Lorenzo Dalla Porta heeft zondagochtend de Moto3 race op het Phillip Island Grand Prix Circuit gewonnen en daarmee het wereldkampioenschap in de wacht gesleept. In een klassieke race met een zeer grote kopgroep was de Italiaan het sterkst voor Leopard Racing teamgenoot Marcos Ramirez en Albert Arenas.

Ronde 1
Polesitter Marcos Ramirez startte goed en ging als leider de Doohan Corner in voor Romano Fenati en Albert Arenas. Achter het drietal vormde zich meteen een grote groep met onder andere Aron Canet, Tony Arbolino, Andrea Migno, leider in het kampioenschap Lorenzo Dalla Porta, John McPhee, Gabriel Rodrigo en Kaito Toba in de top tien.

In de Southern Loop ging het mis voor Riccardo Rossi aangezien hij werd aangetikt door Darryn Binder. De Zuid-Afrikaan wist ternauwernood een high-sider te voorkomen maar hierdoor beukte hij de Italiaan richting de grindbak die daarin zijn machine niet overeind kon houden.

Ronde 2
Ter hoogte van bocht 2 (Southern Loop) nam Fenati de leiding over terwijl ook teamgenoot Arbolino de aanval inzette. Canet, die de race eigenlijk wel moest winnen om nog aanspraak te kunnen maken op het kampioenschap, zorgde er ook voor dat hij bij de voorste gelederen zat.

Ronde 3
Bij het ingaan van bocht 1 (Doohan Corner) ging het vervolgens volledig mis voor Canet. Na een slipstream op het rechte stuk probeerde de Spanjaard buitenom Dalla Porta te gaan maar de Spanjaard had een te hoge snelheid in de bocht en verloor de voorkant van zijn machine. Met hoge snelheid schoven Canet en de KTM de grindbak in waardoor het einde race en einde kampioenschap betekende voor de Max Racing Team coureur.

Ronde 4
Door middel van een slipstream schoot Dalla Porta naar voren en nam hij de leiding in de wedstrijd over. De enige die er nog voor kon zorgen dat de Leopard Racing coureur hier het kampioenschap niet zou binnenhalen was Arbolino. Hij zou 12 punten meer moeten scoren dan Dalla Porta.

Ronde 6
Dalla Porta wist de leiding lang vast te houden terwijl Toba achter hem de tweede plaats in handen had genomen. McPhee reed op dat moment op de derde plaats met daarachter een zeer grote groep, onder andere bestaande uit Arbolino, Migno, Rodrigo, Arenas, Binder, Ramirez en Suzuki.

Ronde 9
Na lange tijd verloor Dalla Porta de leiding in de wedstrijd en was het Binder die de koppositie overnam. Toba, Suzuki en Rodrigo volgden de Zuid-Afrikaan waardoor Dalla Porta terugviel naar de vijfde positie.

Ronde 10
Echter duurde het niet lang voordat Dalla Porta weer terug kon slaan en de leiding overnam. Het was een klassieke Moto3 race op het Phillip Island Grand Prix Circuit met de eerste twintig coureurs binnen slechts twee seconden.

Ronde 13
Dalla Porta wist de koppositie wederom lang vast te houden en het was een goede strategie om buiten het gevaar en gedrang te blijven. Arbolino had de tweede plaats achter zijn landgenoot ingenomen en moest winnen om het kampioenschap in leven te houden.

Ronde 14
Bij het opkomen van het rechte stuk reed Dalla Porta aan de leiding maar door de slipstream viel hij terug naar de zesde positie. Arbolino, Binder, Arenas, López en Suzuki hadden meer snelheid en konden zonder al te grote problemen voorbij aan Dalla Porta.

Ronde 15
Einde race voor Sergio García, de Spanjaard kwam ten val ter hoogte van bocht 6 (Siberia).

Ronde 16
Ook Filip Salac kwam ten val. De Tsjech die één van zijn beste races van het seizoen reed werd eraf gebeukt door Alonso López bij het ingaan van bocht 4 (Honda Corner). In dezelfde ronde ging het ook mis voor Raúl Fernández en Gabriel Rodrigo die elkaar raakten in bocht 9 (Lukey Heights).

Ronde 17
Arenas, winnaar van de race een jaar geleden, en Dalla Porta waren in een fel duel verwikkeld voor de koppositie maar konden niet wegrijden van de achtervolging. Binder bleef zich in de strijd mengen terwijl ook Suzuki constant vooraan te vinden was.

Ronde 19
López had een Long Lap Penalty ontvangen doordat hij Salac van de baan had gereden en voerde deze dan ook direct uit. Echter sneed hij een klein stuk van de Penalty Lane af waardoor hij de penalty opnieuw moest uitvoeren. Vooraan het veld had Suzuki de leiding weer overgenomen maar Dalla Porta, Fenati en Toba reden daar kort achter.

Ronde 21
Ter hoogte van bocht 4 hadden Tom Booth-amos, Andrea Migno en Kaito Toba elkaar geraakt. De Brit kwam er gelukkig van af en kon zijn weg vervolgen maar Toba crashte waardoor Migno hem niet kon ontwijken en ook onderuit ging.

Ronde 22
Dalla Porta had de koppositie weer overgenomen en reed een ijzersterke race. De groep bestond nog steeds uit veertien coureurs die binnen anderhalve seconde van elkaar reden.

Ronde 23
Dalla Porta ging als leider de laatste ronde in met Arenas, Ramirez en Suzuki kort achter zich. De Italiaan zette alles op alles om de leiding vast te houden maar Suzuki wist hem te passeren bij het ingaan van bocht 4 (Honda Corner). Dalla Porta liet zich niet van de wijs brengen en dook meteen in de slipstream van de Japanner waarna hij hem op indrukwekkende wijze wist te passeren in de sectie van de Hayshed naar Lukey Heights. Het was nu zaak om zijn positie te verdedigen richting het rechte stuk en doordat hij veel snelheid mee wist te nemen op het Gardner Straight kwam hij als winnaar over de streep. Teamgenoot Ramirez had een zeer goede slipstream en schoot naar de tweede plaats waarmee hij voor een Leopard Racing 1-2 zorgde. Arenas kwam als derde over de streep voor de enigszins teleurgestelde Suzuki. Daarachter maakten McPhee, Binder, Sasaki, Booth-amos, Arbolino en Nepa de top tien compleet.

Een flinke crash was er nog voor Celestino Vietti en Jaume Masia. De Italiaan kwam door middel van een high-sider ten val bij het uitkomen van bocht 10 (MG Corner) waarna Masia hem niet meer kon ontwijken.

Met deze overwinning behaalde Dalla Porta de Moto3 wereldtitel op een perfecte manier. Dat Ramirez er een 1-2 van maakte voor het team maakte het extra speciaal.

 

Handige links Pramac Generac Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App