Hoe en waarom Petronas onlangs de stekker uit het MotoGP project trok

14464
razlan-razali
Razlan Razali | foto© Sepang Racing Team

Razlan Razali lichtte afgelopen weekend in Misano een tipje van de sluier op aangaande het stoppen van Petronas als titelsponsor van het Sepang Racing Team. Een bijzondere situatie die uiteindelijk als grote verrassing kwam en het einde betekende voor het Maleisische team. De Maleisische teambaas richtte echter vervolgens een nieuw team op, het WithU Yamaha RNF MotoGP Team dat in 2022 aan de start zal verschijnen met Andrea Dovizioso en Darryn Binder.

Het waren een aantal hectische weken voor Razlan Razali. De Maleisische teambaas werd begin augustus verrast door een mededeling van Petronas dat ze aan het einde van het seizoen zouden gaan stoppen als titelsponsor van zijn Sepang Racing Team. Een flinke tegenslag, sterker nog het nieuws kwam als een donderslag bij heldere hemel. Het stoppen van Petronas als titelsponsor dwong het Sepang International Circuit – als eigenaar van het team – ook de stekker uit het project te trekken. Wat volgde waren een aantal hectische weken, met als begin het moeten ontslaan van de helft van de zestig medewerkers (medewerkers van het Moto2 en Moto3 team), het werken aan een plan om een doorstart te maken met alleen het MotoGP team, het veiligstellen van de twee MotoGP starts met Dorna, het veiligstellen van een nieuw contract met Yamaha voor het leveren van de motoren, een zoektocht naar nieuwe geldschieters en het aan boord zien te houden van een aantal sleutelfiguren welke werkzaam zijn binnen het huidige MotoGP team en bereidt waren om mede de overstap te maken naar het nieuw op te zetten MotoGP team.







Inmiddels lijkt de Maleisische teambaas aardig op weg om alles op de rit te krijgen voor de komende seizoenen. Zo kon afgelopen donderdag in Misano het WithU Yamaha RNF MotoGP Team gepresenteerd worden, het Yamaha MotoGP satellietteam dat inmiddels een driejarige deal met Yamaha op zak heeft voor het leveren van de motoren en een vijfjarige deal heeft met Dorna voor twee starts in het MotoGP wereldkampioenschap en Andrea Dovizioso en Darryn Binder als de twee coureurs aan zich heeft weten te binden. Wilco Zeelenberg blijft Razali trouw en wordt de teammanager terwijl ook Torleif Hartelman aan boord blijft. De derde Nederlander binnen het huidige Petronas Yamaha SRT Robin Spijkers gaat niet mee. Spijkers was dit seizoen de eerste monteur van Valentino Rossi en de negenvoudig wereldkampioen heeft hem gevraagd aan de slag te gaan voor zijn nieuwe VR46 Aramco Racing team. De technische man, afkomstig uit het Drentse Dwingeloo en momenteel woonachtig in Engeland, heeft dit aanbod geaccepteerd en wordt vanaf komend seizoen de eerste monteur van Marco Bezzecchi tijdens zijn debuutseizoen in de koningsklasse. Naast Spijkers zal ook Johan Stigefelt komend seizoen geen deel uitmaken van het nieuw opgezette team. De relatie tussen de Zweed en Razali is de afgelopen weken dusdanig gebrouilleerd waardoor het tweetal niet echt meer on speaking terms is en er na dit seizoen een einde komt aan de samenwerking. Waar Stigefelt komend seizoen werkzaam zal zijn binnen de MotoGP paddock is nog niet bekend, hierover later meer in een afzonderlijk artikel.

Ondanks al deze mooie nieuwe plannen was het tot voor kort nog onduidelijk waarom het zover is gekomen, waarom er zo’n abrupt einde kwam aan de samenwerking tussen Petronas en het Sepang Racing Team. Razali lichtte echter afgelopen weekend in Misano een tipje van de sluier op in een persoonlijk gesprek met het Duitse Speedweek.

Razlan Razali: “Ik heb begin juni een lichte verhoging van het budget gevraagd bij Petronas. Ze wilden ons echter minder geld geven. Ik antwoordde daarop: ‘Voor minder geld kunnen we het simpelweg niet doen. Maar de vervolggesprekken werden steeds maar weer uitgesteld, daarna werd het gesprek met de marketingmanager een koude douche. Ik rekende op twee mogelijkheden; er is geen ander aanbod, dit is wat we betalen en daar moeten jullie het mee doen. Of ze zouden de onderhandelingen hebben voortgezet, onderhandelingen om te kijken of we er samen uit zouden kunnen komen. Maar het werd een andere mededeling, in plaats daarvan kozen ze ervoor om zich volledig terug te trekken. Ze gaven ons niet de kans om nog een keer te discussiëren. Als ik nu terugkijk, had ik dit aanbod in juni natuurlijk meteen moeten accepteren.”

Via de nieuwe CEO van het Sepang Circuit is er vervolgens een ontmoeting belegd met het topmanagement van Petronas, maar er was niets meer aan te doen en te veranderen. De Covid-noodsituatie dwong investeringen te herzien. Het MotoGP team moest deze klap opvangen, vreemd want de betrokkenheid bij de Formule 1 met Mercedes kost veel meer geld.

Razlan Razali: “Precies. We zeiden precies hetzelfde. We zijn heel goed begonnen met ons MotoGP-team. Toen Petronas in 2010 bij Mercedes kwam, duurde het een paar jaar alvorens de eerste successen te zien waren. We ontvingen minder dan 5% van wat ze in de Formule 1 betaalden.”

Natuurlijk zijn dit allemaal legitieme beslissingen, beslissingen die ongetwijfeld wel overwogen zijn genomen. Maar in dit geval speelde er meer, het is geen geheim dat Razali en Datin Anita Azrina Abdul Aziz – hoofd strategische communicatie binnen Petronas, in het verleden niet de beste vrienden waren, iets dat de Maleisiër tot op de dag van vandaag niet ontkent.

Razlan Razali: “Ik zal dit zeker niet ontkennen, dat klopt maar destijds verliet de genoemde persoon Petronas. In 2018 kwamen er twee nieuwe vrouwen naar Petronas als mijn gesprekspartners. Alles was puur geluk, het zag er geweldig uit en onze onderlinge communicatie verliep perfect. De twee genoemde vrouwen die in 2018 arriveerden, verlieten echter deze zomer Petronas, en ja……..dezelfde dame met wie ik in het verleden niet goed op kon schieten is sinds een paar maanden teruggekeerd bij Petronas … boem!”

Het moge duidelijk zijn, één van de eerste acties van Datin Anita Azrina Abdul Aziz was de stekker uit het MotoGP project te trekken. Dat klinkt al ‘payback time’………

 

 



Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter