Coureurs aan het woord tijdens MotoGP pre-event persconferentie in Maleisië

202
V.l.n.r. Hafizh Syahrin, Jack Miller, Andrea Dovizioso, Marc Márquez, Fabio Quartararó en Cal Crutchlow tijdens de persconferentie in Maleisië | foto© Randy van Maasdijk

Donderdagmiddag vond de gebruikelijk MotoGP pre-event persconferentie plaats op het Sepang International Circuit voorafgaand aan de Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix dit weekend. Marc Márquez, Andrea Dovizioso, Fabio Quartararó, Jack Miller, Cal Crutchlow en thuisrijder Hafizh Syahrin lieten de aanwezige pers weten hoe hun kijk is op het komende raceweekend.

Dit weekend wordt de voorlaatste Grand Prix van het seizoen verreden op het Sepang International Circuit in Maleisië. Het achttiende raceweekend van dit jaar wordt gehouden in het tropische klimaat van het Oost-Aziatische land wat altijd extra uitdagend is voor de coureurs. Wereldkampioen Marc Márquez, voor de derde keer op rij vicewereldkampioen Andrea Dovizioso, Fabio Quartararó, Jack Miller, Cal Crutchlow en de dit weekend voor eigen publiek rijdende Hafizh Syahrin waren aanwezig tijdens deze persconferentie om vooruit te kijken naar dit raceweekend.







Allereerst was Márquez aan het woord. Na het behalen van de wereldtitel en het constructeurskampioenschap voor Honda is er nog een aantal records te behalen voor de Spanjaard. Dit weekend kan hij het puntenrecord verbreken dat teamgenoot Jorge Lorenzo in 2010 behaald heeft: 383. Ook is het teamkampioenschap nog steeds niet beslist.

Marc Márquez: “We zitten uiteraard in een heel goede fase en we genieten er van om te rijden. Alles wat we proberen werkt en het is nu zaak om zo door te gaan. In Aragón zei ik al dat het doel was om alle races op het podium te finishen en ook hier zal dat het doel zijn. We gaan het hele weekend hard werken om weer te kunnen strijden voor de overwinning en druk uit te oefenen op onze concurrenten, dat is de beste manier om het seizoen af te sluiten.

Op papier, als we kijken naar de machine van dit jaar, en het feit dat we hier vorig jaar wisten te winnen, kunnen we zeggen dat het beter zou moeten zijn want met meer PK’s hebben we voordeel op de twee lange rechte stukken. Maar vorig jaar stonden er een Honda, Suzuki en een Yamaha op het podium terwijl Ducati daar niet aan toekwam. Het zal een uitdaging worden met de weersomstandigheden want de baan verandert heel veel tussen de ochtend- en middagsessies. Ik ga mijn best doen om in alle omstandigheden vooraan mee te doen en dan zien we of we mee kunnen doen voor de overwinning.

Vervolgens kwam Andrea Dovizioso aan het woord en de Italiaan vertelde zeer uitgebreid over zijn seizoen en waar de problemen nou precies lagen.

Andrea Dovizioso: “Ik denk dat we moeten kijken naar de achterstand richting de winnaar, niet naar de positie. Ik kon vechten met Miller en Bagnaia tot aan de laatste bocht als ik geen fout had gemaakt dus mijn positie was prima. Maar dat is niet het punt. Het probleem is dat de achterstand richting de winnaar veel groter is dan vorig jaar en daar kunnen we absoluut niet tevreden over zijn. In de laatste tien ronden was er niets van de band over maar dat is een consequentie van de manier van hoe je moet rijden. Het hele weekend voelde ik me niet goed maar het is wat het is.

Dit seizoen hebben we veel ups en downs gehad. We hebben in veel situaties moeite gehad vergeleken met de afgelopen twee seizoenen maar we zijn weer als tweede geëindigd, dus daar moeten we tevreden mee zijn. Als we naar Marc kijken is de achterstand uiteraard veel te groot, maar dat is het geval voor iedereen. Iedereen zal daar over moeten klagen en het is lastig om te bedenken hoe we Marc kunnen stoppen want dit seizoen heeft hij iets gepresteerd dat nog beter was dan in het verleden. Ik denk dat Maleisië niet de beste plaats is voor ons in de middaguren wanneer het heel warm is. We hebben nog nooit een goede droge race gereden. Daar moeten we ons in verbeteren dus het wordt afwachten wat het weer zal doen, het kan altijd anders zijn. Als ik het goed heb, hebben ze drie bochten opnieuw geasfalteerd dus we gaan zien hoe deze aanvoelen, maar allereerst moeten we beter zijn in de middag.

We beschikken niet over dezelfde snelheid als vorig jaar. We praten over de echte snelheid in de vrije trainingen en in het begin van de race als de band nog nieuw is. Dat heeft voor ons een lastige situatie gecreëerd want zo kunnen we geen strategie maken. Als je in het begin flink pusht maar je hebt de snelheid niet, dan is alles een probleem. Ik denk dat ik het in veel races behoorlijk goed heb op kunnen lossen en ik was kalm wanneer ik de snelheid in het begin van de race niet had. Ik wist de banden heel te houden en kon constante rondetijden rijden waardoor ik uiteindelijk plaatsen goed kon maken. Maar het is niet genoeg, het is niet wat we nodig hebben, we moeten beter zijn.”

Daarna was het aan Fabio Quartararó om te vertellen over het hectische weekend in Australië en het belangrijke raceweekend voor zijn Petronas Yamaha SRT team. Dit weekend kan de jonge Fransman het Independent Rider kampioenschap binnenhalen, de titel voor de beste coureur niet rijdend in een fabrieksteam. Ook kan het team, dit jaar debuterend in de MotoGP klasse, het Independent Team kampioenschap in de wacht slepen.

Fabio Quartararó: “Ik voel me beter. Natuurlijk heb ik nog steeds pijn maar wanneer je op de motor zit heb je andere dingen om over na te denken. Het zal een heel belangrijk weekend voor ons zijn, er zijn hoge verwachtingen voor het team in hun thuisrace, dus we gaan ons best doen om ze trots te maken.

Wanneer je hard crasht ben je eigenlijk niet bang voor blessures maar je wilt zo gauw mogelijk weer op de motor stappen om het gevoel niet kwijt te raken. Op zaterdag konden we helaas maar een paar ronden rijden vanwege de weersomstandigheden waardoor de zondag eigenlijk best leuk was. We hadden de warm-up en ik was voor het eerst in Q1; dat was goed want ik had de rijtijd nodig. We hadden geen startplaats op de eerste rij verwacht na Q2. Buiten de race en de crash om was de kwalificatie goed en van dit weekend moeten we de positieve dingen meenemen, waaronder dat we de snelheid hadden gevonden op een moeilijk circuit.”

Vervolgens kwam Miller aan het woord en de Australiër was nog maar net bijgekomen van de festiviteiten na het behalen van een podiumfinish in zijn thuisland.

Jack Miller: “Ik was eigenlijk best wel bezorgd voorafgaand aan dit weekend want, zoals Cal kan bevestigen, had ik geen stem meer op maandag en dinsdag. Gisteren kwam deze pas langzaam terug en zoals jullie kunnen horen is het nog steeds niet geweldig maar ik ben er. Ik leef nog, dat is het positieve!

Ik denk dat Marc en Cal kunnen bevestigen dat het podium echt fantastisch was. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, echt een fantastische dag. Nu zijn we hier, meteen weer door naar Maleisië. Ik kijk uit naar hopelijk een goed weekend. We hadden aan het begin van het jaar een goede test hier maar die kun je nooit echt vergelijken met het raceweekend aangezien de omstandigheden tijdens de test altijd goed zijn. Ik kijk er naar uit om terug te keren naar onze basis settings en om tijdens de trainingen ons vaste werk uit te voeren.

