De Nederlandse wegrace topper van toen: Gert Pieper

915
gert-pieper
Gert Pieper - Hengelo | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Gert Pieper.

Wie is Gert Pieper?

  • Naam: Gert Pieper
  • Bijnaam: Dikke Piep
  • Geboren op: 18-12-1965
  • Woonplaats: Putten
  • Partner: Sandra overleden nu Willy
  • Start wegrace carrière: 1990
  • Actief geweest in: Supersport 400, Supermono en 250cc klasse
  • Aantal titels: 0
  • Einde wegrace carrière: 2004
  • Huidige beroep: Handelaar importeur
  • Facebook: nee
  • Twitter: nee
  • Instagram: nee

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Met vrienden maakten we destijds de openbare weg onveilig en wilden we eigenlijk ook graag op circuits rijden. Dat was de reden dat we een startlicentie gingen halen omdat dat toen de enige manier was om op Assen te kunnen rijden. Er waren toen nog geen circuitdagen zoals tegenwoordig waar je vrij kon rijden op Assen. Nadat één van mijn vrienden, namelijk Gert Rozendaal, wedstrijden ging rijden in de Supersport 400 en dat best goed deed kwam van het één het ander.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Als je zo lang als ik hebt gereden is dat een hele lange lijst. Er schiet mij niemand speciaal te binnen en wil ook geen oud-rijders tekort doen door zomaar wat namen te noemen .

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Honda TSR. Deze motor was als een oude schoen. Hij paste precies. Die kon ik in elke hoek gooien waar ik hem hebben wilde. De Aprilia dit ik later kocht had weliswaar veel meer vermogen maar was een echt luxe-paard met de nukken die daar bij hoorden. Dat blok had achteraf in mijn TSR-frame moeten zitten.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Hengelo Gelderland. Niet om de uitdagende baan maar om de mensen die het organiseerden.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Ook dat zijn er wel een paar. Ik herinner mij nog dat ik op Eemshaven mijn stuur inhaakte bij Mick Veldhuizen en zo samen de dijk op reden. Al schreeuwend tegen elkaar klaar kwamen we weer los en vervolgden we de race. Of dat ik mij inschreef voor een race in Engeland en ze zeiden dat de coureur moest inschrijven en niet de buschauffeur.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De herinneringen, veel leuke en gezellige vrienden en de wildcards voor de Dutch TT.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben altijd ondernemer geweest. Eerst met de autosloperij en nu met im- en export.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ik volg het nog steeds op de voet, maar ben er verder niet meer actief bij betrokken.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ook dat zijn er velen. Het niveau in het WK is heel erg hoog, daar rijden geen pannenkoeken rond. Zelf was ik een groot fan van Casey Stoner. Die kon met elke motor hard gaan.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Michael van der Mark en Bo Bendsneyder. En er zit zeker ook nog wat aan te komen wat goed begeleid wordt, maar die hebben nog een lange weg te gaan. Er zijn veel coureurs die hard kunnen rijden door hard te werken. Maar als talent hard gaat werken dan krijg je een echte topper.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal zijn het meer dag wedstrijden en waarschijnlijk erg leuk om te doen maar geeft in mijn optiek geen aansluiting als je hogerop wilt. Daar moet je wel een kruiwagen voor hebben. Liefst twee, waarvan er eentje vol is geladen met geld, haha. Internationaal is het momenteel schitterend om naar te kijken nu er geen dominante rijders zijn die alles winnen.

Woensdag 12-05-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: ……..

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.

Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter