De Nederlandse wegrace topper van toen: Bert Smit

426
bert-smit
Bert Smit | foto© Henk Fischer

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Bert Smit.

Wie is Bert Smit?

  • Naam: Bert Smit
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 14-08-1956
  • Woonplaats: Stadskanaal
  • Partner: Barbera
  • Start wegrace carrière: 1976
  • Actief geweest in: 50 t/m 500 cc wegrace
  • Aantal titels: 1989 en 1994 onk 125cc plus nog wat Benelux kampioenschappen 80 en 125cc
  • Einde wegrace carrière: Duurt hopelijk nog even 🙂
  • Huidige beroep: Mede-eigenaar beletteringsbedrijf Bert Smit Reklame
  • Facebook: www.facebook.com/bert.smit
  • Twitter: –
  • Instagram: –

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

In 1969 nam mijn vader mij mee naar de TT in Assen, ik bekeek het allemaal en dacht dat ga ik ook doen.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

De eerste die me te binnen schiet is mijn vriend Hans Koopman, dat was een echte lastpost, we reden samen 50, 80 en 125cc

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Honda RS125 NF4, dit was een heel verschil met de vele eigenbouw projecten voor die tijd, maar ook een betere motor dan bijvoorbeeld de 80cc Krauser die toen wel 2 x zoveel geld moest kosten.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Assen is altijd mijn favoriete circuit geweest.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Op zich kan ik inmiddels wel een boek vullen met leuke anekdotes maar deze is misschien wel grappig: In 1988 hadden we nog een Speed (TT) week met EK en GP races, het ging toen best goed met een overwinning in de EK 80cc en een derde plaats in de TT 80cc ik had de hele week overleg voor wat betreft de banden met een dame van Michelin, omdat ik geen Frans kon spraken we Engels. Na afloop van de week wipte ik nog even aan om haar te bedanken voor de goede samenwerking, toen ik haar iemand in het Nederlands hoorde aanspreken. Ze bleek dus Nederlandse te zijn en ik had de hele week Engels met haar gesproken.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De herinneringen en de vriendschappen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Tijdens mijn sabatical ben ik een beletteringsbedrijf begonnen, toen dat na een aantal jaren van de grond was ben ik maar weer wat gaan rijden.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Samen met mijn zoon Tommie zijn we nog bij verschillende coureurs en teams betrokken, afgelopen seizoenen hoofdzakelijk met Scott Deroue en het MTM Team. Verder hoop ik in 2021 de Freetech 50cc Eurocup races te gaan rijden.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Scott Deroue, hij heeft mooie dingen laten zien de afgelopen jaren, hij is talentvol, veelzijdig, temperamentvol en je kunt met hem lachen, ik hoop dat we nog veel van hem gaan zien.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

We zijn op dit moment betrokken bij de racecarrière van Delano Greven, hij werd op zijn elfde al 2020 NSF 100 kampioen en ik hoop dat hij zich zal kunnen ontwikkelen tot een groot talent.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Ik ga dan al snel de vergelijking met “mijn tijd” maken en alles is inmiddels anders. Als ik wat zou mogen zeggen zou ik graag zien dat er iets komt om het gat, wat er is tussen de nationale top en internationaal, te verkleinen om zo een betere aansluiting te vinden of in ieder geval deze overbrugbaar te maken.

Zaterdag 02-01-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Barry Veneman.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App