Het 2024 IDM-seizoen kent een turbulente start op de Sachsenring

1060
idm-supersport-300-sachsenring
Nederlandse 1-2 op de Sachsenring in IDM Supersport 300 klasse | foto© Damon Teerink

Het IDM was het afgelopen weekend te gast op de Sachsenring voor hun eerste wedstrijdweekend van 2024. Met de Northern Talent Cup en het FIM Sidecar World Championship in het bijprogramma werd het een heel druk wedstrijdprogramma. Neem daarbij de wisselende weersomstandigheden op zondag en een aantal ‘discutabele’ beslissingen van de wedstrijdleiding en we kunnen spreken van een turbulente openingsronde van het seizoen.

De voorgaande drie dagen stond de Sachsenring in het teken van de openingsronde van het 2024 IDM-seizoen. De vrijdag stond grotendeels in het teken van de vrije trainingen en de eerste kwalificatie sessies.







IDM Superbike
In deze klasse zien we dit seizoen drie Nederlanders aan de start, te weten Rob Hartog, Colin Velthuizen en Milan Merckelbagh. Zaterdag wist Patrick Hobelsberger de pole te scoren voor regerend kampioen Florian Alt en Ilja Mikhalchik. Velthuizen werd met de veertiende startplaats de best geklasseerde Nederlander. Voor Hartog en Merckelbagh werd het zaterdag een dag om snel te vergeten, beiden kwamen zaterdagochtend ten val. Hartog blesseerde daarbij zijn schouder hetgeen een vroegtijdig einde betekende van zijn weekend op de Sachsenring. Merckelbagh miste door zij crash de kwalificatie, dit vanwege de schade die zijn machine opliep bij de crash. Het plan was vervolgens om zondag vanaf de laatste plaats op de grid aan de twee races te beginnen, een plan dat zondagochtend tijdens de warm-up strandde. De Limburger kwam – mede vanwege een technisch issue- opnieuw ten val waardoor het niet meer mogelijk bleek om aan de start te verschijnen tijdens de later op de dag te verrijden races.

In de eerste race, die op een nog natte baan werd verreden, ging de winst naar de Italiaan Lorenzo Zanetti voor Toni Finsterbusch en Mikhalchik nadat Alt werd terugverwezen van de derde naar de zesde plaats vanwege een technisch issue (niet werkend achterlicht welke verplicht is tijdens een regenrace). Velthuizen kende in deze eerste race een sterke openingsfase, de Nederlander wist zich enige tijd binnen de top vijf te handhaven totdat een crash een einde maakte aan zijn race. Bij de crash liep zijn BMW echter dusdanige schade op waardoor het ook voor hem net als voor Hartog en Merckelbagh einde weekend werd.

De tweede race van de dag werd verreden op een droge baan, hierin was het de vanaf de pole vertrokken Hobelsberger die met de winst aan de haal ging. De BMW coureur wist in de laatste ronde in een spannend duel Alt terug te verwijzen naar de tweede plaats terwijl Mikhalchik vlak achter het tweetal de derde plaats voor zich opeiste.

IDM Supersport
In deze klasse wist Andreas Kofler zaterdag de pole voor zich op te eisen voor Marvin Siedrath en Lennox Lehmann. Twan Smits werd op de zevende plaats de best geklasseerde Nederlander terwijl Wiljan van Wikselaar, Kas Beekmans en Thijs Westenbrink zich respectievelijk als veertiende, vijftiende en tweeëntwintigste wisten te kwalificeren voor de twee te verrijden races.

Zaterdagmiddag tijdens de eerste race was het Stepan Zuda die na vijftien ronden als eerste de finish passeerde voor Kofler en Daniel Blin. Smits werd vijfde, Van Wikselaar dertiende, Westenbrink achttiende terwijl Beekmans ondanks een val als twintigste werd afgevlagd.

Zondagmiddag tijdens de tweede race maakten ook de IDM Supersport coureur kennis met de wisselende omstandigheden. Net na de start van de race begon het te regenen waardoor de wedstrijd middels een rode vlag werd onderbroken. Er volgde een herstart voor een race over slechts tien ronden waarbij het grootste deel van het veld koos voor slicks. De winnaar van de eerste race Zuda nam de gok om te kiezen voor regenbanden, iets waarvan al snel duidelijk werd dat dit niet de juiste keus was. Kofler won voor Dirk Geiger en Blin terwijl Zuda op meer dan een ronde werd gereden en na zijn winst op zaterdag nu genoegen moest nemen met slechts de twintigste plaats.