Het belangrijkste in deze race zal bandenmanagement zijn. Het is zo’n lange race en ik denk dat dat één van de hoofdzaken zal zijn. Op papier lijkt het erop dat de soft-compound banden de juiste zullen zijn, kijkend naar waar de jongens vorig jaar mee reden. Het is belangrijk om genoeg ronden te rijden in de vrije trainingen en kwalificatie, met name in de middag. Meestal begint het hier rond 14:30 / 15:00 uur te regenen dus moeten we een goede strategie maken om zoveel mogelijk rijtijd te hebben.”

Miller’s goede vriend Cal Crutchlow was daarna aan de beurt om te reflecteren op het raceweekend in Australië, waar hij een jaar eerder nog zijn zware blessure opliep, en vooruit te kijken naar Maleisië.

Cal Crutchlow: “Het is zeker een goede zaak dat we in Motegi een vijfde positie hebben behaald en in Australië tweede werden om nog kans te maken op het Independent Rider kampioenschap. Hopelijk kunnen we deze drie overzeese races in goede vorm afsluiten. Vorig jaar kwam ik hier niet in actie maar begin dit jaar heb ik hier getest. Ik vind het een mooi circuit maar ik heb hier nooit geweldige resultaten behaald, dat kan natuurlijk veranderen. Ik kijk er naar uit om te zien wat we hier kunnen toen. Het team werd hard in samenwerking met Honda en we hebben opnieuw een goed resultaat nodig om deze drie weekenden de moeite waard te maken.

Hier moet je je aanpassen naar de omstandigheden, rijden zoals de machine en banden het toelaten en daarmee het uiterste eruit te halen. Het is geen makkelijk circuit met de lange remzones, de snelle bochten en veranderingen van richting met ook nog de hitte erbij. Het is voor iedereen een lastige race maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en moeten er wat moois van maken hier in Maleisië.”

Tot slot was er aandacht voor de voor eigen publiek rijdende Hafizh Syahrin. Het Sepang International Circuit was altijd een goed circuit voor de Maleisiër en de Red Bull KTM Tech 3 coureur vertelde over zijn nabije toekomst.

Hafizh Syahrin: “Het is weer tijd voor onze thuisrace wat altijd voor een fantastisch gevoel zorgt. Natuurlijk is er druk van de fans en je hoopt altijd dat je een goed resultaat behaalt. Gisteren hadden we een vriendschappelijke voetbalwedstrijd met het SRT team en ik denk dat dat voorlopig de enige manier is hoe we ze kunnen verslaan, op de baan zijn ze te snel! Soms train ik samen met de SRT coureurs, waaronder met Fabio in Spanje, en dan maken we mooie gevechten met de kleinere motoren. Atleten willen altijd winnen, wat ze ook doen. Deze wedstrijd gaf me motivatie en ik had er heel veel plezier in.

Mijn favoriete herinnering aan de koningsklasse is dat ik het altijd naar mijn zin heb gehad binnen het team, ze zijn als familie. Vorig jaar zorgde voor een grote glimlach toen ik de race finishte hier in Sepang. Ik startte als laatste en finishte uiteindelijk als tiende, dat was een mooie herinnering. Ik wil Tech 3 bedanken voor deze mogelijkheden, het was fantastisch en mijn droom is uitgekomen. Volgend jaar begint voor mij een nieuw hoofdstuk in de Moto2 klasse maar het is een ander verhaal met het Triumph blok, iets meer vermogen dan twee jaar geleden. Ik hoop dat er nog steeds plezier in zal hebben en dat ik kan blijven lachen. Dat is een goede therapie voor mij.”

Vrijdagochtend om 09:00 uur lokale tijd, 02:00 uur Nederlandse tijd gaan de eerste trainingen van start op het Sepang International Circuit in Maleisië.

 

Handige links Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App