De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Smees

393
hans-smees
Hans Smees - Hengelo (Gld) | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Hans Smees.

Wie is Hans Smees?

  • Naam: Hans Smees
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 03-08-1970
  • Woonplaats: Harreveld
  • Partner: Ragnhild
  • Start wegrace carrière: 1996
  • Actief geweest in: MuZ cup, Supermono, 250CC, IRRC SSP600.
  • Aantal titels: 3
  • Einde wegrace carrière: 2012
  • Huidige beroep: Zelfstandig, bedrijfswagen monteur, rijderscoach Freudenberg Racing WK en IDM SSP300.
  • Facebook: ja
  • Twitter: nee
  • Instagram:ja

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Van huis uit was er geen connectie met de motorsport. Een buurman van ons werkte aan racers en als kind vonden wij het prachtig als ze dan even een proefrit maakten over de openbare weg. Toen ik wat ouder werd gingen we natuurlijk op de fiets naar de races in Hengelo (gld). Later ook naar de TT en naar vele Grand Prix weekenden in heel Europa. Toen in 1996 de MuZ cup werd gestart heb ik me ingeschreven. Ik was toen 25 jaar en had nog nooit op een circuit gereden. Ik zei toen tegen een maat van mij, als ik in het tweede seizoen niet bij de eerste 10 finish dan stop ik er weer mee, maar dan weet ik in ieder geval wat het is om te racen.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Ik zou zo geen specifieke naam kunnen noemen. In iedere klasse en elk nieuw seizoen waren er weer nieuwe concurrenten.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De 250CC 2-takten zonder twijfel. Licht, relatief veel vermogen, super handelbaar. Die motoren zijn gebouwd om mee te racen. Beter dan die omgebouwde straatfietsen van tegenwoordig.
De Honda 250 was het meest geschikt voor de stratencircuits en de Aprillia was het sterkste op de “echte” circuits.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Mijn favoriete circuit was Hengelo(gld), natuurlijk omdat ik lid ben van de HAMOVE. Tijdens de wedstrijden daar kwamen er heel veel bekenden uit de regio om mij aan te moedigen, dat gaf extra druk, maar dat motiveerde mij altijd enorm.
Ik heb op heel veel mooie banen gereden in Europa maar old skool banen zoals het oude Assen en Spa Francorchamps vond ik prachtig.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

In al die jaren zijn er natuurlijk ontelbare geweldige en minder geweldige momenten geweest. In 2006 reed ik in het Europees kampioenschap 250cc. Aan het begin van het seizoen hebben we toen een wildcard aangevraagd voor de Grand Prix in Jerez en ook gekregen. In Jerez aangekomen kwam ik Frank Weeink tegen op de paddock en ik vertelde hem dat ik de Grand Prix gebruikte om te trainen voor het komende EK-seizoen. Frank vertelde dit tegen zijn Engelse collega’s van Eurosport. De Engelse commentatoren noemden dit ook tijdens de uitzending. Ze kwamen niet meer bij van het lachen dat een 35-jarige “hobbyist” uit Nederland de Grand Prix gebruikte als training….

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De vele contacten door de jaren heen, allemaal mensen met dezelfde passie voor de motorsport.
Daardoor ben ik nu nog steeds actief en word komend seizoen mijn 25e jaar dat ik op een of andere manier betrokken ben bij de wegracerij.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Net als de meeste mensen die stoppen met hun sportloopbaan. Huis bouwen, maatschappelijke carrière opbouwen etc etc.
Het eerste jaar dat ik niet meer actief was op de baan was best lastig, je mist toch het reizen en het hele circus er omheen.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Momenteel werk ik voor het Duitse Freudenberg Racing. De vorige twee seizoenen reden we met KTM in het WK SSP300.
Voor het komende seizoen concentreren we ons hoofdzakelijk op het IDM, vooral vanwege alle rompslomp met reisbeperkingen, quarantaine etc. Na een raceweekend moet ik wel weer gewoon aan het werk kunnen.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik heb voor alle coureurs veel respect. Het kost heel veel tijd, geld, energie en vooral doorzettingsvermogen om de door jou beoogde doelen te halen ongeacht op welk niveau.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Er zijn best wel een aantal talenten in Nederland. Maar er zijn er maar weinig die de top zullen bereiken. Momenteel heb ik veel bewondering voor Jeffrey Buis. Ken hem als een hardwerkende rustige jongen zonder grote woorden. Maar als de finishvlag gevallen is staat hij wel op de bovenste trede en werd hij wereldkampioen in de SSP300. Ik hou wel van dat soort mannen die zich vanuit een underdogpositie naar boven werken.
Geen woorden maar daden.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

De racerij in Nederland is voor de meeste coureurs een uit de hand gelopen hobby, waarbij de OW cup/ IDC het belangrijkste platform is. Ook het IRRC, verreden op stratencircuits, is behoorlijk populair bij coureurs in Nederland en België. Maar als je als coureur in Nederland echt ambities hebt richting WK dan zal je toch naar het IDM moeten gaan of de overtocht moeten maken naar het BSB. Voor de Moto3 moet je eigenlijk naar Spanje. Dat maakt het voor de Nederlandse talenten dan ook meteen alweer lastiger, het is niet alleen het reizen maar je moet ook maar de (ervaren) mensen zien te vinden die elke keer met je mee kunnen.

In het verleden reed je de nationale wedstrijden en als je dan bij de eerste 10 stond in de eindstand dan mocht je naar het EK. En vandaar kon je weer groeien naar het WK. Je kon op die manier een duidelijk plan maken voor jou sportieve toekomst. En niet alleen de coureurs konden groeien & leren maar ook de monteurs en teams groeiden mee naar een hoger niveau.

Daarom zullen er vanuit Nederland in de komende jaren niet veel coureurs zijn die het WK Moto3/2, MotoGP bereiken. Voor de SSP/ SBK klasse zie ik het veel positiever in, daar kun je bijvoorbeeld vanuit het IDM veel sneller de overstap maken naar WK SSP300 en van daaruit doorgroeien.

Ik mag graag oude motorbladen lezen en of je nu verhalen uit de jaren 80 – 90 leest of uit de huidige tijd. Het is altijd hetzelfde liedje, er is geen geld, we hebben geen circuits, de KNMV doet niks, in het buitenland is alles beter geregeld bla, bla, bla….

Uiteindelijk zal het talent en doorzettingsvermogen van de coureur bepalen of hij wel of niet succesvol wordt. Als je er keihard voor wil werken en je niet van je pad af laat brengen dan zul je altijd de mensen vinden die je willen helpen. Maar de coureur moet het voortouw nemen en aantonen hoe gemotiveerd hij is……..

Zaterdag 26-12-2020: De Nederlandse wegracetopper van toen: Bob Withag



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App