Dit hebben de MotoGP coureurs en fabrikanten op dinsdag getest in Valencia

5597
Alex Rins gaat de baan op met zijn Yamaha YZR-M1 | © Randy van Maasdijk

Nadat het seizoen 2023 op zondag in Valencia werd afgesloten begon het seizoen 2024 dinsdag alweer op het Circuit Ricardo Tormo. Het was een uiterst interessante dag op het Spaanse circuit met vele verhaallijnen die ons volgend seizoen gaan bezighouden.

Nadat Aprilia coureur Raúl Fernández halverwege de dag de snelste rondetijd in handen had was het uiteindelijk merkgenoot Maverick Viñales die deze testdag op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia als snelste afsloot. In de namiddag scheen de zon op het Spaanse circuit maar het was nog steeds niet bepaald warm en er stond een behoorlijk sterke wind.







Lees: Raúl Fernández het snelst halverwege MotoGP testdag in Valencia, Marc Márquez imponeert op de Ducati

Nadat het al gauw duidelijk was dat Marc Márquez en de Ducati Desmocedici GP23 een prima combinatie waren deed de Spanjaard er in de middag een schepje bovenop. Hij stond lang bovenaan de tijdlijst terwijl zijn broertje en nu teamgenoot Alex Márquez er zelfs even een 1-2 van maakte voor het Gresini Racing team.

De eer van de Valencia Test ging uiteindelijk naar Maverick Viñales met een 1’29.253 als snelste rondetijd op de Aprilia maar de meeste aandacht ging op dinsdag naar Marc Márquez en Gresini Racing MotoGP. De achtvoudig wereldkampioen eindigt zijn eerste dag als Ducati-coureur op P4, achter Viñales, Brad Binder en Marco Bezzecchi. Marc Márquez was slechts 0,171 langzamer dan Viñales en kwam maar 0,078 seconde tekort op de snelste Ducati.

Verder was er ook nog het zeer indrukwekkende MotoGP-debuut van Pedro Acosta (GASGAS Factory Racing Tech3). Hier volgt een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen met betrekking tot elke fabrikant tijdens de cruciale testdag van dinsdag op het Circuit Ricardo Tormo.

Bekijk hier: 2024 Valencia Official MotoGP Test: Een fotoverslag

Aprilia Racing
Aleix Espargaro moest het grootste deel van de dag verstek laten gaan nadat zijn blessure – die hij opliep in Qatar – verergerde, waardoor het testwerk werd overgelaten aan Viñales. Espargaró ging naar Barcelona om daar een CT-scan te laten maken van zijn gebroken kuitbeen, later deze week moet hij zich nog in een windtunnel in Duitsland melden voor Aprilia. De Italiaanse fabrikant bracht een nieuwe achterbrug mee naar de test in Valencia terwijl Raúl Fernández de 2023 RS-GP voor het eerst kon proberen. De Spanjaard bracht het grootste deel van de dag door in de top vijf en stond ook een tijdje bovenaan de tijdlijst.

Raúl Fernández – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Het was P1 en P4 aan het einde van de dag voor Viñales en Raul Fernandez waarbij eerstgenoemde maar liefst 86 ronden aflegde – de meeste van iedereen. Hiermee prolongeert Viñales zijn status als wintertestkampioen. De twee Spanjaarden hebben met deze test in ieder geval belangrijke gegevens verzameld voor wanneer Aprilia het volledige 2024-pakket tijdens de Sepang-test in februari meebrengt.

Red Bull KTM Factory Racing / GASGAS Factory Racing Tech3
Voor het eerst in het rood gestoken door GASGAS Factory Racing Tech3 was het Moto2 wereldkampioen Pedro Acosta die met het nummer 31 zijn langverwachte MotoGP debuut maakte. De keuze was op 31 gevallen omdat dit er bijna hetzelfde uitzag als zijn geliefde nummer 37 die al gebruikt wordt door teamgenoot Augusto Fernández. Acosta had 2023-spec RC16’s tot zijn beschikking en het was een indrukwekkend debuut van de negentienjarige coureur waarbij hij de test afsloot op slechts 1,2 seconde van de snelste tijd. Het enige minpuntje was een kleine crash in bocht 2 met nog 30 minuten op de klok maar daar zullen hij en GASGAS zich geen zorgen over maken.

