Hoe Valentino Rossi de Italiaanse motorsport weer tot leven bracht

609
Valentino Rossi feliciteert Franco Morbidelli en Pecco Bagnaia - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© motogp.com

Franco Morbidelli won afgelopen zondag de MotoGP race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli en was daarmee de eerste coureur uit de VR46 Riders Academy die een race in de koningsklasse wist te winnen. Pecco Bagnaia maakte er een 1-2 van voor de VR46 Riders Academy en ook was er een 1-2 voor Luca Marini en Marco Bezzecchi in de Moto2 klasse. Hoe heeft Valentino Rossi het voor elkaar gekregen om de Italiaanse motorsport weer te laten bloeien?

Dat Valentino Rossi een grote stempel heeft gedrukt op niet alleen het MotoGP kampioenschap maar ook de motorsport in zijn geheel is wel duidelijk. Met zijn negen wereldtitels en tot dusver 115 Grand Prix overwinningen is de Italiaan één van de meest succesvolle coureurs aller tijden. Vaak is de naam Valentino Rossi nog bekender dan de naam van het MotoGP kampioenschap en weten mensen die totaal geen interesse in de motorsport hebben toch wie deze Italiaanse motorcoureur is. Echter zal Rossi het daar niet bij laten aangezien hij de afgelopen jaren bezig is geweest om eigenhandig voor Italiaanse opvolging te zorgen, mocht het moment gekomen zijn dat hij zelf zijn helm aan de wilgen hangt.







De VR46 Riders Academy werd officieel gestart in 2014 maar de eerste coureur die Valentino Rossi onder zijn vleugels nam was Marco Simoncelli. Toen Simoncelli in 2010 de overstap maakte van de 250cc klasse naar de MotoGP trainden de Italianen veel samen en gaf Rossi zijn jongere landgenoot advies over alles wat erbij hoort om niet alleen een succesvolle motorcoureur te worden maar ook wat het inhoudt om een complete sporter en volwassen man te zijn. Met name in de beginfase van Marco Simoncelli’s MotoGP carrière, toen de flamboyante Italiaan bekend stond als een wilde rijder en veel coureurs (waaronder Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa) lieten weten zich niet veilig te voelen wanneer Simoncelli bij hen in de buurt was, en hem zelfs direct aanspraken op zijn gedrag op de baan, was Rossi daar altijd om zijn landgenoot tot rust te manen en hem advies te geven.

In Brno in 2011 finishte Simoncelli voor het eerst op het MotoGP podium en een aantal races later wist hij dat nog eens te presteren op Phillip Island. De race daarna sloeg het noodlot toe en kwam Simoncelli te overlijden na een crash op het Sepang International Circuit. De dramatische dag staat bij vele motorsport fans nog fris in het geheugen en de vreselijke beelden zullen bij velen dan ook nooit vergeten worden.

Het was uiterst pijnlijk voor Valentino Rossi die betrokken was bij het incident en zo zijn beste vriend verloor, juist met hetgeen wat ze allebei zo graag deden: racen. Op dat moment was het verder ook niet zo goed gesteld met de Italianen in het wereldkampioenschap. De meeste wereldtitels werden vooral door de Spanjaarden gewonnen dus nam Rossi zijn ervaring met Simoncelli mee door in 2014 de VR46 Riders Academy op te zetten. De Italiaanse motorsportbond deed volgens de negenvoudig wereldkampioen niet genoeg om jonge talenten klaar te stomen voor het MotoGP circus dus zorgde hij voor een professionele omgeving voor jonge talenten om daar te leren wat het inhoudt om een coureur op topniveau te zijn en wat je moet doen om een professional te zijn in het algemeen.

Met zijn eigen VR46 Ranch kan er iedere dag getraind worden op de ‘Flat Track’ maar ook gaan de coureurs in de VR46 Riders Academy regelmatig motorcrossen of rijden ze met Yamaha R6 en R1’s op het Misano World Circuit of Mugello. Daarnaast is er een sportschool en krijgen de jonge Italianen onder andere ook Engelse les en mediatraining. De coureurs worden zo aan alle kanten begeleid om allereerst qua vaardigheden een topcoureur te worden maar dus ook professioneel om te gaan met media, sponsoren en alle andere betrokkenen in het MotoGP wereldje.

