De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van Kessel

4712
henk-van-kessel
Henk van Kessel - HMV demo races in Mill | foto© Kees Siroo

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De  Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Henk van Kessel

Wie is Henk van Kessel?

  • Naam: Henk van Kessel
  • Bijnaam: geen
  • Geboren op: 25 juni 1946
  • Woonplaats: Mill
  • Partner: Sjanny
  • Start wegrace carrière: 1967 bij de NMB
  • Actief geweest in: 1967 t/m 1986
  • Aantal titels: 11, in de 50cc, 125cc en 250cc + wereldsnelheidsrecord 50 cc 221,586 km/h in 1977
  • Einde wegrace carrière: 1986
  • Huidige beroep: gepensioneerd
  • Facebook:
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

In 1960 op 14-jarige leeftijd, ging ik voor het eerst met mijn overbuurman achterop zijn Triumph Bonneville mee naar de motorrace in Rockanje, en zo is het eigenlijk begonnen. Dat wilde ik ook, en ik ging meteen dat jaar nog aan de slag om mijn eigen racer te bouwen, een Victoria in een Italiaans frame.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Met meerdere, in het WK 50cc en 125cc veel gestreden met Angel Nieto, Stefan Dörflinger, Eugenio Lazzarini, Kent Andersson, Pier Paolo Bianchi, Paolo Pileri, Jorge Martinez, Anton Mang enz. enz. In Nederland o.a. met Jan Huberts, Theo Timmer, Anton Straver, Theo van Geffen.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

In de 50cc de Van Veen Kreidler waarmee ik Wereldkampioen werd, en in de 125cc de zelfgebouwde Condor, daar werd ik vierde mee in het WK 1976. Op grond daarvan kreeg ik van de KNMV de Hans de Beaufort bokaal uitgereikt, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse Motorsport.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Het oude Francorchamps met de prachtige hoogteverschillen, de hele snelle en ook langzame bochten, geweldig! Daar bereikte ik in 1974 met de Van Veen Kreidler de hoogste topsnelheid met de 50cc en wel 204 km/h

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Daar kan ik wel een boek over schrijven, daar zijn we al mee bezig ha ha… Maar twee dingen wil ik graag benoemen. In Venezuela werden we vanaf het vliegveld met bijzonder vervoer naar het 300 km verderop gelegen circuit gebracht. Samen met mijn helper (Hub van Kessel) zat ik achter op een open Pick-up truck, dat was het vervoer naar het circuit. In de brandend hete zon, onvoorstelbaar!  De chauffeur was wel zo vriendelijk om een keer te stoppen om voor ons een grote watermeloen te kopen voor de dorst, want we hadden niets bij ons. Het tweede hilarische gebeuren dat me direct invalt is dat ik in 1979 met de 125 cc Condor bij de Olofraces in Hilvarenbeek de Zuid Willemsvaart in gedoken ben. Ik heb daar dus een erg nat pak gehaald…

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Vele mooie herinneringen, een mooie verzameling racemotoren, een eigen minimuseum waar ik trots op ben en heel veel vrienden en kennissen waaronder vele oud coureurs.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben gewoon gaan werken bij Van Mullekom in Vortum Mullem. Daar kwam ik terecht in de machinebouw, en het specialistische ombouwen van conventionele naar computergestuurde draai-, frees-, kotter-, en schaafbanken. Daar nam ik het mechanische gedeelte voor mijn rekening.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Tot enkele jaren terug kwam ik samen met mijn grote vriend Martin van Soest van Pirelli nog veel op de circuits in binnen- en buitenland. Maar helaas is Martin eind 2018 veel te vroeg overleden, een groot gemis in de motorsport. Samen hebben wij nog diverse Classic races gereden zoals het Goodwood Festival of Speed in Engeland, diverse Bikers Classics in Francorchamps, de Centennial Classics in Assen en diverse demo’s in eigen land waaronder natuurlijk die in mijn eigen Mill.
Ik ben nog iedere dag bezig en werk veel samen met mensen die snelle motoren maken. Dan hebben we het over testbank gegevens en alles wat daarbij komt kijken. En ik heb ook veel contact met de data man van het Tech3  KTM Moto GP  team, Guillaume Dumas. Die is ook erg geïnteresseerd in de 50cc Van Veen Kreidler hij heeft er zelfs een nagebouwd uit 1973, bijna identiek aan de mijne. Toch bijzonder dat iemand die dagelijks met de huidige hightech MotoGP motoren bezig is zoveel interesse heeft in de 50cc motoren van bijna 50 jaar terug.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Toch wel Valentino Rossi die alles al bereikt heeft in de motorsport. Om ieder jaar opnieuw weer de motivatie op te kunnen brengen om er weer een jaar aan vast te knopen, en dat zelfs op zijn 42e levensjaar, dat is voor weinig mensen weggelegd!

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Dat zijn er een paar. Natuurlijk Bo Bendsneyder die laat zien dat hij op een goede motor ook met de wereldtop mee kan. Ook Zonta van den Goorbergh (zoon van Jurgen), is op dit moment één van de grootste talenten samen met Collin Veijer die ik diverse keren op beeld in actie heb gezien bij de Red Bull MotoGP Rookies.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Allereerst is het niet te vergelijken met vroeger. In zowel de nationale als de internationale racerij heb je vaak een heel team om je heen met diverse taken, bijna alles is te koop. In mijn tijd moest je zelf aan de motor werken, sneller maken (tuning), zelf onderdelen maken enz. enz. Nu is het bijna altijd een motor kopen en data verzamelen, dit verwerken en vertalen naar het circuit, en wie dat het beste kan komt naar mijn mening het verste. In het verleden had je als coureur een vijl in de hand, tegenwoordig is dat de muis van de Computer…

Wat ik er nog aan toe wil voegen is: wie was je grootste idool?

Mijn grootste idool was Mike “The Bike” Hailwood. Hij was voor mij het grootste voorbeeld, Die kon je op iedere motor laten rijden of het nu een 125 / 250/ 350 / 500 of 750cc was, een 1-2-4-6 cilinder, links of rechts geschakeld,  hij kon met iedere motor overweg en met succes! Voor mij de allergrootste uit de motorsport!

Woensdag 14-04-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Hennie Lentink.

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter