DSB: Rik grijpt net naast de punten

35

Assen, Paasraces Na regen komt zonneschijn. En dat gold dit weekend zeker voor Rik. In de training werd niet het gewenste resultaat bereikt. En dat was even flink balen voor onze jonge START-coureur. Maar dit maakte Rik op Tweede Paasdag ruimschoots goed door een puik gereden wedstrijd, waarbij hij net naast het eerste O.N.K.-puntje greep.

Trainingen







Het was koud en nat in Assen op zaterdagmorgen. Een miezerig regentje liet ons niet veel keus; de regenbanden er op. Dit betekende voor Rik dat hij voor het eerst met de Yamaha op een natte baan moest trainen. Nu had Rik vorig jaar al laten zien, dat Ôie niet bang is voor water. Maar met het vermogen van de R6 is het toch eerst even wennen in de regen. Rik nam geen enkel risico en voerde gedurende de training rustig het tempo op. Dit resulteerde uiteindelijk in een keurige 20e tijd. Ook waren de problemen met het beslaan van het vizier opgelost, doordat JoPa een andere type AGV-helm beschikbaar had gesteld.

Ôs Middags was er door Erwin Kroll beter weer beloofd; en inderdaad het klaarde op. En op een droge baan betekende de tweede kwalificatie dus gewoon, nieuwe ronde nieuwe kansen. Uitgaande van de rondetijden tijdens zijn eerste race (lage Ô28-ers) had Rik zÕn zinnen gezet op het rijden van een 1:27. Maar ja, dat liep helaas niet volgens plan. Het lukte zelfs niet eens om onder de 1:30 te komen. Wat was er loos? Het bleek dat de motor op volle snelheid elke keer in de toerenbegrenzer kwam, waardoor niet het volledige vermogen kon worden benut. Dus Rik wilde wel harder, maar de motor niet. Hierdoor kwam hij ook bij een aantal bochten niet goed uit met het schakelen. Helaas een technisch probleem dat niet in een training van slechts 20 minuten kon worden verholpen. Dus bleef Rik steken op een tijd van 1:30,43, en was een 29e startplaats zijn deel. En daar had Ôie goed de pŽ over in. Na overleg met de technische staf van Hartelman werd de oorzaak achterhaald en ook een oplossing gevonden. Dus voor de race zou er weer meer muziek in zitten.

Raceday

En Ôs morgens in de warm-up van 10 minuutjes ging Rik inderdaad veel vlotter rond. Het voelde allemaal veel beter aan en hij kon de motor weer flink doortrekken. Er stond in ieder geval weer een glimlach op het gezicht. Voor de race zelf moesten we nog even geduld hebben, want we waren pas om 17.15 uur aan de beurt, na de W.K. Endurance-race.

Rik was zo gretig dat Ôie bijna een valse start maakte. In de Nationale Bocht zat Ôie op een goede lijn en kon hij buitenom heel wat plaatsen goed maken. Tot onze grote verbazing reed hij bij de eerste doorkomst al op een 17e stek! Hoe zo, een paar plaatsen goedmaken. De eerste ronden lukte het om deze positie vast te houden, met Swen Ahnendorp voor hem en Bas Winkel achter hem. Ahnendorp liep verder weg, waarna Rik een groepje van een man of vijf aanvoerde. In de 6e en 8e ronde liet Rik zich in de G.T.-bocht achtereenvolgens verschalken door de Belgen Heyndrickx en Verleye. In de 9e ronde moest Ôie opnieuw een plaatsje prijsgeven, waardoor Rik op de 20e positie belandde. Vervolgens ontstond een mooi gevecht met mede-Yamaha-rijder Bas Winkel. Het lukte Rik om Bas achter zich te houden. En door een aantal uitvallers schoof Rik mooi door naar de 16e plaats. In de voorlaatste ronde probeerde Bas in de G.T.-bocht Rik er uit te remmen. Bas verremde zich echter, waardoor Rik naar buiten werd gedrongen en noodgedwongen de grintbak inging. Als een volleerd crosser hield Rik het gas er op, kwam terug op de baan en kon toch weer aansluiten. De achtervolging op Bas werd ingezet, want Rik wilde hem kost wat kost terug pakken. In de laatste ronde zaten alle START-fans dan ook op het puntje van hun tribune-zitje. Ze kwamen naast elkaar op de G.T. aanÉ., wie durft als laatste te remmen? Het was Rik die aan het langste eind trok en de motor als eerste de G.T. instuurde, waarbij Bas geen kans kreeg om hem er nog naast te zetten. Een mooi actie die Rik alsnog de 16e plaats opleverde. Net geen punten, maar wel een prachtige race gereden en een verbetering van zijn P.R. met een tijd van 1:27,28. Na afloop was het dan ook genieten voor Rik, en ook voor Bas, die heel sportief Rik kwam feliciteren. Die twee zullen elkaar nog wel eens vaker tegenkomen. De race werd gewonnen door de Zweed Jan Hanson; gevolgd door de beide SuzukiÕs van Veneman en Janssen. Harry van Beek moest genoegen nemen met de 4e plaats.

Volgende week reizen we af naar de Belgisch Ardennen om te racen op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps.