De Nederlandse wegrace topper van toen: Johan Fredriks

6507
johan-fredriks
Johan Fredriks | foto© André Mürke

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Johan Fredriks.

Wie is Johan Fredriks?







  • Naam: Johan Fredriks
  • Bijnaam: The Hunter
  • Geboren op: 22-09-1984
  • Woonplaats: Heinkenszand
  • Partner: Eliska
  • Start wegrace carrière: 1999
  • Actief geweest in: 125cc, SSP600 en SBK
  • Aantal titels: 1
  • Einde wegrace carrière: 2018
  • Huidige beroep: Motoren afstellen en het runnen van www.tovami.com
  • Facebook: Johan Fredriks
  • Twitter:
  • Instagram: joanfredriques

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Dat is letterlijk met de paplepel ingegoten. In 1985 was ik al op de circuits te vinden toen mijn vader Nederlands Kampioen werd in de Formule 2. Zo’n beetje mijn eerste herinneringen bevatten racemotoren en de racerij heeft altijd een rol in mijn leven gespeeld. Zelf ben ik in 1999 begonnen met racen bij de SOBW, met een tot racer omgebouwde Puch Maxi. Vanuit daar ben doorgegaan naar de TZR125-cup, toen ONK 125cc, met uitstapjes naar het IDM en EK. Daarna een grote stap gemaakt van de 125cc naar de Superbikes en uiteindelijk heb ik verreweg het langste met de Superbikes gereden.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Ik denk met Didier Grams en Sebastien Legrelle, zeer ervaren en goede rijders. Er was en is veel wederzijds respect en ook veel vertrouwen in elkaar, waardoor een gevecht met hun nooit onveilig aanvoelde.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Voor mij was dat de 2013 BMW S1000RR HP4. Die motor had (vrij experimenteel voor die tijd) elektronische vering, en helemaal standaard voelde die motor al heel erg goed. De meeste rijders die die motor kochten haalden meteen de elektronische vering eraf. Maar ik vond de motor echt goed aanvoelen, er was een ‘klik’ met mij en die motor.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa-Francorchamps, daar zit een bepaalde flow in en ik hou van snelle, vloeiende bochten. De bomen, hoogteverschillen en lengte van het circuit geven het ook een mystieke sfeer. 

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Daar kan ik een boek over volschrijven, vooral de tijd bij het IRRC heb ik van alles meegemaakt met allerlei uiteenlopende figuren die daar in de paddock rondlopen. De halve liters bier die we in te uitloopronde in Tsjechië kregen waren hilarisch. Maar ook een keurmeester in Hengelo die probeerde mijn BMW HP4 in te veren terwijl het contact uitstond. Doordat het contact uitstond stond de (elektronische) demping dicht, en zat er geen beweging in de motor. De man zei: “Jezus, wat heb jij die vork hard staan!!” Met contact aan was alles natuurlijk weer normaal 😊
Verder vond ik het heel bijzonder dat ik na mijn ongeval in Noord -Ierland op het vliegveld door allerlei mensen werd herkend en dan merk je hoe de sport daar leeft.

 Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Vooral onvergetelijke herinneringen. Veel mensen begrijpen onze sport niet en dat geldt al helemaal voor het racen op stratencircuits. Maar ik denk niet dat veel mensen zo intens kunnen genieten van iets als dat wij van onze sport doen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Mijn actieve wegrace carrière is helaas gestopt door een zware blessuren, dus in eerste instantie had ik te maken met een revalidatieproces. Tijdens dat revalidatieproces zat ik letterlijk stil maar figuurlijk gezien niet. Ik ben me toen online gaan verdiepen in het maken van webshops en het werken met photoshop. Daar is nu een goed draaiende webshop het resultaat van geworden. Na het revalideren ben ik ook verder gegaan met het werk bij Tovami: motoren afstellen.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

 Ja, ik probeer de rijders van het Performance Racing Achterhoek team te begeleiden bij het IRRC-kampioenschap. Helaas is daar dit jaar nog niks van gekomen door tijdgebrek. Verder ben ik ook zakelijk betrokken bij de racerij, ik ben de importeur van CRC-racekuipen voor de Benelux. Dat loopt ook erg goed.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Voor alle coureurs, omdat er al veel doorzettingsvermogen voor nodig is om überhaupt aan de start te kunnen staan.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Dan komen bij mij direct Michael van der Mark en Bo Bendsneyder naar boven, die hebben zich al ruimschoots bewezen. Voor de toekomst denk ik dat we sowieso rekening met Zonta van den Goorbergh moeten gaan houden, die heeft in alle opzichten het juiste pakket. Maar als puur natuurtalent denk ik aan Delano Greven. Het zou mooi voor hem en zijn omgeving zijn als hij ook de kans krijgt om ooit een keer door te breken.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal is het helaas een stuk minder breed dan vroeger, ik denk dat dat vooral komt omdat de financiële drempel om te beginnen met racen veel hoger is geworden dan een aantal jaren geleden. Je ziet nu op nationaal niveau een paar rijders met een heel goed niveau, maar ook een heel hoog budget. Voor de gemiddelde amateur is daar moeilijk tegen te rijden, omdat die niet iedere race nieuwe banden kan pakken (om maar een voorbeeld te noemen). Daardoor haken die misschien ook sneller af.
Ik denk dat er voor de jeugd tegenwoordig wel een stuk meer actie ondernomen wordt, wat een goede zaak is.

Woensdag 25-08-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: n.n.b. 

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot maximaal 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.




Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter