DSB: Een podium voor Jan Schaper, de gemotiveerde schrijver van dit ingezonden stuk.

196

Na de classic Seeley Matchless G 50 van Jan Koorevaar overgenomen te hebben, is met deze machine het seizoen 2005 tot nu erg prettig verlopen, met als uitsmijter een 2e plaats afgelopen weekend.

foto van de start : Mevrouw Fˆ_rbock had resoluut bij de start opstelling, de paraplu dame bij haar man weggestuurd !







Na 2 jaar van lichte depressie die leidde tot verkoop van de oude supermono , had ik mij ernstig afgevraagd of de aanschaf van een veel duurdere classic wel de juiste te bewandelen weg was. ( i.p.v. sparen voor mijn pensioen)

Classics in de vorm van de vijftiger en zestiger jaren Britse Manx of Matchless G50 varianten had ik altijd schitterend gevonden. Echter ofwel de machines in de markt zijn versleten en dus veel te duur of er is sprake van een onbetaalbare replica. Alternatief is dan de Supermono en eigenlijk waart mijn ziel daar nog steeds.

Het ABSAF verhaal van Jan de Jong uit Appingendam had mijn aandacht, het leek zelfs even die kant op te gaan maar dan pas voor 2006. De onberispelijke staat van de JK G50 echter zorgde voor een terugkeer op de circuits al in 2005.

Aangezien ik geen voorstander ben van stratencircuits, mijn eis is dat er overal valruimte dient te zijn zonder obstakels ! (met bloedend hart overigens heb ik het besluit van Raalte vernomen, Hengelo bijv. blijft gelukkig werken aan veiligheid en kwaliteit, alleen zo is er nog hoop !) Zodoende heb ik mij ingeschreven in een aantal IHRO evenementen op de permanente circuits.

Magny Cours, Zolder, Schleiz, Brands Hatch waren tot nu de omgeving voor prettig verlopen weekenden. Drie weken geleden had ik meegereden met de G50 in het ESA Supermono veld tijdens de EK races op Most wat resulteerde in een 22e plaats uit een kleine 40 starters en nu dan die 2e plaats.

Het Classic veld in Tsjechi‘ is anders. Machines als unieke viertakt 500 Jawa twins, een aantal 350cc Walther eenpitters, CZÕs, ESO specials verder enige 500 Honda twins ( black bomber), viercylinders maar ook 750 luchtgekoelde HondaÕs Triumph twins en triples en een Oostenrijkse Nourish Weslake 750 met 8 kleps kop en dubbele schijremmen.

Verdere Nederlandse deelname was er van Roel Pasop met 500 Seeley Triumph twin en Jan Koning op een ABSAF Goldstar.

Tot mijn eigen verbazing stond ik na 2 trainingen pole ! op de 2e plaats Johann Fˆ_rbock uit Oostenrijk met 750cc . 3e plek Frantisek Loucka 750cc en 4e plek Roel Pasop.

Tot mijn ergernis bleek de koppeling in de oprij ronde voor de wedstrijd licht te slippenÉNee toch ! Kalmte bij de start dus, duwstart en zonder koppeling wegrijden was de enige mogelijkheid.

In de chicane sluit ik aan op de vijde plaats, eerste doorkomst 3e achter Loucka, de twee 750Õs voor mij komen sterker uit de korte hoeken en nemen afstand op rechte einden en volgas delen, ik kom vlotter door de slingers en de koppeling lijkt te houden.

Omdat Fˆ_rbock inmiddels begint weg te lopen zet ik de aanval in op Loucka. In de hairpin achterop lukt het binnendoor te glippen. Het duurt 3 ronden om aan het wiel van Fˆ_rbock te komen. Bij het uitaccelereren van eerder genoemde hairpin wordt Fˆ_rbock gehindert door achterblijvers en kan ik binnendoor . Twee ronden ga ik op kop maar wordt nu zelf even gehinderd en Fˆ_rbock glipt langszij op het snelle gedeelte voorafgaand aan de twee rechterbochten voor startfinish.

Op remmen wint Fˆ_rbock het nu hij houd de binnenlijn, ik weiger aan te sluiten en accelereer de G50 buitenom richting curbstones. Bij het ingaan van laatste wijde rechterbocht blijf ik wijd gaan, Fˆ_rbock lag op een gegevens moment vanuit mijn ooghoeken ergens onder mij, maar ik krijg het voor elkaar om voorop het rechte eind op te sturen. De 750 is krachtiger en met een wiel lengte voorsprong gaat J F over de startfinish lijn, we gaan vol door, hairpin is opnieuw in mijn voordeel en ik probeer alles op alles om met voldoende voorsprong opnieuw het rechte eind op te komen. Dit lukt en met een fiets lengte voorsprong ga ik nu over start finish.

Fantastisch, ik zwaai naar alles baanposten en toeschouwers aan de achterzijde van de pits, er wordt stevig teruggezwaaid, schitterend.

Terug in park fermŽ wordt ik gefeliciteerd maaaaarÉ met de tweede plaats ! Totaal vertwijfeld kom ik bij het podium aan en tot zijn verbazing wordt Johann Fˆ_rbock als winnaar uitgeroepen !

Aber du hasst doch gewonnen zeg Johann nog vanaf het podium. Door het vuur van de strijd misschien maar ik heb bij het ingaan nog de aanduiding 1L gezien en geen finish vlag, Johann beaamt dit. Echter de tijdwaarneming laat 8 volle ronden zien met een tiende voorsprong voor mijn sportieve tegenstander.

Omdat er tijdens de prijs uitreiking meteen een wolkbreukje uitbarstte hoefde we de champagne niet te misbruiken, die hebben we maar al napratend met onze gegner en teams rond laten gaan. Jan Koning die zevende was geworden heeft nog met een besliste kenners stem gezegd : Oh maar dit is voortreffelijke Moravia Regni sekt en ledigde in zijn eentje de laatste 500cc !!!

Oh Ja Roel Pasop werd tweede Nederlander met de vierde plek na een geweldige inhaal race. Roel was bij de duwstart namelijk half ten val gekomen en ging als laatste de chicane inÉJan K had echter geen spul meer in de fles voor Roel gelaten, tja mijn schuld, ik had gezegd doe maar Jan.

Pracht weekend !

Jan Schaper