Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”

3031
Wilco Zeelenberg | © RNF Racing

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur is tegenwoordig teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. In deze column vertelt de Nederlander over het racen in Assen, de situatie bij Honda en natuurlijk de stand van zaken bij zijn eigen team.








De Dutch TT is altijd speciaal, racen voor ‘eigen’ publiek zal ook altijd speciaal blijven. Ik heb net als de meeste Nederlanders op het TT Circuit Assen leren racen. We hebben in Nederland maar één circuit waar wij als motorrijders uit de voeten kunnen, dat is voor de Spanjaarden, Italianen etc. natuurlijk een heel ander verhaal. Als je dan een TT kunt rijden voor het Nederlandse publiek, of zoals nu in mijn geval nog steeds bezig kunt zijn met racen, dan roept dat zeker nostalgische gevoelens op.

Aan de ene kant is het als rijder anders dan als teammanager omdat ik nu gewoon mijn werk moet doen, net als ieder ander raceweekend. Wel komen er dit weekend familieleden en vrienden langs die er anders niet bij zijn, en je staat als Nederlander meer in de belangstelling voor interviews en de “Weet je nog dat …” verhalen. Daarnaast kan ik nu gewoon met de auto naar het circuit komen – weliswaar rijd ik er twee uur over – en dat kan alleen in Assen, Le Mans en de Sachsenring. Dat betekent dat je zondagavond thuis bent en dat is toch altijd een beetje vreemd. Omdat Assen een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling, zowel als rijder als teammanager, zal het altijd een speciaal plekje hebben.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je wel gewoon wilt presteren en daarin hoop je je ervaring een beetje te kunnen gebruiken. Dat is tegenwoordig lastig want de jongens kennen de baan zelf natuurlijk ook goed, en je moet wel van hele goede huizen komen wil je ze hier nog iets extra’s bijbrengen, maar je zou ze wel kunnen behoeden voor het maken van bepaalde fouten in Assen.

De problemen van Honda en het kampioenschap
Ik sta er niet van te kijken dat er drie rijders geblesseerd zijn. Het is natuurlijk teleurstellend voor Honda dat het drie Honda coureurs zijn, maar het hadden net zo goed drie andere coureurs kunnen zijn. Ik weet niet wat er mogelijk is als Marc Márquez zijn contract besluit te verbreken, want er zijn niet zoveel zitjes beschikbaar, maar voor zover ik weet zijn er afspraken gemaakt dat de machine verbeterd gaat worden.

Zoals ik al eerder heb gezegd nemen de coureurs nu veel te veel risico’s en ook veel te vaak risico’s vanwege de indeling van het weekend. Uiteindelijk blijkt het dat bij de fabrikant die de meeste problemen heeft, daar ook de meeste coureurs uitvallen. Zij moeten nóg meer risico’s nemen dan de anderen.

Natuurlijk moet Honda naar zichzelf kijken maar ik vind ook dat het kampioenschap naar zichzelf moet kijken omdat zij dit seizoen iets veranderd hebben. Van die actie krijg je nu de reactie, dat is dat iedereen eraf valt. Blessures zijn daarvan het gevolg en ik zal ook blijven pushen dat er wat veranderd moet worden, anders raken er alleen maar meer rijders geblesseerd. Zoiets riep ik een aantal wedstrijden geleden ook al alleen toen luisterde er niemand, nu zijn ze bezig met wat mogelijke veranderingen die van kracht zouden worden in Silverstone. Dat is nu nog te vroeg want iedereen moet het eerst eens zijn. De rijders hebben geklaagd dat er te veel crashes zijn en dan wordt er dus wel geluisterd.

Of de voorgenomen veranderingen ook echt beter zullen zijn is nog maar de vraag, maar het is in ieder geval beter dan niets. Iedere training waarin je aan het einde een nieuwe band moet steken om er zeker van te zijn dat je in Q2 staat, zeker op een vrijdag, is er één te veel. Het is in ieder geval een stap in de juiste richting.

Wat er mogelijk is in Assen
Vorig jaar hebben de Aprilia’s erg goed gepresteerd, Maverick Viñales werd derde en Aleix Espargaró werd vierde nadat hij nog naast de baan kwam vanwege de crash van Fabio Quartararo. Het pakket werkt hier dus goed maar we moeten ons wel beseffen dat de Ducati’s een enorme stap hebben gemaakt en daarmee moeten we zien om te gaan, training voor training bekijken wat er mogelijk gaat zijn. Het is natuurlijk wel iets te ambitieus om te zeggen dat we het de Ducati coureurs eens even flink moeilijk gaan maken, ook omdat Miguel Oliveira (schouder) en Raúl Fernández (onderarm) terugkomen van een blessure.

We weten dat iedereen zich op een bepaald moment zo goed mogelijk wil kwalificeren, hopelijk zijn onze rijders op dat moment slim genoeg en blijven ze erop zitten. Als dat een vijftiende / zestiende plek betekent dan is dat maar zo, dan moeten ze dat in de race goedmaken. Het is beter dan de machine opvouwen en jezelf weer blesseren. Dat zijn op dit moment de risico’s die een rijder moet nemen.

De aanstaande zomerstop
Met het seizoen dat we tot dusver gehad hebben komt de zomerstop toch zeker niet helemaal ongunstig uit. Vooral Miguel heeft tijd nodig om te herstellen, hij was afgelopen week op de Sachsenring na zestien ronden helemaal uitgeput. We waren blij dat hij als tiende kon finishen, halverwege de race schoot de schouder op slot en dan moet je ‘m gewoon uitrijden. Hij is zeker nog niet klaar om te presteren zoals hij dat kan, hij heeft nog tijd nodig.

Voor Raúl is dat juist andersom, hij zit nu in een goede flow en de jonge jongens moeten gewoon meters maken. Dat hij nu vijf weken niet kan rijden is voor zijn arm niet zo gunstig, om beter te worden moet je wel gewoon blijven rijden. Je kunt in een sportschool trainen wat je wilt maar je weet pas echt hoe je ervoor staat als je op de motor stapt.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hieronder de vorige columns:

13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”

 


Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag

  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Ellen ten Damme
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race