De 2025 MotoGP transfermolen begint al voorzichtig te draaien

6841
pecco-bagnaia
Francesco Bagnaia | foto© Ducati Corse

De 2025 MotoGP transfermolen is inmiddels al voorzichtig beginnen te draaien nu Ducati en Francesco Bagnaia op het punt staan om hun na dit seizoen aflopende contract te gaan verlengen. Het is het begin van een roerige tijd naast de baan, de MotoGP rijdersmarkt zal de komende tijd waarschijnlijk een aantal grote verrassingen in petto hebben waarbij er een hoofdrol is weggelegd voor Ducati.

Bijna alle coureurs in de MotoGP-klasse hebben een na dit seizoen aflopend contract. Met acht coureurs op de startgrid en op dit moment nog steeds meest gewilde motorfiets zal Ducati een belangrijke rol gaan spelen tijdens de binnenkort op gang komende transfermolen. Met name de twee plaatsen binnen het huidige Ducati Lenovo Team zijn zeer gewild. Eén van de twee plaatsen zal zo goed als zeker gereserveerd worden voor tweevoudig – en regerend MotoGP wereldkampioen Francesco Bagnaia. Van zowel de kant van de fabrikant als ook van de kant van Bagnaia bestaat namelijk de wens om ook na dit seizoen samen verder te gaan. Het blijft echter de vraag wie vanaf 2025 zijn teamgenoot zal zijn.







De verwachting is dat Bagnaia binnenkort, en waarschijnlijk al voor de start van het seizoen over iets meer dan een week in Qatar, zijn handtekening gaat zetten onder een nieuw Ducati fabriekscontract.

Davide Tardozzi, Ducati Lenovo Team manager, liet zich onlangs in een gesprek met motogp.com al ontvallen dat het verlengen van het contract met Bagnaia voor Ducati momenteel de hoogste prioriteit heeft en dat men pas als het nieuwe contract met hun huidige oogappel done deal is naar de tweede plaats binnen het fabrieksteam zal kijken.

Davide Tardozzi: “Eerst moeten we de verlenging van Pecco afronden. Dan zullen we zien wat er verder gaat gebeuren. We proberen alles zo snel mogelijk af te ronden. De deal is praktisch rond, het is nog slechts een kwestie van tijd.”

Waar er meer twijfels zijn, is aan de andere kant van de pitbox. Voor deze plaats zijn er meerdere gegadigden waarbij op dit moment Enea Bastianini en Jorge Martin de twee belangrijkste kandidaten lijken te zijn.

Davide Tardozzi: “Jorge maar ook Enea is inderdaad één van de jongens waar we naar kijken, maar we zullen meer tijd nodig hebben om te beslissen welke andere coureur bij ons zal zijn in 2025 en 2026.”

Bastianini, die een moeilijk 2023 seizoen kende vanwege de nodige blessures, is vastberaden om de strijd aan te gaan met Martin en het komende seizoen te knokken voor een verlenging van zijn huidige contract. De eerste tekenen zijn veelbelovend nu de Italiaan tijdens de pre season testen heeft laten zien geheel hersteld te zijn van zijn blessures en zijn vorm van 2022 weer teruggevonden te hebben. Maar ook Martin heeft zich voor komend seizoen maar één doel gesteld, het afdwingen van een zitje voor 2025 binnen het officiële Ducati fabrieksteam. De Spanjaard speelde het spel de afgelopen zelfs al zo hoog door te roepen als er in 2025 geen plaats voor hem is binnen het Ducati Lenovo Team dat hij dan verder gaat kijken en zij diensten aan gaat bieden bij een andere fabrikant.

Maar er zijn meer kapers op de kust, wat te denken van Marc Marquez. Speelde Ducati de afgelopen maanden de vermeende onschuld wat betreft de komst van achtvoudig wereldkampioen naar Gresini Racing MotoGP. Inmiddels lopen de hazen binnen Ducati al heel anders, slaat men sinds enige tijd een heel andere toon aan als de naam van Marc Márquez ter sprake komt binnen de Ducati familie. Nu achten we de kans niet heel groot dat #93 in 2025 de nieuwe teamgenoot gaat worden van Bagnaia, maar zeg nooit nooit… tussen nu en de zomer kan er van alles gebeuren op de transfermarkt.

Laten we ook niet vergeten dat Ducati ook nog een aantal andere zitjes in de aanbieding heeft, zitjes bij Prima Pramac Racing en bij de huidige twee klantenteams Gresini Racing MotoGP en het Pertamina Enduro VR46 Racing Team. Nu lijkt er geen twijfel te bestaan over het feit dat Gresini Racing MotoGP in 2025 opnieuw gebruik zal gaan maken van Ducati machines, anders is dat voor het team van Valentino Rossi dat de afgelopen tijd veelvuldig in verband wordt gebracht met een overstap naar Yamaha. Partijen draaien momenteel nog een beetje om de hete brei heen door beiden te zeggen dat men heel graag samen verder wil, maar of dit op feiten is gebaseerd of dat geen van de partijen zich nog achter de kaarten laat kijken is op dit moment echter de grote vraag. Kortom, de Ducati managers hebben de komende tijd het nodige aan hun hoofd, dit naast het managen van de actuele situatie en de klus om gedurende het 2024 seizoen al hun acht MotoGP kikkers in de kruiwagen te houden

Het spreekwoord als er één schaap over de dam is dan volgen er meer lijkt op dit moment van toepassing op de MotoGP transfermolen. Het figuurlijk schaap luistert in dit geval naar de naam Francesco Bagnaia. Op het moment dat Bagnaia zijn handtekening gezet heeft gaat het spel echt op de wagen, dat moge duidelijk zijn. Een spel dat de komende maanden hoog gespeeld gaat worden nu de coureurs en hun managers met de komst van de Sprint en de uitbreiding van het aantal Grand Prix weekenden een compensatie vragen – met andere woorden men wil meer salaris – terwijl de fabrikanten en de teams aan de andere kant gezien de economische situatie steeds meer gedwongen worden om de nodige bezuinigingen door te voeren.

Kortom, de MotoGP rijdersmarkt zal de komende tijd waarschijnlijk een aantal grote verrassingen in petto hebben.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.