Pedro Acosta – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

De snelste Oostenrijkse machine was wel bijna de snelste in het algemeen klassement. Binder’s tijd die hem naar P2 bracht kwam in de laatste 10 minuten van de test – en niet op de 2024-machine die hij ook aan de tand voelde – maar in de daaropvolgende ronde in bocht 5 verloor de Zuid-Afrikaan de voorkant en crashte. Niet het einde van de dag dat de #33 wilde want KTM gaat een drukke winter in in de wetenschap dat kleine veranderingen het verschil kunnen maken in hun 2024-titelstrijd. De snelheid was er wel degelijk, want hij was ik meerdere sectoren het snelst. Binder vliegt morgenochtend (woensdag) naar Zuid-Afrika om daar nog mee te doen aan een enduro wedstrijd, later deze maand zal hij in het huwelijksbootje stappen met zijn partner Courtney Renniers.

Acosta’s teamgenoot Augusto Fernandez eiste P14 op na 72 ronden te hebben afgelegd, terwijl het andere grote gespreksonderwerp in het Oostenrijkse kamp – afgezien van Acosta’s debuut – de RC16 was waarmee Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) rondjes reed. De met zebra’s gecamoufleerde KTM had nieuwe aerodynamica en een nieuwe luchtinlaat wat een behoorlijk grote verandering was. Na een geweldige ‘save’ in bocht 2 klom Miller voor het eerst op naar de top 10 op de nieuwe motor. De Australiër eindigde op P9 na 62 afgelegde ronden.

Jack Miller – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Mooney VR46 Racing Team, Gresini Racing MotoGP, Ducati Lenovo Team, Prima Pramac Racing
Nadat Ducati in de afgelopen drie seizoenen de constructeurstitel wist te winnen stapte er tijdens de test voor het eerst een achtvoudig wereldkampioen op de Desmocedici GP23. Marc Márquez had niet lang nodig om zijn naam bovenaan de tijdlijsten te laten schrijven toen hij zijn debuut maakte op de machine waarmee Pecco Bagnaia afgelopen zondag de wereldtitel wist te winnen. De glimlach van de #93 toen hij eenmaal zat na zijn eerste run vertelde ons alles wat we moesten weten. Het moge duidelijk zijn dat Márquez en het Gresini Racing team zeer tevreden waren.

Marc Marquez was het snelst met nog iets meer dan 90 minuten van de dag te gaan want met een 1’29,460 was hij een tijdje 0,250 seconde sneller dan iedereen. Viñales scherpte de snelste ronde vervolgens verder aan met nog iets meer dan een uur te gaan. Maar Marc Marquez beëindigde zijn dag vroegtijdig, voltooide 49 ronden voor de winterstop en sloot de Valencia Test af met 0,171 seconde achterstand op Viñales.

Marc Márquez – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Wereldkampioen Pecco Bagnaia testte samen met teamgenoot Enea Bastianini en zijn titelrivaal Jorge Martin een nieuw chassis voor de kampioenen, waarbij de laatste twee onderuitgingen. Er werd ook een nieuw motorblok getest. Pecco legde 51 ronden af en eindigde de dag als tiende, Bastianini als achtste en Martin als vijftiende.

De nummer drie in het kampioenschap van 2023, Marco Bezzecchi, werd in de box van het Mooney VR46 Racing Team vergezeld door zijn nieuwe teamgenoot Fabio Di Giannantonio. Net als Marc Márquez maakten de Italianen voor het eerst kennis met de 2023-spec Ducati.

Di Giannatonio was een tevreden rijder aan het einde van de dag. De winnaar van de GP van Qatar voelde zich geweldig in zijn nieuwe team en slaagde erin om het tempo dat hij zondag tijdens de GP van Valencia liet zien te verbeteren – en dat was niet bepaald slecht. Diggia’ eindigde als zevende voorafgaand aan de welverdiende winterstop op 0,4 seconde van P1.

Fabio di Giannantonio – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Hetzelfde kan gezegd worden van Alex Márquez. De Spanjaard had een 2023 en een 2022 Ducati aan zijn kant van de box. Aan het einde van de dag zei de #73 dat de ’23 Ducati een grotere verandering was dan verwacht ten opzichte van de ’22-versie en dat er een goede verbetering was aan de motor- en vermogenskant.

Marc Marquez was niet de enige rijder die voor het eerst aan een Ducati moest wennen. Franco Morbidelli begon zijn nieuwe MotoGP hoofdstuk met Prima Pramac Racing door de motoren van Johann Zarco van 2023 over te nemen. Morbidelli’s snelste ronde van de 69 die hij reed was een 1’30.206, waarmee de #21 op P16 eindigde.

