De MotoGP moet het vanaf komend seizoen doen zonder Valentino Rossi. Met het vertrek van ‘the Doctor’ komt er niet alleen een einde aan een sportief tijdperk, maar ook aan een tijdperk waarin de onderlinge rivaliteit lijkt te veranderen. Volgens Francesco Bagnaia is met name dat laatste al merkbaar, de onderlinge sfeer in de Lenovo Ducati Team garage is daar een bevestiging van.
Een gezonde onderlinge rivaliteit binnen een individuele sport is van alle tijden. Dat het de afgelopen binnen de MotoGP klasse wel eens iets te ver ging zal niemand zijn ontgaan. Wie kent ze niet de onderlinge spelletjes tussen Valentino Rossi en Max Biaggi, Sete Gibernau, Jorge Lorenzo, Marc Marquez, psychologische spelletjes die niet alleen op de baan maar vaak ook nog naast de baan tot op het randje werden uitgevochten. Ook binnen het Ducati Lenovo Team was er tot aan het afgelopen seizoen een interne strijd gaande, een strijd die niet altijd voor eenieder zichtbaar was maar een interne wel degelijk invloed op het reilen en zeilen binnen het team.
Ondanks dat Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci in lang de beste vrienden waren, tussen de races door vaak samen trainden kwam er een einde aan deze vriendschap na de door Petrucci gewonnen MotoGP race in 2019 op het circuit van Mugello. In deze race was er een kopgroep van drie coureurs waar naast Petrucci ook Dovizioso en Marc Marquez deel van uitmaakten. Na een fotofinish werd Petrucci tot winnaar werd uitgeroepen voor Marquez en Dovizioso. Laatstgenoemde was woedend, met name op zijn teamgenoot die volgens zijn zeggen een te agressieve en te gevaarlijk inhaalactie had uitgevoerd op weg naar zijn eerste MotoGP zege.
Sindsdien was de onderlinge sfeer in de Ducati pitbox nooit meer zoals het was. Daarnaast kwam ook nog eens dat de onderlinge samenwerking tussen Dovizioso en Gigi Dall’Igna zeker niet heel erg goed was. De uitkomst is bekend, Ducati besloot het na het seizoen 2020 aflopende contract met Petrucci niet te verlengen, om niet veel later van Dovizioso te horen te krijgen dat hij zelf opstapte en geen interesse meer had in een nieuwe overeenkomst voor het seizoen 2021.
Dit alles zorgde wel voor de nodige gesprekstof binnen het topmanagement van de motorenfabrikant uit het Italiaanse Borgo Panigale. Het zorgde uiteindelijk voor een nieuwe koers binnen het Ducati MotoGP project, een nieuwe filosofie waarin de nadruk ligt op het aantrekken van jonge coureurs en deze binnen de Ducati familie zelf verder op te leiden.
Binnen Ducati is men er sindsdien van overtuigd dat een onderlinge samenwerking tussen de coureurs binnen een team van fundamenteel belang is. Zowel om een serene sfeer binnen de pitbox te creëren als om een beslissende bijdrage te leveren aan de evolutie van het prototype motorfiets waarmee men onderweg is.
Voor het seizoen 2021 besloot Ducati Jack Miller als ook Francesco Bagnaia binnen de Ducati familie de overstap te laten maken van Pramac Racing naar het officiële fabrieksteam, het Ducati Lenovo Team. De Australiër en de Italiaan waren niet alleen snel, maar hadden binnen het Ducati MotoGP satellietteam ook al twee jaar perfect samengewerkt, iets dat voor Ducati een belangrijk feit was in het te nemen besluit.
Francesco Bagnaia: “We werken veel samen, dat klopt. En het is zeker iets dat ons helpt, want soms heeft Jack een andere band geprobeerd, ik probeer iets anders en na de sessie praten we altijd over de sessie. Dit was alweer het derde jaar samen, we kennen elkaar sinds 2011 en we hebben een goede relatie. We zijn twee intelligente coureurs, en ik denk dat dit de beste manier is om het beter te doen.”
Opvallend het afgelopen seizoen was het gebaar van Miller tijdens de wedstrijd in Austin, een race waarin de Australiër de nodige problemen kende, hij vervolgens de achter hem rijdende Bagnaia een teken gaf hem te moeten passeren. Bagnaia reed hierdoor in deze race naar het podium terwijl Miller alle zeilen bij moest zetten om de schade zo beperkt mogelijk te houden en uiteindelijk genoegen moest nemen met de zevende plaats. Een ander opvallend moment was het moment dat Fabio Quartararo tijdens het tweede Grand Prix weekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de wereldtitel veiligstelde. De Fransman pakte de titel nadat zijn nog enige overgebleven rivaal (Bagnaia) in de race ten val was gekomen. Na de race was het uitgerekend dezelfde Bagnaia die zijn rivaal al bij het binnenrijden van de pitstraat als één van de eersten feliciteerde met het behalen van de titel.
Francesco Bagnaia: “Ik denk dat onze sport aan het veranderen is, jaren geleden was dat niet zo. Respect staat altijd voorop, ik vind het een mooie reclame voor onze sport.”
Bagnaia eindigde dit seizoen met 252 WK punten als tweede in de eindstrijd van het kampioenschap terwijl Miller met 181 gescoorde WK punten de vierde plaats innam. Zowel de Italiaan als ook de Australiër zijn komend seizoen opnieuw teamgenoten binnen het Ducati Lenovo Team, het tweetal zal in 2022 zeker niet de enige twee Ducati coureurs zijn in de koningsklasse. Sterker nog, er zullen komend seizoen naast het tweetal met Jorge Martin en Johann Zarco (Pramac Racing), Enea Bastianini en Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing), Luca Marini en Marco Bezzecchi (VR46 Racing) maar liefst acht Ducati coureurs actief zijn in de koningsklasse, een recordaantal.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter