DSB: Voltallig YAMAHA GS Racing aan de start WSBK in Assen

78

Al eerder kondigden wij aan dat de YAMAHA Ð GS Racing coureurs, Paul Mooijman en Bob Withag, in aanmerking kwamen voor een wildcard bij de SUPERBIKE klasse tijdens de Nederlandse ronde voor het WSB in Assen. Na deze uitnodiging van de KNMV begon het toen eigenlijk pas. Het budget voor het seizoen van 2005 voorzag niet in dit ÒuitstapjeÓ, dus de benodigde fondsen moesten alsnog bij elkaar geharkt worden door hoofdzakelijk de rijders.

Als je nagaat dat door de in 2004 gewijzigde bandenregel, je per motor al een fiks bedrag neer moet leggen voor alleen al de banden (die je, al of niet gebruikt, toch weer moet inleveren zonder dat je daar nog een cent voor terugziet). Ook heb je 16.5 inch wielen nodig i.p.v. de gebruikelijke 17 inch. Tel daarbij nog de aanschaf of huur van andere speciale onderdelen, de technische vrijheid ligt immers aanmerkelijk hoger dan bij onze Dutch Superbikes, de brandstof, inschrijfgeld en catering en je hebt zo een begroting per rijder van meer dan Û 10.000,–. Ja, en dat voor ŽŽn raceweekend! Maar het is dan ook wel wat speciaals. Starten met de Superbike grootheden op het lange circuit van Assen. Het gebruik van het lange circuit wordt dit jaar historisch, want na het Superbike weekend gaat de schop in de zogenaamde noordlus en is het meer dan 6 km lange circuit voor altijd passŽ.







Onze jongens gingen aan de slag om de centjes bij elkaar te krijgen.

Voor Bob, gesteund door zÕn zeer actieve Sponsorvriendenclub blijkt het relatief eenvoudig te worden. In een aantal weken weet de werving onder aanvoering van Jan Withag( de pa van..) de benodigde gelden bij elkaar te krijgen. Omtrent de ontbrekende onderdelen en cateringfaciliteiten zijn afspraken gemaakt, de inschrijving van Bob is inmiddels een feit. Ja, zo zie je toch weer het Oost-Nederlands enthousiasme en de algehele betrokkenheid tot de motorsport, iets dat Paul node zal missen in het Westen.

Voor Paul was het dus andere koek, hij trachtte weken lang door veel inspanning het budget rond te krijgen, maar het wilde aanvankelijk niet echt lukken. Gisteren (maandag) leek alles erop dat Paul definitief moest afhaken tot dat op het laatste moment ŽŽn van zÕn huidige sponsors het genereuze gebaar maakte om het begrotingstekort op te vullen. Zo kan dan toch nog de vurige wens van Paul om deel te nemen aan het WSB in vervulling gaan.

Volgende week gaan de mannen in elk geval nog een keer trainen in Duitsland, om zo alvast te wennen aan de 16.5 inch wielen en ook voor eind augustus staat er misschien nog een sessie op het programma op de korte baan van Assen.

Voor de techneuten van YAMAHA Ð GS Racing ineens hoogseizoen dus na 2 maanden rust. Alles zal uit de kast moeten worden gehaald om twee competitieve fietsen klaar te zetten, want met de standaard Dutch Superbike motoren is klassering op voorhand al haast onbegonnen werk. Voordeel voor onze jongens is wel dat ze bewezen hebben inmiddels op het korte circuit van Assen prima hun weg te weten.

Een week na de Superbikes is het weekend van de waarheid. Met twee te verrijden races dan op de Drentse hei kan Bob zÕn ONK titel in de Dutch Superbikes veiligstellen. Paul, tweede man in de rangschikking, is er echter alles aan gelegen het gat van 30 punten op Bob te dichten. Het kampioenschap staat nu dus nog duidelijk open, met een kleine plus voor Bob.

Richting het WSB op Assen houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen in en rond het team.

Verder informatie over team en rijders: www.gsracingteam.com