Smits passeerde als zevende de finish, Beekmans als twaalfde, Van Wikselaar als zeventiende terwijl Westenbrink zijn debuutweekend in de IDM Supersport klasse afsloot als eenentwintigste.

IDM Supersport 300
In een klasse die normaalgesproken bekend staat om zijn volle startvelden en closeracing zagen we dit weekend op de Sachsenring slechts twaalf coureurs aan de start verschijnen. Als we daarbij ook nog eens in ogenschouw nemen dat er onder deze twaalf ook nog een aantal coureurs waren die normaalgesproken op WK-niveau actief zijn dan kunnen we niet anders concluderen dan ‘armoe troef’. Om het allemaal nog onduidelijker te maken zagen we van de extra deelnemers ook nog één coureurs als gastrijder op de deelnemerslijst vermeld staan.

Jeffrey Buis, regerend en tweevoudig wereldkampioen, liet zijn klasse zaterdag meteen zien door de pole voor zich op te eisen voor Loris Veneman en zijn IDM-teamgenoot Ruben Bijman. Kortom de eerste startrij werd geheel ingenomen door WK coureurs. Dylan Czarkowski en Senna van den Hoven kwalificeerden zich als zevende en achtste.

Zaterdagmiddag tijdens de eerste race was het Jeffrey Buis die meteen het heft in handen nam. De coureur uit Steenwijkerwold voerde nagenoeg de gehele race de vier man sterke kopgroep aan om vervolgens in de laatste ronde een beuk te krijgen waardoor hij van de eerste naar de vierde plaats terugviel. Oliver Svendsen trok vervolgens aan het langste eind door als eerste de finish te passeren voor Bijman, Veneman en Buis. In het parc-fermé werd Veneman echter te kennen gegeven dat de fotofinish uit had gewezen dat niet hij maar Buis als derde de finish was gepasseerd. Zoiets kan gebeuren, maar de afhandeling van deze kwestie had iets netter gekund.

De tweede race op zondag werd door de wisselende omstandigheden een spektakelstuk, of misschien beter gezegd een bijzondere race. De favorieten – die op het laatste moment allen kozen voor slicks om vervolgens later tijdens de twee sighting laps in de pitstraat alsnog te wisselen naar regenbanden – schakelden zichzelf meteen na de start in de eerste ronde al uit. Een iets te enthousiaste Bijman ging in de fout, kwam met een flinke highsider ten val waarbij hij o.a. zijn Freudenberg KTM-PALIGO Racing teamgenoten Buis, Philip Tonn en ook zichzelf beroofde van van een goede klassering.

Het zorgde er mede voor dat Czarkowski en Van den Hoven – die beiden voor regenbanden kozen en niet te wisselen – hun kans schoon zagen om voor de zege te strijden. Het tweetal maakte er onderling een verbeten strijd van waarbij Czarkowski uiteindelijk aan het langste eind trok en zo zijn eerste overwinning in de klasse wist te behalen. Veneman leek vervolgens af te stevenen op de derde plaats maar de Nederlander kreeg een penalty aan zijn broek vanwege een niet werkend achterlicht (verplicht tijdens een regenrace). Na opnieuw verwarring in het parc fermé werd de gastrijder niet als derde maar als zevende geklasseerd en ging de derde plaats alsnog naar Tonn. Kortom, opnieuw een discutabele beslissing van de wedstrijdleiding hetgeen er inmiddels toe geleid heeft dat Veneman besloten heeft om niet weer van start te gaan in het kampioenschap.

Northern Talent Cup
Na onlangs in Assen al in actie te zijn gekomen tijdens de Nederlandse ronde van het FIM Superbike World Championship stonden de NTC-coureurs dit weekend op de Sachsenring aan de start voor hun tweede ronde van het seizoen.

Tijdens de twee kwalificaties was het de Duitser Ben Wiegner die als snelste uit de bus kwam en de pole voor zich opeiste voor de Oostenrijker Tobias Kitzbichler en de Belg Tom Rolin. Jurrien van Crugten werd op de vijfde plaats de best geklasseerde Nederlander terwijl Tom Kuil, Kyano Schoo en Delano Greven zich respectievelijk als tiende, veertiende en eenentwintigste wisten te kwalificeren.

