Fabio Quartararó kende afgelopen zondag een zeer teleurstellende MotoGP race op het Chang International Circuit in Thailand. De Fransman startte vanaf de vierde plaats maar viel meteen ver terug en wist uiteindelijk geen punten te scoren.
Het seizoen van Fabio Quartararó kan tot dusver duidelijk in twee helften worden opgedeeld: de tien races vóór de Dutch TT en de zeven races die daarna volgden. Toen de Fransman op zondagavond 19 juni van de Sachsenring richting Assen reed stond hij aan de leiding met 172 punten, daarmee had hij een voorsprong van 34 punten op Aleix Espargaró en maar liefst 91 punten op Pecco Bagnaia. In die eerste tien races had hij dus gemiddeld 17,2 punten per race gescoord.
Sindsdien is het, met uitzondering van een zeer indrukwekkende tweede plaats op de Red Bull Ring, eigenlijk als een kaartenhuis in elkaar gestort voor de regerend wereldkampioen. Vanaf de MotoGP race op het TT Circuit Assen tot en met de MotoGP race op het Chang International Circuit in Thailand heeft Quartararó in die zeven races slechts 47 punten gescoord, een gemiddelde van 6,7 per race.
In perspectief: in diezelfde zeven races heeft Pecco Bagnaia maar liefst 136 punten gescoord en daarmee een gemiddelde van 19,4 behaald, dat is inclusief zijn valpartij van vorige week in Motegi. Zodoende heeft de Italiaan achterstand van 91 punten in de Sachsenring omgebogen naar slechts twee punten na de Thaise Grand Prix, de stand is nu 219-217 in het voordeel van Quartararó. Daarbij staat Aleix Espargaró daar slechts twintig punten achter op 199 en zijn Enea Bastianini (180) en Jack Miller (179) nog gevaarlijke outsiders voor de wereldtitel.
In de droge omstandigheden leek Quartararó afgelopen weekend één van de sterksten en wees zijn racetempo erop dat een podiumfinish absoluut tot de mogelijkheden behoorde, misschien wel meer. Natuurlijk moet daarbij rekening worden gehouden met de omstandigheden in de race waar hij omringd was door Ducati coureurs.
Echter kwam het niet eens zover omdat Quartararó in de zeer regenachtige omstandigheden al gauw ver terugviel. Vanaf de vierde plaats op de grid kwam hij aan het eind van de openingsronde door als zeventiende. Hij viel gedurende de race zelfs nog terug naar de negentiende plaats maar vanwege de crashes van Luca Marini en Remy Gardner schoof hij weer twee posities op.
Het maakte allemaal weinig uit want het betekende dat Quartararó geen punten scoorde en daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap zag krimpen van achttien naar twee punten. Opmerkelijk want eerder dit jaar tijdens de Indonesische Grand Prix – die onder vergelijkbare omstandigheden werd verreden en ook gewonnen werd door Miguel Oliveira – wist de Monster Energy Yamaha coureur als tweede te finishen.
Quartararó was afgelopen zondag zeer gefrustreerd en teleurgesteld en stormde meteen de pitbox uit nadat hij zijn Yamaha YZR-M1 had geparkeerd. Hij verscheen vervolgens ook niet voor de televisiecamera’s en stond de pers niet te woord waardoor de enige reactie van de 23-jarige Fransman in het persbericht van het Monster Energy Yamaha MotoGP team verscheen.
Fabio Quartararó: “De regen viel op het slechtst mogelijke moment voor ons. We hadden niet veel tijd op een natte baan voordat de race begon – slechts een paar minuten. De eerste ronden van de race waren erg lastig. Ik werd wijd geduwd door Jack [Miller] in bocht 1 en vanaf daar werd het alleen maar erger. Ik probeerde een goed gevoel te vinden, maar in bocht 4 ging ik bijna onderuit en het zicht was echt slecht. Het spijt me voor de Thaise fans. Ik had gehoopt om een betere race voor hen te rijden. We hebben een idee waarom we het zo moeilijk hadden, maar we gaan meer onderzoeken om het in de toekomst te verbeteren. We zullen proberen om sterker terug te komen in Australië.”
Het moge duidelijk zijn dat het kampioenschap momenteel absoluut niet de kant opgaat van Quartararó maar hij heeft dit jaar wel laten zien dat hij als enige in staat is om het maximale uit de Yamaha YZR-M1 te halen, waarmee hij als enige tegen een leger Ducati’s strijdt. De komende twee races in Australië en Maleisië zouden in theorie beter bij Quartararó en zijn machine moeten passen maar de praktijk is altijd weer een ander verhaal. Spanning is in ieder geval gegarandeerd.
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 14 t/m 16 oktober op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië.
Handige links OR Thailand Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter