Na twee extreem warme weekenden in Jerez is de MotoGP paddock vanuit het Zuiden van Spanje aangekomen in het momenteel aanzienlijk koelere Tsjechië. Komend weekend wordt op het circuit van Brno namelijk de Monster Energy Grand Prix České republiky, de eerste van drie opeenvolgende Grand Prix weekenden.

Fabio Quartararo begint als leider in de tussenstand van het kampioenschap aan de triple headers (Brno en twee keer de Red Bull Ring). De Petronas Yamaha SRT coureur komt namelijk met twee overwinningen op zak naar Tsjechië na de eerste twee MotoGP races in Jerez op zijn naam te hebben geschreven. Monster Energy Yamaha MotoGP coureur Maverick Viñales bezet de tweede plaats in de tussenstand terwijl Ducati coureur Andrea Dovizioso achter de twee Yamaha coureurs de derde plaats in neemt op de lijst na twee verreden Grand Prix weekenden.

Het afgelopen jaar zagen we een prachtige MotoGP race op het circuit nabij de stad Brno, een race die werd gewonnen door Marc Marquez. De Repsol Honda Team coureur zal er komend weekend echter niet bij zijn, dit naar aanleiding van een nieuwe operatie aan zijn bij een crash tijdens de eerste MotoGP race in Jerez gebroken rechter bovenarm. Stefan Bradl zal de plaats van Marquez innemen en zijn Honda RC213V komend weekend gaan bemannen.

Kan Yamaha in Brno weer voor een 1-2-3 in de race gaan? De Iwata-fabrikant zag Fabio Quartararo, Maverick Vinales en Valentino Rossi allemaal op het podium staan na afloop van de tweede MotoGP race in Jerez, maar de layout van het Tsjechische circuit en de behaalde resultaten in het verleden pleiten niet in het voordeel van de Yamaha coureurs.

Gelukkig voor Yamaha heeft het circuit van Brno veel vloeiende bochten en een aantal plaatsen met stevige rempunten. Dit zijn perfecte mogelijkheden voor de Yamaha coureurs om de voordelen en de sterke punten van hun machines uit te buiten. Daartegenover zal met name het tekort aan topsnelheid ten opzichte van de Ducati, Honda maar ook de KTM een veel groter effect hebben in Brno dan tijdens de twee voorgaande races in Jerez, dit vanwege een aantal langere stukken van het circuit maar ook vanwege de heuvelachtige lay-out van het circuit waardoor extra power geen overbodige luxe is.

Eén van de Yamaha coureurs, te weten Valentino Rossi, wil daarnaast komend weekend ook antwoorden zien te vinden op een aantal prangende vragen. Na afloop van de laatste race in Jerez keerde ‘The Doctor’ terug op het podium, dit na het overwinnen van een intern teamconflict aangaande de afstelling van zijn YZF-M1. Rossi en zijn nieuw crewchief David Muñoz voerden een aantal drastische wijzigingen door aan de nummer 46 Yamaha. De negenvoudig wereldkampioen eindigde er zoals al gezegd wel mee op het podium, maar komend weekend in Brno zal het een ander verhaal worden daar is de inmiddels 41-jarige Italiaan zichzelf meer dan van bewust. De negenvoudig wereldkampioen hoopt echter dat zijn problemen definitief zijn opgelost en dat hij zijn zondag in Brno zijn 200e podiumplaats kan scoren, en dat op dezelfde plaats waar hij 24 jaar geleden zijn eerste Grand Prix overwinning boekte.

Ducati zal het komend weekend de Yamaha’s zeker niet makkelijk gaan maken. Was het circuit van Jerez meer een circuit voor de Yamaha’s, de komende drie weekenden (Brno en twee keer de Red Bull Ring) zijn het circuits waar de krachtige Ducati krachtbron veel beter tot zijn recht komt. Andrea Dovizioso, die tijdens de laatste race in Jerez duidelijk moeite had het tempo te volgen, en zijn podiumplaats van de eerste race geen vervolg kon geven, is er veel aan gelegen de komende wedstrijden goed te scoren. Ten eerste natuurlijk om zijn kansen op de 2020 wereldtitel zo goed mogelijk in stand te houden, maar ook vanwege het feit dat hij nog geen nieuw contract op zak heeft voor 2021. De Italiaan voelt daarbij nadrukkelijk de hete adem in zijn nek van merkgenoot Francesco Bagnaia. Bagnaia was tijdens de afgelopen race in Jerez de best geklasseerde Ducati coureur op de startgrid en tevens de best geklasseerde Ducati in de race tot op het moment dat zijn Pramac Racing machine de geest gaf en hij deze langs de kant moest parkeren. Aangezien Ducati na afloop van de races op de Red Bull Ring de tweede coureur voor 2021 bekend gaat maken is er deze beide heren veel aan gelegen om zo goed mogelijk te presteren. Al staat Dovizioso nog steeds hoog op het verlanglijstje van Ducati, Bagnaia lijkt steeds meer een goed alternatief om na dit seizoen dezelfde stap te gaan maken als zijn huidige teamgenoot.