Zaterdag later op de dag tijdens de eerste race van het weekend was het Van Crugten die na een verbeten strijd aan het langste eind trok en na zestien ronden als winnaar de finish passeerde. Rolin en Antoine Nativi werd op respectievelijk 0,067 en 0,130 seconde van de Nederlander als tweede en derde geklasseerd.

Zondag in de tweede race werd het opnieuw een spannende strijd vooraan het veld waarbij Van Crugten opnieuw zijn mannetje stond. Maar een ronde voor het einde ging het mis toen de jonge talenten verrast werden door een plotselinge regenbui. Na een aantal crashes in het middenveld schoven in de laatste bocht voor start en finish de drie koplopers onderuit. Het betekende een rode vlag situatie, maar wel nadat de overige coureurs achter de drie gevallen coureurs de start en finishlijn waren gepasseerd. Wat volgde was opnieuw een verrassing toen Rolin tot winnaar werd uitgeroepen voor Matteo Masili en Ben Wiegner. Kuil werd op de vijfde plaats de best geklasseerde Nederlander terwijl ook Schoo en Greven met respectievelijk de elfde en dertiende plaats binnen de punten geklasseerd werden.

WK Zijspannen
Nadat de FIM Sidecar World Championship coureurs onlangs in Le Mans al hun eerste wedstrijdweekend van het seizoen afwerkten tijdens de bekende Le Mans 24H Moto stonden er dit weekend op de Sachsenring opnieuw een Sprint en een race op het programma.

Zaterdag in de Sprint was het de combinatie Payne & Rouseau die hun ARS Yamaha als eerste over de finish lieten rollen voor Christie & Christie en Schlosser & Smidt terwijl Streuer & Kölsch met de vierde plaats net naast het podium greep.

Zondag werd de veertien ronden tellende race verreden op een nog deels natte baan. Ondanks dat er slechts sprake was van een smalle droge lijn besloot een groot deel van het veld toch op slicks van start te gaan. Het deerde Payne & Rouseau echter niet want ook in deze race was men het snelst. Ellis & Clement werden na veertien ronden als tweede afgevlagd terwijl Christie & Christie na hun tweede plaats op zaterdag dit keer derde werden. Streuer & Kölsch kregen in deze race te maken met tegenslag, een leeggelopen achterband zorgde in de zevende ronde voor een crash en daardoor een DNF. Stuurman Bennie Streuer kwam hierbij ongeschonden uit de strijd terwijl zijn Duitse passagier Kevin Kolsch per brandcard werd afgevoerd naar het medical centre. Gelukkig bleken de verwondingen mee te vallen en de Duitser werd later op de dag dan ook al weer in de paddock gesignaleerd.

Pro Superstock Cup
In deze klasse was het de Hongaar Soma Görbe die oppermachtig was en zowel in de kwalificatie als ook in beide races het snelst was. Voor Ricardo Brink, de BeNeLux Trophy kampioen van 2023, was er tijdens zijn debuutweekend in de klasse een vierde startplaats en een vijfde (Race 1) en tweede plaats (Race 2) weggelegd.



Handige links IDM Sachsenring:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Live video zaterdag (vanaf 14:30 uur)
Live video zondag (vanaf 10:20 uur)
Fotoverslag



  • Colin Velthuizen
  • Jurrien van Crugten
  • Wiljan van Wikselaar
  • ITwan Smits
  • Sasha de Vits
  • Thijs Westenbrink
  • Start IDM Supersport 300 Race 1
  • IDM Supersport 300 - podium Race 1
  • Jeffrey Buis
  • Florian Alt
  • Team Streuer
  • IDM Sachsenring friday 3 may - photo Damon Teerink-1545
  • Jurrien van Crugten
  • Jurrien van Crugten
  • Delano Greven
  • Kyano Schoo
  • Tom Kuil
  • Colin Velthuizen
  • IDM Sachsenring 3-5-2024 foto Henk Teerink (61)
  • Rob Hartog
  • Ricardo Brink
  • Ruben Bijman
  • Jeffrey Buis & Ruben Bijman
  • Jeffrey Buis
  • Team Streuer
  • Team Freudenberg
  • Thijs Westenbrink
  • Twan Smits (85) en Kas Beekmans (68)
  • Jef van Calster
  • Sasha de Vits
  • Milan Merckelbagh
  • Dylan Czarkowski
  • Ruben Bijman & Jeffrey Buis
  • Colin Velthuizen
  • Rob Hartog
  • Senna van den Hoven


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.