Ducati werkt aan een V4 World Superbike machine

328
ducati
Ducati Panigale R | foto© Ducati Corse

Ducati presenteerde afgelopen vrijdag in Bologna niet alleen haar MotoGP team voor komend seizoen, men kwam ook met opmerkelijk WorldSBK nieuws; het bekende twee cilinder geluid gaat verdwijnen, de volgende Ducati WorldSBK machine wordt namelijk geen V2 maar een V4.

Vanzelfsprekend werd er vrijdag door de Ducati fans en MotoGP liefhebbers reikhalzend uitgekeken naar de presentatie van het Ducati Team, het team dat komend seizoen met Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso actief zal zijn in het MotoGP wereldkampioenschap.







Tijdens de presentatie lekte er echter ook ander opmerkelijk nieuws uit. Op aandringen van enkele goed ingelichte journalisten gaf Ducati baas Claudio Domenicale toe dat de volgende Ducati Superbike machine geen V2 zal zijn maar een V4. De nieuw te bouwen machine heeft volgens de Ducati baas de beschikking over veel techniek die momenteel gebruikt wordt in de Ducati MotoGP motoren.

“De motorontwikkeling die we hebben gemaakt in de MotoGP is echt uitzonderlijk en van een heel hoog niveau,” aldus Domenicale vrijdag na afloop van de teampresentatie. “Onze motor is momenteel erg betrouwbaar, licht, compact en beschikt over heel veel interessante technologie. We denken er momenteel heel serieus over na om dit ook beschikbaar te stellen aan onze reguliere klanten, het is immers een meesterwerk op het gebied van techniek.”

Om de nieuwe V4 Ducati in te kunnen zetten in het WorldSBK zal Ducati er minimaal 500 stuks moeten bouwen om aan de geldende homologatie eisen te voldoen. Volgens Domenicale geen probleem, de machine zal op de markt gebracht worden als premium model, vergelijkbaar met de huidige Ducati Panigale R, de straatversie van de huidige Ducati World Superbike machine en maximaal € 40.000,00 gaan kosten.

Wanneer de machine gereed zal zijn is nog niet bekend, wel is bekend dat Ducati in 2017 en 2018 sowieso nog met de huidige Panigale aan de start zal verschijnen in het World Superbike kampioenschap en op jacht zal gaan naar de felbegeerde wereldtitel om vervolgens op zijn vroegst in het seizoen 2019 of 2020 de overstap te maken naar de nieuwe Ducati V4.

De kans bestaat echter wel dat Ducati al in 2018 de nieuwe V4 in gaat zetten in het EK Superstock 1000 kampioenschap.