De Internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty

2747
Eugene Laverty
Eugene Laverty - MotoGP seizoen 2016 | foto© Team Aspar

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Eugene Laverty.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

Wie is Eugene Laverty?

  • Naam:Eugene Laverty
  • Bijnaam:Norge
  • Geboren op:03 juni 1986
  • Nationaliteit: Iers
  • Woonplaats:Portugal
  • Start wegrace carrière: 2001
  • Actief geweest in:Iers, Brits en Spaans 125cc kampioenschap, Brits Supersport kampioenschap, 250cc Grand Prix, World Supersport, World Superbike en MotoGP
  • Aantal titels: 0
  • Einde wegrace carrière:20-11-2022
  • Huidig beroep:Rijderscoach Bonovo Action BMW 

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Als kind crostte ik samen met mijn broers Michael en John. Als tieners hadden we het geluk dat we dankzij de steun van onze ouders de kans kregen om aan wegrace te doen en we hebben er een carrière van gemaakt.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Kenan Sofuoglu was mijn grootste rivaal. Tijdens de seizoenen 2009 en 2010 hebben we een aantal historische gevechten voor de overwinning gehad en hij was de moeilijkste man om te verslaan in de laatste ronde.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Ik heb fantastische herinneringen aan het rijden op de Aprilia RSV4. Ik heb 13 World Superbike-races gewonnen met die motor en ik heb er de beste ervaringen van mijn leven mee gehad.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Ik geniet van Phillip Island en Portimão. Het vloeiende karakter van Phillip Island is uniek, terwijl Portimão bijna aanvoelt als een motorcrosscircuit bedekt met asfalt.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Een gedenkwaardig moment was in 2012 tijdens de vrije training van het World Superbike op Monza. Ik naderde de laatste bocht en ging rechtop zitten om te remmen en op dat moment begon het te regenen. Ik tuimelde door de grindbak, samen met misschien nog wel 10 andere coureurs die hetzelfde lot ondergingen!

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Mijn World Supersport-racewinst in 2009 op het TT Circuit Assen voelde geweldig. Ik was die dag zeker niet de snelste coureur op de baan, maar ik kon Joan Lascorz inhalen in de laatste chicane en zo de overwinning pakken.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Niet veel mensen krijgen de kans om van hun hobby hun werk & beroep te maken. Ik voel me gelukkig dat ik dat 16 jaar lang op wereldniveau heb kunnen doen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben meteen begonnen als rijderscoach bij Bonovo Action BMW, het team waar ik tijdens mijn laatste raceseizoen voor reed.

eugene-laverty
Eugene Laverty te midden van Jürgen Röder (l) en Michael Galinski (r) | foto© BMW Motorrad

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

De World Superbike-paddock is de afgelopen 15 jaar als mijn thuis geworden, dus ik ben erg blij dat ik in de paddock kan blijven werken. Ik geniet er echt van om de rijders met wie ik werk verbeteringen te zien aanbrengen in hun rijstijl. Zelfverbetering was mijn belangrijkste doel tijdens mijn racecarrière en nu is mijn doel veranderd in het helpen van anderen om hetzelfde te doen.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

De huidige Ducati MotoGP-motor is de meest complete motorfiets ooit en het zou geweldig zijn om een paar rondjes op zo’n motorfiets te mogen rijden.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik heb veel respect voor Marc Marquez. Als we kijken wat hij allemaal al heeft bereikt en als je dan na zoveel blessureleed nog steeds door blijft vechten op zoek naar nog een wereldtitel dan kun je in mijn ogen niets anders dan daar heel veel respect voor hebben.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Hoewel hij onlangs al op een MotoGP-podium stond, moet ik Pedro Acosta zeggen. Hij is het grootste talent sinds Marc Marquez meer dan tien jaar geleden in de MotoGP kwam.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

In plaats van op veilig te spelen, waag ik een gokje…..Maverick Viñales (MotoGP) en Toprak Razgatlioglu (WorldSBK).

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Ik denk dat het een geweldige tijd is voor onze sport nu jonge rijders de kans krijgen om zichzelf te bewijzen in b.v. de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Zonder dit soort platforms zouden veel van de huidige toprijders nooit de kans hebben gehad om door te breken in het wereldkampioenschap.

Wil je nog iets toevoegen?

Nee, dank je. 

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.