De negende ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op de Weathertech Raceway Laguna Seca. De gebruikelijke column van Iwan van der Valk gaat dit keer niet specifiek over het Amerikaanse WorldSBK evenement, maar over de bijna twee maanden durende zomerstop: Die verrekte Summerbreak.

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel negen: Die verrekte Summerbreak

Die verrekte Summerbreak
Het is vakantie voor de coureurs in WorldSBK, en niet zo’n beetje ook. Bijna twee maanden ligt het hele circus stil voor de volgende ronde in Portugal. In MotoGP doen ze 19 wedstrijden, maar ook daar is een kleine maand aan vakantie ingepland. Jazeker, daar komen nog een paar testen bij, maar als je per evenement een week inclusief reizen rekent, is het geen keiharde baan. Toch zijn alle coureurs altijd zichtbaar blij als het tijd is voor de “summerbreak”.

Onderschat niet hoeveel ze moeten trainen. Die jongens zijn immers extreem fit en sporten daar dagelijks voor. Fitness, kracht, lenigheid, “core stability” en uithoudingsvermogen zijn heel belangrijk. Toch, we hebben het niet over wielrenners, marathonlopers of triatleten, die echt helemaal tot het randje gaan van wat menselijk haalbaar is. En 45 minuten volle bak gaan is best overzichtelijk. Een bekende coureur zegt overigens dat “trainen is voor mensen zonder talent”, wat gekscherend teruggrijpt naar het verleden; het is nog echt niet zo heel lang geleden dat alles puur om dat talent draaide. En je een gat in je helm kon hebben voor je sigaret.

Een wedstrijdweek begint al op dinsdag of woensdag meestal reist men dan al naar het circuit, donderdag zijn dan de eerste besprekingen en op vrijdag, zaterdag en zondag wordt er dan in totaal een sessie of 6, 7 of 8 gereden. Daarna veel besprekingen, eten en dan op tijd naar bed. Best doorwerken dus, maar in vergelijking met een vrachtwagenchauffeur, bakker of boer zijn het maar een paar uurtjes per dag.

Ik wil hier absoluut niet denigrerend doen over het leven van een beroepscoureur. Het reizen, het racen, de enorme druk, de dagelijkse fysieke training, de inspanning van het rijden zelf, het is allemaal zeker niet mis. Maar toch, de gemiddelde stratenmaker, steigerbouwer of koffersopdebandgooier werkt echt harder.

Niet om het een of ander, maar een maand vakantie of zelfs 7 weken, waar is dat dan nog voor nodig? Natuurlijk, de coureurs en teams zijn best druk in een seizoen, maar uiteindelijk wordt er maar een beperkt aantal wedstrijdweekend afgewerkt. Komt bij: de hele winter is er maar weinig te doen, zo’n drie maanden gebeurt er maar heel weinig.

Wat ik daarmee wil zeggen? Nou, niet zo heel veel, behalve dan misschien dat juist in de zomer, als het mooi weer is, wat mij betreft die verrekte summerbreak wel van de kalender mag. Gewoon, omdat ik dan het racen niet zo lang hoef te missen. En, dat als daarover geklaagd wordt door coureurs of teams, ze toch even moeten kijken naar al die mensen die véél harder moeten werken voor véél minder geld.

Iwan van der Valk – @Motototaal
Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Geico US Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App