Interview BMW Motorrad Motorsport Director Marc Bongers: “Assen als thuiswedstrijd”

2635
macr-bongers
Marc Bongers | foto© BMW Motorrad

De tweede ronde van het FIM Superbike World Championship wordt dit weekend verreden op het TT Circuit Assen.  Niet alleen voor Michael van der Mark een thuiswedstrijd maar ook voor Marc Bongers, als BMW Motorrad Motorsport Director eindverantwoordelijk binnen het BMW Motorrad WorldSBK Team. Voorafgaand aan het evenement een interview met de Nederlander in Duitse dienst.

Voor BMW Motorrad Motorsport Director Marc Bongers is de Motul Dutch Round een heel speciaal evenement. Assen is de thuisrace voor de Nederlander en het circuit speelde een belangrijke rol tijdens zijn jeugd. In een uitgebreid interview vertelt Bongers over zijn vroege enthousiasme voor de auto- en motorsport, zijn eigen actieve betrokkenheid, zijn carrière en de ontwikkelingen binnen BMW Motorrad Motorsport.







Marc, Assen is jouw thuisrace. Wat betekent een wedstrijdweekend in Assen voor jou als Nederlander?

Marc Bongers: “Assen is altijd speciaal voor mij, en niet alleen omdat ik uit Nederland kom. Het is ook omdat de sfeer er altijd super is. Er zijn altijd veel fans, omdat het een populair circuit is en je het enthousiasme kunt voelen. En ik neem altijd de tijd om een paar specialiteiten te halen bij de friettent. Zoals een patatje oorlog, friet met mayonaise, pindasaus en uien. En normaal gesproken neem ik ook een broodje frikadel als ik in Nederland ben.”

Hoe oud was je toen u voor het eerst kennismaakte met de auto- en motorsport op Assen?

Marc Bongers: “Ik denk dat dat was toen ik een jaar of tien was. Bennie Streuer maakt nu deel uit van het Sidecarteam van Bonovo action en ik kan me nog goed herinneren dat ik zijn vader op Assen zag racen toen ik daar met mijn vader was. Ik heb altijd van motorracen gehouden, of het nu op twee, drie of vier wielen was. Als puber reed ik altijd op scooters of brommers, en toen ik 17 of 18 was deed ik mee aan vier-uurs races in het Nederlands kampioenschap 50 cc – soms in Assen. Ik weet mijn exacte rondetijden niet meer, maar als die goed waren geweest, had ik nu misschien een andere baan (lacht). We hebben veel zelf gedaan. Samen met een vriend van me werkte ik in de garage aan de afstelling en tuning van brommers. Ik was toen al begonnen met mijn technische studie, wat mijn passie voor techniek aanwakkerde. We probeerden manieren te bedenken om de brommer te verbeteren. We haalden toen al 160 km/u op de rechte stukken. Dat is volgens mij niet slecht voor een 50cc machine.”

Wanneer besefte je dat je carrière wilde maken in de autosport?

Marc Bongers: “Ik zou zeggen dat dat was toen ik 15 jaar oud was. Dat besef had ik al voor mijn beroepsopleiding, maar dat komt niet uit mijn familie. Mijn familie en mijn omgeving hadden niets met autosport. Natuurlijk is er door mijn baan nu wel een zekere interesse, maar ik had het al vroeg en vrienden van mij deelden die passie, van wie sommigen nu ook binnen de sport actief of betrokken zijn.”

Waar heeft je carrière je tot nu toe gebracht?

