DSB: Rik goed op dreef in de Ardennen

80

De kennismaking met het prachtige circuit van Spa-Francorchamps is Rik heel goed bevallen. Waar eind augustus de F1-bolides door de Belgische Ardennen janken, was het afgelopen weekend de beurt aan de motoren. En ook die gaan hard op het bijna 7 kilometer lange circuit. Rik wist de Yamaha R6 hier strak rond te sturen en het team was dan ook zeer tevreden over de geleverde prestatie.

Trainingen
Eerder deze week (woensdag) hadden we al een dag getraind om Rik ervaring op te laten doen; het was voor hem hier immers de eerste keer. En gezien de lengte en het hoogteverschil duurt het wel even voor je dit circuit in je hoofd hebt. Rik vond het in ieder geval een heel mooi ÒbaantjeÓ.







In de eerste tijdtraining op vrijdagavond (afwijkend tijdschema i.v.m. een Endurance-race) betaalde die extra trainingsdag zich gelijk al uit. Tussen de vele snelle Belgen wist hij met 2:45,61 een prima 19e tijd te realiseren en veel ervaren coureurs achter zich te laten.

Met een temperatuur van rond de 20 °C en een heerlijk voorjaarszonnetje volgde zaterdagmiddag de tweede kwalificatietraining. Rik had zÕn zinnen er op gezet om er minstens een seconde af te rijden. Er stond wel wat meer wind als de avond ervoor en wellicht was een assistentie-auto in de baan de oorzaak. Maar de verbetering bleef beperkt tot een halve seconde. Met 2:45,16 zakte Rik naar de 27e startplaats, omdat anderen het wel gelukt was een flink verbeterde tijd op de klok te zetten. Rik was hierover zelf een beetje teleurgesteld, maar gezien de deelname van een groot aantal Belgen mocht hij best te vreden zijn. Zeker als je hier voor de eerste keer rijdt. Samen met de naar Francorchamps gereisde familieleden en racefans werden Õs avonds de zinnen verzet tijdens een gezellige BBQ.

Twee races
Rik mocht zondag aantreden voor twee Supersport 600-races, beide over 10 ronden; de eerste voor het O.N.K en de tweede voor het Open Belgisch Kampioenschap. Helaas was het kwik zoÕn 10 °C gezakt en stond er een harde wind; niet echt aangenaam dus. Nog meer naar Belgi‘ gekomen START-racefans zagen Rik om 11.30 uur niet zoÕn beste start maken. Rik was na ŽŽn ronde teruggezakt naar de 31e plaats. In zijn ijver om naar voren te komen, ging het bij de kunstmatig aangelegde chicane voor de zogenaamde ÔbusstopÕ bijna mis. ÔIk verremde mij compleet, schoot langs twee andere coureurs en dacht daar ga ik. Toch kwam ik heelhuids tussen de bandenstapels door en wist de motor weer in de goede versnelling te krijgenÕ, aldus Rik. Onverschrokken vervolgde hij zÕn weg en begon aan een opmars naar voren. Snelle jongens, zoals Legrelle, Daemen en Veneman, waren al lang uit het zicht. Rik bevond zich in een groepje van een man of zes en wist zich steeds verder naar voren te werken. Halverwege de race reed hij op de 25e plaats en lag behoorlijk in de clinch met de Belg Nico Holemans. In de 7e ronde wist Rik hem te pakken en zette gelijk ook zÕn snelste ronde; 2:43,53. Zeker gezien het mindere weer een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de training. Rik wist vervolgens de 24e plaats vast te houden tot aan de finish. En in een startveld met 46 man was het absoluut niet verkeerd om hier als 15e Nederlander te worden afgevlagd.

Voor de tweede race had niet iedereen zich ingeschreven en dat betekende dat er zoÕn 30 man aan de start verscheen om 15.15 uur. Rik mocht zodoende vertrekken van de 20e plaats, maar verprutste zijn start volledig. Om daarna in de bocht ÔLes CombesÕ nog een fout te maken, waardoor hij aan de staart van het veld belandde. Bij de eerste doorkomst had Rik er echter al een paar achterhaald. Inmiddels begon het iets te regenen, maar ondanks enkele protesten van de voorste coureurs (hand omhoog bij start-finish) werd er door de wedstrijdleiding geen rode vlag gegeven. Rik trok zich niets aan van de regendruppels en denderde werkelijk door het startveld naar voren. Hij haalde hele groepjes tegelijk in en lag na twee ronden al op de 17e plek. Een aantal coureurs vond het te nat worden en reed naar binnen. Wellicht in de veronderstelling dat er dan wel een rode vlag zou worden gegeven. Dit gebeurde niet en Rik passeerde nog een paar man om na 4 ronden op de 8e plaats door te komen! Na het uitvallen van Arie Vos werd dit zelfs een 7e stek en zat Rik vlak achter een groepje met Ron van Steenbergen en Harry van Beek. Inmiddels was het opgehouden met regenen. Daardoor ging het tempo bij de meesten weer omhoog en verloor Rik, mede door een paar kleine foutjes, de aansluiting bij dit groepje. Ook kwam in de slotfase Duntep-coureur Joan Veijer nog opzetten en hij wist Rik in de laatste ronde te passeren. Al helemaal blij met de 8e plaats werd Rik zelfs weer als 7e geklasseerd, omdat Van Steenbergen een tijdstraf kreeg wegens inhalen onder gele vlag. Voor Rik een fantastische afsluiting van een weekend waarin hij weer veel heeft geleerd.

Beide races werden met overmacht gewonnen door de Belg Sebastien Legrelle. Beste Nederlander in de eerste race was Barry Veneman op de 3e plaats; Harry van Beek mocht in de tweede race als derde man op het podium klimmen.

De volgende race is op 2 mei op de Varsselring in Hengelo (Gld.).