaan slapen om fit te zijn voor de lange racedag van woensdag.

de racedag

Het was woensdag en dit zou een lange racedag worden. SÕmorgens 2 kwallificatie-trainingen van 25 minuten en sÕmiddags twee races over 10 ronden. Net iets voor half 10 was Henri aan de beurt om te kijken ofdat de lange trainingsdag (dinsdag) zijn vruchten af ging werpen. De Suzuki was achter weer voorzien van nieuw rubber en het team was er helemaal klaar voor.
Henri liet zien dat hij in vorm was, en liet rondetijden zien van 1:41 en de snelste ronde was een 1:40.3 en dit zou een 18e starttijd betekenen.

De tweede training begon om kwart voor 12 en als de progressie bij Henri door zou zetten dan beloofde dit nog een spannende trainingssessie te worden. Daar ging Henri weer de baan op en de derde ronde was al een ronde van 1:40,1. Samen met collega coureur Bas Winkel ging Henri op jacht naar een nog snellere ronde. En ja hoor, in ronde 5 zette Henri een supertijd neer van 1:39,995 en hiermee klom hij gelijk een groot aantal plaatsen naar voren. In de pitstraat stonden we vol spanning te wachten op de 6e doorkomst van de ÒBarneveldseÓ Schwantz, maar dit wachten bleek tevergeefs. In de lange rechterbocht na start/finish was Henri onderuitgeschoven. Gelukkig zagen we dat hij zijn duim omhoog stak en dus (op wat blauwe plekken na) ongedeerd was. Nu was het wachten op de motor, en wat kan dan zoÕn training nog lang duren zeg. Wel had Henri een 13e starttijd getraind, wat echt een topprestatie is. Ja , de motor stond eindelijk op de wagen en daar kwamen ze aan en toen werd het even stil. De motor was gaan rollen in plaats van glijden en hij was een behoorlijk stukje platter geworden. Snel werd de motor door de monteurs afgeladen en het sleutelen kon beginnen. Kuipdelen plat ; stuurhelft afgebroken ; voetsteun krom ; tank plat ; deuk in de velg ; subframe krom ; er viel in korte tijd dus heel veel te doen. De eerste race begon om half twee, en hoe hard we ook probeerden, dit gingen we niet halen. Henri ging tussentijds naar de dokter terwijl het sleutelen driftig doorging. Gelukkig was Henri na 5 minuten alweer fit verklaard, maar de motor kon pas na 3,5 uur richting de keuring. Vol spanning wachtte de monteurs en Henri af en gelukkig werd de motor goed gekeurd en kon Henri de tweede race beginnen. Ook de tweede race mocht Henri vertrekken vanaf die 13e plaats.
Door een valpartij in de opwarmronde werd de start uitgesteld en werd er nog een opwarmronde verreden, waarna de race over 9 ronden zou gaan.
Rood, en de lichten gingen uit. Henri liet zien dat hij niet bang was geworden door zijn valpartij eerder die dag en ging er als een haas vandoor. De eerste ronde kwam Henri door als 12e met 5 rijders vlak achter hem aan. Na de tweede ronde kwam Henri al als 11e door en hij had een strak racetempo. In de laatste ronden ging Henri het gevecht aan met Andre Hoogeveen en in de voorlaatste ronde reed hij Henri voorbij. Gelukkig was dit van korte duur en diezelfde ronde pakte Henri hem weer terug door net iets later te remmen. Deze plaats hield Henri vast en hiermee werd een evenaring van het beste resultaat geboekt : Een schitterende 11e plaats wat weer goed is voor 5 punten in het kampioenschap.

Jammer dat we de eerste race gemist hebben, maar door perfecte samenwerking en een altijd gezellige sfeer, was het mogelijk dat Henri de tweede race heeft kunnen rijden, en ook nog op indrukwekkende wijze als 11e te eindigen.

Het waren superdagen op een supercircuit in een superomgeving. Nu zijn we hard bezig met het klaar maken van de motor, omdat op zaterdag 9 augustus de volgende race wordt verreden op het TT-circuit van Assen, waar we weer gaan strijden om met punten naar huis te komen.

BPL-racing team
#34