Jack Miller: ‘Ik scheet bijna in mijn broek toen ik Rins zijn motor zag glijden’

359
jack-miller
Jack Miller - Jerez | foto© motogp.com

Jack Miller kwalificeerde zich zaterdag in Jerez als vijfde voor de zondag te verrijden MotoGP race van de Gran Premio Red Bull de España. Er had voor de Australiër waarschijnlijk nog meer ingezeten als hij niet was gecrasht, een crash waarbij de Pramac Racing coureur ook nog eens de schrik van zijn leven kreeg toen hij even later de motor van de eveneens gecrashte Alex Rins wel heel dichtbij zag komen.

Jack Miller was vrijdag en zaterdag in Jerez één van de coureurs die constant voorin het veld te vinden was. De Australiër sloot de vrije training af als tweede achter de snelste man Maverick Viñales en was daarmee de snelste Ducati coureur. Ook tijdens de kwalificatie leek de Pramac Racing coureur opnieuw de snelste Ducati coureur te gaan worden, een crash zorgde er echter voor dat hij op de vijfde plaats bleef steken en de Ducati eer aan zijn teamgenoot Francesco Bagnaia – die de vierde startplaats wist te behalen – moest laten.







 

De crash van Miller in bocht 11 van het Zuid-Spaanse circuit zorgde echter niet alleen voor een vroegtijdig einde van de kwalificatie en het niet nogmaals verbeteren van zijn eigen snelste rondetijd maar ook voor een hachelijk moment. Even na zijn eigen val ging Alex Rins namelijk op nagenoeg dezelfde plaats onderuit waarbij de Suzuki van de Spanjaard ineens akelig dichtbij kwam en de Australiër op een haar na miste.

Jack Miller: “Mijn motor liep nog steeds na de crash, dus ik rende er snel naartoe om de uitknop in te drukken en de motor af te zetten. Plotseling hoorde ik weer een crash en een glijdende fiets aankomen, dat was best wel even een angstig moment. Sterker nog, ik scheet bijna in mijn broek. We lagen met z’n tweeën in het gravel en zag ineens een marshal in mijn richting komen rennen. Ik zette het vervolgens ook op een rennen omdat ik uit de gevarenzone wilde. Maar gelukkig liep het allemaal goed af. Wat betreft mijn prestaties, ik heb een goed gevoel over de kwalificatie maar ook over de derde en vierde vrije training. Na de vierde vrije training moesten we beslissen welke banden en welke set-up we zouden gebruiken in de race van zondag. Na de eerste vrije training van gisteren hadden we zeker nog wel het een en ander om over na te denken, net als veel anderen hebben we het moeilijker zodra het warmer wordt. We hebben inmiddels de balans van de fiets iets aangepast en tijdens de vierde vrije training voelde dat ineens een stuk beter aan, ik voelde me op mijn gemak en ik denk dat we een goede set-up hebben weten te vinden voor de race. Onze Ducati werkt hier echt goed. We kunnen hier goed gebruik maken van de power. Veel coureurs denken dat het tempo in de race zondag een stuk lager zal liggen, maar de racesnelheid van een aantal coureurs ligt toch gewoon in de 1’38. We gaan het zondag allemaal zien, ik kan zeker een tempo van in de 1’38 rijden tijdens de race. En het voordeel is, als we het zondag in de race verknoeien dan hebben we over een week nog een kans om het goed te maken. Hoe dan ook, al met al kan ik niet klagen over mijn racetempo, de kwalificatie en mijn startpositie.”

De MotoGP race in Jerez gaat zondagmiddag om 14:00 uur van start, ja precies op het heetst van de dag.

Handige links Gran Premio Red Bull de España 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen – (test woensdag)
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App