Brits Superbikekampioen John Reynolds op de weg terug

46

Drievoudig kampioen John Reynolds maakt dit weekend met de Rizla Suzuki GSX-R1000K5 zijn opwachting in de paddock en voor een demonstratie op de baan van het TT Circuit Assen. De aan het begin van het seizoen door een blessure geplaagde Brit liet in de laatste races zien weer fit te zijn en van hem kan zeker nog vuurwerk verwacht worden in de resterende races om het kampioenschap. Speciaal voor de Rizla Racing Day heeft het team naast de wedstrijdmachine van John bovendien de ÔRizla Suzuki two-seaterÕ meegebracht. Spektakel verzekerd!

Het ÔBritish Superbike ChampionshipÕ wordt door kenners het meest competitieve Nationale Superbike kampioenschap genoemd. In 2004 leidde Rizla Suzuki coureur John Reynolds het kampioenschap van start tot finish en pakte met 4 overwinningen zijn derde titel in het Brits kampioenschap. Teamgenoot Yukio Kagayama won dat jaar drie races en eindigde als derde in de eindstand. Uit 26 starts behaalde het Rizla Suzuki Team maar liefst 25 podiumplaatsen en won daarmee tevens de constructeurstitel met de razendsnelle Suzuki GSX-R1000.







JohnÕs Rizla Suzuki GSX-R1000K5 is een 4-cilinder in lijn motor met een cilinderinhoud van 999cc. Met een gewicht van 162 kg. en een vermogen van 210 pk (een paar jaar geleden nog de norm in de Grand Prix klasse) is het ŽŽn van de snelste motorfietsen op de startgrid van het druk bezette Engelse Superbike kampioenschap.

Slechte seizoensstart
Het seizoen begon uitermate ongelukkig voor de drievoudig kampioen toen Reynolds zijn rechterbeen brak op maar liefst vijf plaatsen. Dit gebeurde tijdens voorjaarstesten op het circuit van Valencia in Spanje. John moest ter plaatse behandeld worden in het Valencia General Hospital, terwijl zijn teamgenoot nu alleen stond voor het testen en ontwikkelen van de 2005 Suzuki GSX-R.

Hoewel zijn been nog lang niet volledig genezen was stapte John toch op de motor voor de start van het seizoen op 26 maart jl. De eerste ronden gingen duidelijk moeizaam en aan het eind van de eerste trainingsdag was hij op een niet gebruikelijke 21e plaats terug te vinden in de uitslagen. John liet zien over een enorme veerkracht (en wilskracht) te beschikken door zich terug te vechten naar een uiteindelijke 12e trainingstijd op dag 2. De beide races waren voor hem een gevecht tegen de pijn, naast dat van tegen zijn rivalen. Voor een 50.000 man tellend publiek wist John twee keer als 9e over de finish te komen, een opmerkelijke prestatie die door het publiek met gejuich werd beloond.

Ondanks deze succesvolle comeback trok John zich in april in overleg met het team toch terug voor de races in Oulton Park en Mondello Park. Na een bezoek aan het Queens Medical Centre in Nottingham werd het besluit genomen het been voldoende rust te geven om verdere verwondingen te voorkomen. John mocht dan al weer twee races gereden hebben, fit was hij nog lang niet.

Pas op 26 juni jl. stond Reynolds weer aan de start, ditmaal voor de zevende ronde in het kampioenschap op het Schotse circuit van Knockhill. Voor een 20.000 man tellend publiek dong hij lang mee voor het podium om uiteindelijk terug te zakken en te finishen op respectabele zesde en zevende posities in de beide races. Zijn zesde plaats in race 2 was het beste resultaat tot dan in een voor de Rizla coureur en zijn team moeilijk seizoen.

Ommekeer
In Norfolk op 10 juli jl. kwam de ommekeer voor het Rizla Suzuki Team. John Reynolds pakte zijn eerste podiumplaats van het seizoen in de achtste ronde van het kampioenschap en liet daar mee zien weer fit te zijn. Gedurende de eerste race moest John het opnemen tegen zijn teamgenoot James Haydon. De twee finishten met een marginaal verschil in het voordeel van John en zetten daarmee het beste seizoensresultaat voor het team neer. In race 2 streed John opnieuw tegen zijn teammaat, dit maal om de 5e plaats. Door een fout miste John zijn rempunt en ging ÔwijdÕ waarmee hij meteen tijd verloor op zijn rivalen. Ondanks identieke rondetijden ten opzichte van de koplopers bleek hij niet meer in staat het kleine gaatje dat was ontstaan te dichten.

John Reynolds:

ÒWat een fantastisch gevoel om terug te zijn op het podium, zeker omdat ik vandaag mijn 200e race start vierde! De race was zwaar, het tempo lag zeer hoog en ik had een memorabel gevecht met James voor deze podiumplaats. Ik heb genoten. De tweede race was frustrerend omdat ik een kleine vergissing maakte bij het inhalen van James. Dat kostte me de aansluiting met de leiders. Een vierder plaats is prima, maar nu ik de smaak van een podiumplaats weer heb kunnen proeven wil ik daar de rest van het seizoen ook staan! Ik ben weer terug en er valt nog genoeg te verwachten van mij en mijn Rizla Suzuki.Ó

John Reynolds: carriˆ¬re:

2004: British Superbike Champion, zeven overwinningen
2003: Runner-up British Superbike Championship
2002: British Superbike Championship
2001: British Superbike Champion
2000: British Superbike Championship
1996: World Superbikes
1995: World Superbikes
1994: 500cc Grand Prix
1993: 500cc Grand Prix
1992: British Superbike Championship
1990: British Supersport Champion
1998: ACU Star 350cc British Champion

Bewerking Harry Haddering ([email protected])