Marc Bongers: “Ik heb gestudeerd aan de technische universiteit voor autotechniek in Nederland. Daarna heb ik een tijd gewerkt bij Hartge BMW, een BMW tuningbedrijf in de regio Saarland. Daarna ben ik naar Engeland verhuisd om twee jaar voor Ascari te werken. Mijn volgende stop was Lotus, waar ik een aantal jaren heb gewerkt. Het beviel me daar erg goed, maar ik was niet betrokken bij de autosport. Toen kreeg ik een telefoontje van een vroegere stagiair in Zwitserland, om me te laten weten dat Sauber op zoek was naar mensen voor hun Formule 1-team, dat toen Sauber-Ferrari was. Ik had er altijd al van gedroomd om in de Formule 1 te komen, dus ik stapte op bij Lotus en zei tegen mezelf dat dit een kans was die ik moest grijpen. Dat was in 2000. Sindsdien ben ik betrokken gebleven bij de autosport en ben ik niet meer weggegaan. Bij Sauber heb ik ook mijn eerste ervaringen met professioneel motorracen opgedaan, aangezien de ontwikkeling van de eerste 4-takt MotoGP-motoren van het nieuwe tijdperk daar deels heeft plaatsgevonden. In 2005 maakte ik de overstap naar BMW Williams in München. Een jaar later werd dat team het BMW Sauber F1 Team – wat betekende dat ik weer samenwerkte met mijn oude Zwitserse collega’s. Toen BMW zich eind 2009 terugtrok uit de Formule 1, realiseerde ik me dat ik graag bij BMW werkte en in Beieren woonde, en persoonlijk was ik daar gelukkig met mijn toenmalige vriendin – die nu mijn vrouw is – en mijn gezin. Beieren is echt mijn nieuwe thuis geworden. Daarna kreeg ik de kans om over te stappen naar BMW Motorrad, waar ik meteen kennismaakte en aan de slag ging in het toenmalige World Superbike-project.”

Je hebt inmiddels al een aantal verschillende functies gehad bij BMW Motorrad…

Marc Bongers: “Dat klopt. Ik werkte aanvankelijk als ingenieur in het World Superbike World Championship. Vervolgens was ik in 2012 en 2013 verantwoordelijk voor de klantenteams in verschillende nationale en internationale wegrace kampioenschappen. In 2016 werd ik technisch directeur binnen BMW Motorrad Motorsport. Toen Dr. Markus Schramm de nieuwe baas werd bij BMW Motorrad en de beslissing nam om de betrokkenheid van de fabriek in het FIM Superbike World Championship nieuw leven in te blazen met BMW M, nam ik vervolgens de algehele leiding voor BMW Motorrad Motorsport op me. Het is echt een droombaan. Ik doe het graag, behalve wanneer we moeilijke raceweekends moeten doorstaan natuurlijk. Maar dat hoort er nu eenmaal bij en ik denk dat dat de motorsport zo aantrekkelijk maakt. De emoties, de ups en downs, en het feit dat je in een mum van tijd de resultaten van je werk ziet.

De laatste tijd heeft BMW Motorrad Motorsport een enorme groei doorgemaakt. Tussen 2014 en 2018 lag de focus op klantenteams. Inmiddels zijn er vier fabrieksmachines die voor twee teams verschillende teams uitkomen in het WorldSBK, en is het fabrieksteam één van de echte topteams in het FIM EWC Endurance World Championship. Er zijn ook klantenteams die met succes over de hele wereld racen. Hoe beoordeel je de huidige ontwikkelingen van BMW Motorrad Motorsport in de afgelopen jaren?

Marc Bongers: “Mijn beoordeling is geheel positief. Het werkterrein is veel groter geworden. Het is mooi om te zien hoeveel meer bekendheid er is voor het imago bij het publiek met BMW M. Natuurlijk is de weg naar succes lang en het Superbike World Championship-veld is erg competitief, maar het was ook een geweldige ervaring om het Endurance-project van de grond te krijgen. BMW Motorrad Motorsport groeit en de resultaten op deze gebieden betekenen ook dat de belangstelling van de klantenteams groeit. Je ziet ook de grote belangstelling voor ons product, de BMW M 1000 RR, het paradepaardje in onze motorsportafdeling. Persoonlijk ben ik daar erg trots op. Het is fantastisch om het te zien groeien naarmate de tijd verstrijkt. Ik ben er vast van overtuigd dat die groei zal doorzetten.”

Hoe belangrijk is de betrokkenheid van de klantenteams die gepaard gaat met de betrokkenheid van de fabriek?

Marc Bongers: “Fabrieksbetrokkenheid is natuurlijk het summum en er zijn ook veel mensen die kijken naar de successen die door de klantenteams worden behaald. Die successen vormen de basis voor klanten om al dan niet met BMW in zee te gaan. Dat is een klassieke piramide en natuurlijk zijn deze races uiterst belangrijk voor de thuismarkten van BMW. Een tijdlang hebben we wel bepaald aandeel verloren. Maar sinds we op fabrieksbasis werken en de relevante producten leveren, zie je een snelle groei van ons marktaandeel in nationale kampioenschappen en in amateur races. Deze privé rijders en -teams zijn allemaal merkambassadeurs voor ons – en dat is wat alles draaiende houdt. Bij BMW Motorrad Motorsport ondersteunen we de privé teams met een breed scala aan ondersteunende diensten en dat op vele gebieden.”

In je carrière hebt je kennis gemaakt met vele circuits over de hele wereld – welke behoren inmiddels tot je favoriete circuits?

Marc Bongers: “De betrokkenheid op twee- en vier wielen hebben mij naar vele circuits gebracht. Ik ben erg blij dat Phillip Island weer op de WorldSBK-kalender staat. Het is altijd een schitterend evenement met een geweldige sfeer. Maar – en niet alleen omdat ik uit Nederland kom – het TT Circuit Assen staat zeker ook heel hoog op het lijstje.”

Assen is komend weekend, dus de cirkel is rond. Je begon met het noemen van een patatje oorlog en een frikandel. Welke andere Nederlandse specialiteiten maken je nog meer enthousiast?

Marc Bongers: “Wij hebben niet per se wat je de klassieke Nederlandse keuken zou kunnen noemen, maar er zijn wel een paar specialiteiten die mijn moeder altijd maakt. Zo is er een ovenschotel met laagjes spek, gehakt, zuurkool, bananen en aardappelpuree. Dat is voor mij ook een stukje thuis.”

Inmiddels heeft Michael van der Mark donderdagochtend groen licht gekregen om dit weekend in Assen van start te mogen gaan. De Nederlander doorstond de verplichte medische keuring – dit naar aanleiding van zijn onlangs opgelopen beenblessure waardoor hij twee weken geleden het openingsweekend van het seizoen in Aragon moest missen – met succes. Een goed begin van het weekend dus, niet alleen voor Van der Mark maar zeker ook voor zijn in Duitse dienst zijnde Nederlandse teambaas.



Handige links Motul Assen Round 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • TT Circuit Assen
  • Xavi Vierge & Nederlanders
  • Michael van der Mark
  • Kervin Bos
  • MiniGP
  • MiniGP
  • MiniGP
  • MiniGP
  • MiniGP
  • Victor Steeman
  • Glenn van Straalen
  • Sven Doornenbal
  • Thom Molenaar
  • Jeffrey Buis
  • Barry Veneman
  • Thom Molenaar
  • Sven Doornenbal
  • Ruben Bijman
  • Victor Steeman
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Leon Haslam
  • Scott Redding
  • Michael van der Mark
  • Loris Baz
  • Alex Lowes
  • Toprak Razgatlioglu
  • Glenn van Straalen
  • Jeffrey Buis
  • Nicolo Bulega
  • Dominique Aegerter
  • Lorenzo Baldassarri
  • Jaimie van Sikkelerus
  • Team Streuer
  • Thom Molenaar
  • Ruben Bijman
  • Victor Steeman
  • Loris Baz
  • Michael van der Mark
  • Toprak Razgatlioglu
  • Jaimie van Sikkelerus
  • Jeffrey Buis
  • Dominique Aegerter
  • Glenn van Straalen
  • Victor Steeman
  • Victor Steeman
  • Dominique Aegerter
  • Dominique Aegerter
  • Alvaro Bautista
  • Michael van der Mark
  • Toprak Razgalioglu
  • Toprak Razgalioglu
  • WorldSBK Superpole - top 3
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSSp300 race1
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • Michael van der Mark
  • Jonathan Rea 100e zege
  • Jonathan Rea 100e zege
  • WorldSBK race2
  • WorldSBK race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • JTS_8289


Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter