Di Giannantonio sluit eendaagse MotoGP test in Jerez als snelste af, veel verschillende programma’s

2589
Fabio di Giannantonio - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © VR46 Racing

Fabio di Giannantonio was maandag de snelste MotoGP coureur tijdens de officiële test op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Italiaan klokte zijn snelste rondetijd al vroeg op de dag terwijl de meeste fabrieksteams druk bezig waren met het testen van nieuwe onderdelen.

De eerste test voor de MotoGP klasse gedurende het seizoen zit erop. Na een spectaculair Grand Prix op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto bleven de coureurs en teams achter op het Zuid-Spaanse circuit om maandag nog een dag te testen. De omstandigheden waren nagenoeg perfect met zonneschijn en een buitentemperatuur van zo’n 21°C.







Vanwege het vele rubber op de baan was er zeer veel grip en waren de omstandigheden bijna ‘te goed’ en niet realistisch vergeleken met een normaal Grand Prix weekend. De 1’36.405 waarmee Fabio di Giannantonio het snelst was zou de vijfde snelste rondetijd van het raceweekend zijn geweest. Hij reed deze tijd al in zijn 23e van 71 ronden en stond dus nagenoeg de hele dag bovenaan de tijdlijst.

Maverick Viñales klokte de tweede rondetijd op 0,087 seconde van Di Giannantonio, de Spanjaard testte nieuwe aerodynamica en een nieuwe zitpositie om beter en effectiever te kunnen remmen. Franco Morbidelli, voor wie dit de eerste testdag van het jaar was na het missen van het voorseizoen, was vooral heel blij dat hij veel kilometers kon maken om de Ducati Desmocedici GP24 steeds meer ‘eigen’ te maken.

De vierde tijd kwam op naam van Pecco Bagnaia die gisteren de grote winnaar werd van de Spaanse Grand Prix. De Italiaan erkende dat hij vandaag eigenlijk niet zoveel te testen had aangezien hij het meeste van het testwerk al op vrijdag tijdens de trainingen had gedaan. Bij de fabrieks Ducati’s waren er op het oog geen grote veranderingen te zien.

Marc Márquez klokte de vijfde rondetijd en had eveneens geen nieuwe onderdelen te testen. Ook voor hem geldt dat het vooral draaide om de Ducati nog meer ‘eigen’ te maken dan deze op dit moment al is. De achtvoudig wereldkampioen stond de media na afloop met met een grote glimlach te woord dus het moge duidelijk zijn dat hij een goede dag heeft gehad.

Brad Binder was de eerste KTM op de zesde plaats en hield zich voornamelijk bezig met het testen van een nieuw aerodynamisch pakket. De Oostenrijkse fabrikant werkt al een tijdje samen met de aerodynamica-afdeling van het Red Bull Formule 1 team en Binder gaf aan dat het vooral een kwestie was van data verzamelen, we zullen deze nieuwe aerodynamica nog niet in Le Mans gebruikt zien worden.

Aleix Espargaró testte een nieuw ride height device om onder andere zijn starts met de Aprilia te verbeteren maar hierover wilde de Spanjaard niets zeggen. Achter hem eindigde Alex Márquez op de achtste plaats die vanwege zijn 2023 Ducati eveneens geen nieuwe onderdelen te testen had maar vooral bezig was met het vinden van een betere afstelling.

Enea Bastianini klokte de negende tijd voor merkgenoot Jorge Martin die een moeizame dag had. Nadat de Spanjaard op zondag vanuit de koppositie ten val kwam ging hij ook vandaag een keer onderuit en gaf zijn andere machine de geest waardoor zijn test al vroegtijdig ten einde was gekomen.

Pedro Acosta klokte de elfde rondetijd en had opnieuw een crash, echter niet zo’n heftige als op zondagochtend waar hij zei nog flink last van te hebben vanochtend.

Naast dat alle fabrikanten en teams hun eigen testplannen hadden was er ook een nieuwe voorband van Michelin beschikbaar. Slechts een enkeling had deze geprobeerd en de meeste coureurs vonden dit geen verbetering ten opzichte van wat er tot op heden beschikbaar is.

Niet geheel verrassend waren Yamaha en Honda de meeste zichtbare dingen aan het testen waarbij Johann Zarco en Takaaki Nakagami de machines aan de tand mochten voelen waarmee Stefan Bradl afgelopen weekend onderweg was. Vorige week hadden Joan Mir en Luca Marini deze tijdens een privétest in Barcelona al geprobeerd maar beide coureurs waren er niet echt over te spreken. Nakagami en Zarco waren niet echt tevreden over hun testdag terwijl Mir dat wel was, wat de wereldkampioen van 2020 precies testte wilde hij niet prijsgeven.

Bij Yamaha was er onder andere een nieuw frame en nieuwe aerodynamica waar Fabio Quartararo en Alex Rins gematigd tevreden over waren. Na de Grand Prix van Frankrijk zullen zij eerst nog een privétest afwerken in Mugello om deze nieuwe onderdelen verder te evalueren.

Uitslag:

  1. Fabio di Giannantonio – Ducati | 1’36.405
  2. Maverick Viñales – Aprilia | +0,087
  3. Franco Morbidelli – Ducati | +0,122
  4. Pecco Bagnaia – Ducati | +0,184
  5. Marc Márquez – Ducati | +0,232

Klik hier voor de volledige uitslag

De coureur en teams hebben nu een week vrij voordat ze alweer afreizen naar Le Mans in Frankrijk voor de vijfde Grand Prix van het jaar in het weekend van 10 t/m 12 mei.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.