Franco Morbidelli – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Repsol Honda, CASTROL Honda LCR, IDEMITSU Honda LCR
Het was het begin van een nieuw tijdperk voor de Japanse fabrikant want ze verwelkomden Luca Marini in de garage van het Repsol Honda Team naast de herstelde Joan Mir terwijl Johann Zarco samenreed met Takaaki Nakagami. De nieuwe fabrieksrijder Marini ging meteen van start met Honda’s nieuwe 2024 RC213V.

Luca Marini – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

De nieuwe Honda is in wezen een compleet vernieuwde motorfiets met een nieuw motorblok, nieuw chassis, nieuwe achterbrug, nieuwe aerodynamica, nieuwe uitlaten en nog veel meer. In de laatste twee uur van de dag werd Mir gespot met Honda’s nieuwe aero aan de achterkant die lijkt op wat we de afgelopen races op de KTM’s hebben gezien.

Joan Mir – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Het goede nieuws is dat Alberto Puig, teammanager van Repsol Honda, in de pitstraat zei dat Mir heel tevreden was met de vooruitgang die werd geboekt met de nieuwe motor en dat het gevoel heel anders is – op een goede manier – dan dat van de 2023-motor. Mir werkte ook voor het eerst samen met het team waarvan Marc Marquez afscheid heeft genomen, geleid door crew chief Santi Hernandez.

Zarco had één 2024 motor en één 2023 machine tot zijn beschikking. De Fransman crashte zonder grote volgen in bocht 4 met iets meer dan een uur te gaan en eindigde de dag als zeventiende, een seconde verwijderd van de top na 61 belangrijke ronden. Nakagami legde 63 ronden af en eindigde als 21e.

Monster Energy Yamaha MotoGP
Alex Rins voegde zich voor het eerst bij Fabio Quartararo in de Monster Energy Yamaha MotoGP pitbox. Beide fabrieksrijders werkten met de langere, dubbele uitlaten van Yamaha. Testrijder Cal Crutchlow was ook aanwezig in Valencia voor Yamaha en de Britse testcoureur werd gezien met een nieuw Yamaha-chassis. Daarnaast zei teammanager Massimo Meregalli dat zowel Quartararo als Rins een bijgewerkte versie van de 2024 motor aan het testen waren die al eens geprobeerd was tijdens de Misano Test.

Alex Rins – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Quartararo eindigde als twaalfde na 63 ronden met Rins en Crutchlow op respectievelijk P19 en P20 – Rins reed 54 ronden bij zijn debuut voor Yamaha terwijl Crutchlow 74 ronden afwerkte. Zoals altijd zei Crutchlow dat er een aantal positieve en negatieve punten waren van de dag en hij gaf ook een vroege indicatie van mogelijke wildcards voor 2024. Iemand om in de gaten te houden.

Cal Crutchlow – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk
De nieuwe aerodynamica van Yamaha | © Randy van Maasdijk

Dat was het dan, de MotoGP-motoren zijn voor de laatste keer in 2023 op het circuit geweest, en technisch gezien de eerste keer in 2024. Het seizoen is begonnen, de eerste testdag is achter de rug, de klok is gezet op het eerste venster voor het nieuwe concessiesysteem en er wacht een seizoen ter ere van de 75 Grand Prix racen waarvan nu al duidelijk is dat het een heel spannend jaar gaat worden.

Uitslag:
1. Maverick Viñales – Aprilia | 1’29.253
2. Brad Binder – KTM | +0,028
3. Marco Bezzecchi – Ducati | +0,093
4. Marc Marquez – Ducati | +0,171
5. Raul Fernandez – Aprilia | +0,263

Klik hier voor de volledige uitslag




Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)



  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Pedro Acosta
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Raul Fernandez
  • Joan Mir
  • Enea Bastianini
  • Fabio Quartararo
  • Takaaki Nakagami
  • Marco Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Raul Fernandez
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Aleix Espargaró
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Joan Mir
  • Cal Crutchlow
  • Jorge Martin
  • Alex Rins
  • Marc Marquez
  • Francesco Bagnaia
  • Luca Marini
  • Jack Miller
  • Luca Marini
  • Franco Morbidelli
  • Luca Marini


  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • Gresini Racing MotoGP
  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • GASGAS
  • Ducati
  • Gresini Racing MotoGP
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Pramac Racing
  • Pramac Racing
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Honda
  • Yamaha


  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’