Jack Miller, inmiddels met een Ducati fabriekscontract op zak voor 2021, zal daarnaast zijn DNF van Jerez ook zo snel als mogelijk willen vergeten en hoe kan dat beter dan met een goed resultaat in Brno. Hetzelfde geldt voor Danilo Petrucci, de Italiaan die komend seizoen de overstap zal maken naar KTM, zat het de eerste twee races niet geheel mee en zal ook niets liever willen dan revanche en zijn werkelijke potentieel tonen nu hij weer volledig hersteld is van zijn crash tijdens de MotoGP test enkele dagen voor de eerste MotoGP race van het seizoen in Jerez.

Net als bij Honda, naast de afwezigheid van Marc Marquez is ook LCR Honda Team coureur Cal Crutchlow zeker nog niet volledig hersteld van zijn tijdens het eerste Grand Prix weekend in Jerez opgelopen handblessure en de daaropvolgende operatie, is ook Suzuki niet geheel ongeschonden uit Jerez vertrokken. Zo blesseerde Alex Rins zijn schouder tijdens de eerste MotoGP kwalificatie van het seizoen in Jerez. De Spanjaard verbeet – net als Crutchlow – de pijn tijdens het tweede Grand Prix weekend terwijl zijn jonge teamgenoot Joan Mir naar de vijfde plaats reed, een bewijs dat het potentieel er is bij Suzuki. Volgens eigen zeggen is Rins weer zo goed als fit, en dat een fitte Rins snel is dat heeft hij laten zien tijdens de laatste wintertesten begin van dit jaar.

Ook KTM lijkt dit seizoen een flinke stap te hebben gemaakt, al kwam er dat tijdens de eerste twee MotoGP races van dit seizoen nog niet helemaal uit. Pol Espargaró scoorde tijdens de laatste race in Jerez een keurige vijfde plaats maar ook MotoGP debutant Brad Binder liet in Jerez al een aantal keren zien een snelle leerling te zijn door sterk voor de dag te komen. De Zuid-Afrikaan was echter in beide eerste races van het seizoen iets te gretig waardoor de goede resultaten uitbleven, maar zijn indrukwekkende racetempo is voor veel kenners niet onopgemerkt gebleven. Naast Pol Espargaró en Binder deden ook Miguel Oliveira en Iker Lecuona het zeker niet onverdienstelijk, maar het geluk zat ook deze twee heren niet altijd mee in Jerez,

Ondanks de hoge verwachtingen van Aprilia voorafgaand aan het seizoen heeft de Italiaanse motorenfabrikant dit tijdens de eerste twee wedstrijden nog niet waar kunnen maken. Aleix Espargaró, kwam naast een aantal crashes in de trainingen, ook in beide races ten val en leek in Jerez geen schim meer van de coureur die tijdens de voorjaarstrainingen zijn Aprilia een aantal keren moeiteloos binnen de top tien wist te eindigen. Met een schamele vijf gescoorde WK-punten, gescoord door invaller Bradley Smith, hoopt Aprilia onder de koelere omstandigheden in Brno het tij te kunnen keren.

Ja, en dan is er nog Honda. Met de afwezigheid van Marc Marquez ontbreekt Honda’s paradepaardje en momenteel veruit de snelste MotoGP coureur van het veld. Met MotoGP debutant Alex Marquez – die tijdens de tweede MotoGP race in Jerez een uitstekende indruk achter liet bij de echte MotoGP kenners – en invaller Stefan Bradl mogen en kunnen we geen wonderen verwachten van de officiele Honda mannen. De grote vraag is dan ook, hoe is het gesteld met de handblessure van Crutchlow. Zien we de Brit komend terugkeren op zijn oude niveau of zullen alle ogen wederom gericht zijn op Takaaki Nakagami, de Japanner die tijdens de tweede MotoGP race in Jerez verraste met een vierde plaats.

Het MotoGP-weekend zal komend weekend in Brno ongetwijfeld weer een spannende aangelegenheid worden. Nu Marc Marquez er opnieuw niet bij zal zijn en zijn titelkansen zo goed als verkeken zijn – de verwachting is dat de Repsol Honda coureur er ook in Oostenrijk nog niet weer bij zal zijn – zal de 2020 MotoGP wereldtitel dan ook zo goed als zeker in andere handen komen.

De kans dat dit de eerste wereldtitel wordt voor de nieuwe 2020 MotoGP wereldkampioen is daarnaast heel erg groot. De enige die daar een stokje voor kan stekend is Rossi, ‘the Doctor’ is momenteel namelijk de enige coureur in het huidige MotoGP veld die al eens een MotoGP wereldtitel heeft gewonnen – nou ja eentje, zeg maar gerust zeven.

Hoe dan ook, na twee Grand Prix weekenden Jerez zullen we zondagavond een stuk meer duidelijkheid hebben hoe de werkelijke krachtverhoudingen liggen dit MotoGP seizoen. Wij op de Racesport.nl redactie kijken er naar uit, jullie ook?

 

Handige links Monster Energy Grand Prix České republiky 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App