Sinds 2014 hebben coureurs uit de VR46 Riders Academy grote successen behaald waaronder wereldtitels in de Moto2 klasse voor Franco Morbidelli en Pecco Bagnaia. Ook zijn Niccolò Antonelli, Romano Fenati, Andrea Migno, Lorenzo Baldassarri, Luca Marini, Celestino Vietti, Dennis Foggia en Marco Bezzecchi allemaal Grand Prix winnaars geworden in de Moto3 of Moto2 klasse. Vanaf het Italiaanse CIV kampioenschap en het Spaanse CEV Moto3 Junior World Championship kunnen Italiaanse coureurs van de VR46 Riders Academy doorstromen naar het SKY Racing Team VR46 in de Moto3 en Moto2 klasse (en in de toekomst waarschijnlijk ook MotoGP klasse) en staat er dus een complete route uitgestippeld. Met de eerste overwinning van een VR46 Riders Academy coureur in de MotoGP klasse dankzij Franco Morbidelli afgelopen zondag kan Valentino Rossi met recht zeggen dat zijn plan geslaagd is om Italiaanse coureurs weer aan de top te krijgen. Dat Pecco Bagnaia er ook nog een 1-2 van maakte was natuurlijk helemaal mooi, een kers op de taart met Valentino Rossi ook op het podium was dankzij Joan Mir helaas niet mogelijk.

Met wereldkampioenen zoals Franco Morbidelli en Pecco Bagnaia in de MotoGP klasse, namen zoals Luca Marini en Marco Bezzecchi in de Moto2 klasse en talenten zoals Celestino Vietti en Andrea Migno in de Moto3 klasse gaan we ongetwijfeld nog jaren genieten van Italiaans talent in het MotoGP kampioenschap en zal de nalatenschap van Valentino Rossi nog lang te zien zijn, ook al mocht de dag aanbreken dat de negenvoudig wereldkampioen zelf niet meer actief is als coureur.

Ik vroeg Morbidelli en Bagnaia zondagmiddag na afloop van de MotoGP persconferentie dan ook wat voor hen de grootste factor is geweest om dit niveau te bereiken.

In de afgelopen jaren hebben we een soort ‘renaissance’ gezien van Italiaans coureurs in het wereldkampioenschap en je zou kunnen zeggen dat momenteel de grootste talenten Italiaans zijn. Wat is volgens jullie de sleutel tot succes geweest om het hoogste niveau te behalen, en wat is het advies voor andere talentenprogramma’s?

Franco Morbidelli: “Ik denk dat voor mij de sleutel is geweest dat de beste coureur ooit en de beste Italiaanse coureur ooit besloten heeft om een omgeving te creëren waar jonge coureurs kunnen opgroeien. Dit is de reden waarom we nu zoveel jonge, sterke coureurs zien die bijna allemaal vanuit de Academy komen. Natuurlijk zijn er ook andere coureurs die momenteel heel sterk zijn, maar op het moment lijkt het erop dat de jongens uit de Academy de besten zijn, alhoewel ik dat natuurlijk niet te hard wil roepen. Ik denk dus dat de beslissende factor is geweest dat Vale deze Academy heeft opgezet.”

Pecco Bagnaia: “Ik ben het daarmee eens. Wij hebben iets dat niemand anders heeft. We werken iedere dag samen en we pushen elkaar, ik denk dat dat het belangrijkste is. We moeten blij zijn, we hebben vandaag [afgelopen zondag, GF] de eerste twee podiumfinishes in de MotoGP klasse behaald namens de Academy en ook waren Academy coureurs eerste en tweede in de Moto2 klasse. Het is een geweldige dag voor ons, we moeten blij zijn en we gaan zeker weten verder op deze manier. Ik voel dat we dit jaar super sterk zijn.”

Een leuke quote kwam er van Valentino Rossi zelf ook na afloop van de race op zondag. De Italiaan grapte dat hij nu wel begon te balen van het feit dat hij de Academy heeft gestart aangezien zijn protégés hem het gras voor de voeten wegmaaien.

Valentino Rossi: “Tijdens de race heb ik wel een paar keer gedacht: “welke idioot heeft ooit het idee gehad om een Academy op te starten?” Zonder gekheid, we hebben toptalenten ‘gekweekt’. Het blijft fantastisch om te zien hoe goed ze het doen en het blijft iets unieks op dit niveau.”

Willen we in de toekomst een groot aantal Nederlanders in het MotoGP kampioenschap zien, moeten we er dus voor zorgen dat we ergens een meervoudig wereldkampioen kunnen strikken die een omgeving creëert voor jonge Nederlandse coureurs waar ze dag en nacht bezig kunnen zijn met de motorsport en hoe zij een allround sportman kunnen worden. Tot die tijd moeten we dan maar genieten van al het Italiaanse talent in het wereldkampioenschap. Valentino Rossi heeft samen met zijn team de Italiaanse motorsport eigenhandig gered.

Komend weekend wordt er opnieuw een MotoGP raceweekend gehouden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, ditmaal onder de naam Gran Premio TISSOT dell’Emilia Romagna e della Riviera di Rimini.

 

Handige links Gran Premio TISSOT dell’Emilia Romagna e della Riviera di Rimini 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App