DSB: Jan Roelofs behaalt een 14e plaats tijdens het EK in Schleiz.

102

Afgelopen weekend werd de 6e wedstrijd voor het EK verreden in Schleiz (Duitsland). Tijdens dit weekend behaalde Jan na een 24e kwalificatietijd, in de race een 14e plaats.

Vrijdag 19-08







Op deze dag stonden de vrije trainingen gepland. Tijdens deze twee trainingssessies werd door Jan de baan verkend omdat hij hier nog nooit eerder had gereden. Het ÒstratenÓ circuit van Schleitz wordt vooral gekenmerkt door de enorme hoogteverschillen. Verder is het circuit vrij technisch met de diverse chicanes en bochten waar men volgas op de knie doorheen gaat. Op deze dag werd ook al duidelijk dat er een groot deelnemersveld van totaal 43 man aanwezig was, met diverse lokale helden die goed de weg wisten op hun thuisbaan. Als snel kwamen we erachter dat er hard gereden moest worden om in de punten te kunnen rijden.

Zaterdag 20-08

sÔOchtends stond de eerste kwalificatietraining op het programma. Voorafgaande aan deze training waren er enige problemen met de bestelde banden. Het type achterband waarna was gevraagd zou er niet zijn waardoor Jan genoodzaakt met een ander type band de eerste kwalificatie training moest rijden. Normaal gesproken blijft zoÕn achterband wel ŽŽn training heel, dus ging Jan met het volste vertrouwen de training in.

Echter na een ronde of 6 was de grip dermate verslechterd dat de motor bij het uitaccelereren van de bochten alle kanten op gleed waardoor Jan er bijna een paar keer van de motor af werd gegooid. Hij kon hierdoor zijn eerder gezette tijd in de training niet meer verbeteren en zakte af naar een 24e tijd. Erg balen natuurlijk maar er kwam nog een tweede kwalificatietraining waar Jan weer orde op zake zou kunnen gaan stellen.

Voor de tweede kwalificatietraining had men bij Dunlop gelukkig toch nog het juiste type band voor Jan kunnen regelen zodat hij op jacht kon gaan naar een plek binnen de top tien. Een halfuur voordat de kwalificatietraining van start zou gaan begon het te regenen zodat men onder natte omstandigheden moest rijden waardoor de tijden van de ochtend niet meer verbeterd konden worden. Dit resulteerde erin dat Jan vanaf een 24e positie de wedstrijd zou moeten gaan starten.

Zondag 21-08

In de ochtenduren was het enorm mistig waardoor de warm-up trainingen telkens met een half uur werden uitgesteld. Even leek het erop dat er helemaal niet meer gereden zou gaan worden maar rond half elf klaarde het ineens snel op zodat men toch kon beginnen met de warming up.

Rond drie uur ging de 250cc van start. Jan had vanaf de 6e startrij een goede start en pakte al voor de eerste bocht diverse plekken. Bij de eerste doorkomst lag hij al op een 15e plaats en probeerde zijn opmars naar voren verder door te zetten. Jan zat achter de snelle Deen Aggerholm, die hij goed kon volgen maar doordat Jan pech had bij het inhalen van een andere deelnemer verloor hij de aansluiting en kwam in een strijd terecht met Randy Gevers. Tijdens dit gevecht was het Gevers die qua vermogen Jan telkens op de rechte stukken voorbij kwam. Maar het was Jan die tijdens het aanremmen de betere bleek te zijn en zodoende ontstond er rondelang een heuse strijd tussen de twee Brabanders. Jan slaagde erin om een klein gaatje te slaan, maar een achterblijver gooide roet in het eten, door Jan in de laatste chicane flink in de weg te rijden zodat Gevers met het ingaan van de laatste ronde weer aan zijn achterwiel zat en er zelfs overheen kwam. Jan wist dat hij Gevers makkelijk op diverse stukken van het circuit met het remmen kon pakken. Echter doordat het gaatje tussen mij en Randy net te groot geworden was kon ik dat in de laatste ronde niet meer goed maken en daardoor moest hij genoegen nemen met de 14e plaats.

De komende week is het weer druk om alles weer klaar te maken voor de voorlaatste ONK wedstrijd die wordt verreden op donderdag 1 september op het GP circuit van Assen. Jan zal nog vol aan de bak moeten om zijn 3e plaats in het kampioenschap te verdedigen.

Uitslag:

1. Alvaro Molina, Aprilia; 2. Yves Polzer, Aprilia; 3. Hans Smees, Aprilia; 4. Andreas Martensson, Yamaha; 5. Kenni Aggerholm, Yamaha; 6. Thomas Walther, Honda; 7. Omar Menghi, Honda; 8. Mikael Lindfors, Aprilia; 9. Patrick Lakerveld, Honda; 10. Michal Filla, Yamaha; 14. Jan Roelofs, Yamaha;

Stand:

1. Alvaro Molina, 141 ptn; 2. Patrick Lakerveld, 96 ptn; 3. Yves Polzer, 72 ptn; 4. Andreas Martensson, 65 ptn ; 5. Kenni Aggerholm, 50 ptn; 6. Thomas Walther, 43 ptn; 7. Michal Filla, 41 ptn; 8. Hans Smees, 36 ptn; 9. Claudio zanette, 33 ptn; 10. Norman Rank, 30 ptn; 19. Jan Roelofs, 11 ptn;