De MotoRAI, die voor februari 2006 op de agenda stond, gaat niet door. De beurs, waar nieuwe modellen worden getoond, wordt doorgaans in het najaar gehouden. Dit jaar was de MotoRAI echter uitgesteld tot februari.
De beurs is nu helemaal afgeblazen, omdat de nieuwe modellen van de fabrikanten in februari al in de showroom staan. Fabrikanten zullen daar zelf presentaties houden.
”En die zijn gratis, dus dan gaan mensen echt niet meer voor een beurs betalen,”
aldus woordvoerder Derk Evers van de MotoRAI.
De MotoRAI Amsterdam volgt gewoonlijk vlak op de grote internationale motorshows, die doorgaans in september in Milaan en M_nchen worden gehouden. Dit jaar worden die pas deze maand gehouden – de reden voor het aanvankelijke uitstel en nu dus afstel van de MotoRAI.
”In Milaan is een nieuw complex beurshallen gebouwd, dat deze maand met de internationale motorexpo wordt geopend. Men wilde niet al in september nieuwe modellen in Amsterdam tonen, omdat Itali en Duitsland met Engeland nu eenmaal de grote landen zijn voor de fabrikanten,”
zegt Evers.
Volgens de woordvoerder is het afstel ‘voorlopig’ eenmalig. Maar of de MotoRAI in het najaar van 2006 weer gewoon wordt gehouden, is niet helemaal zeker. Men ‘ verwacht ‘ van wel.
Voor de RAI heeft het geen grote gevolgen dat de MotoRAI niet doorgaat, meent Evers.
”Plat gezegd is de MotoRAI maar een klein rotbeursje, in n of twee hallen, waar misschien zestigduizend mensen komen.”
De Amsterdamse RAI tobt met een teruglopend bezoekersaantal, doordat het aantal megabeurzen is gedaald. De laatste jaren is verbouwd en geønvesteerd in kleinere beurzen en exposities en grote feesten en banketten.
De RAI vindt het niet doorgaan van de motorbeurs ‘een vervelende ontwikkeling’:
”Je begint niet aan iets om het vervolgens af te blazen,”
aldus woordvoerder Jan Wildenberg. Hij wenst niet vooruit te lopen op de mogelijkheid dat de MotoRAI voorgoed verdwijnt:
”We moeten maar even de adem inhouden voor een nieuwe aanloop.”
Bron: Het Parool, 01-11-2005
Met dank aan Willem Lute
Bewerking Harry Haddering ([email protected])