Jorge Lorenzo: ‘Ik denk dat ik op het goede moment naar Ducati ga’

97
Jorge Lorenzo
De komende en gaande man bij Ducati: Jorge Lorenzo (l) en Andrea Iannone (r) | foto© Yamaha Racing

Movistar Yamaha MotoGP Team coureur Jorge Lorenzo maakt aan het einde van dit seizoen de overstap van Yamaha naar Ducati. Hoe kijkt de Spanjaard tegen deze overstap aan, wat zijn z’n verwachtingen voor de rest van dit seizoen en natuurlijk voor komend seizoen op de voor hem nieuwe Ducati. MotoGP.com sprak onlangs met Lorenzo, een gesprek waarin de coureur uit Mallorca een aantal opvallende uitspraken deed.

Jorge Lorenzo staat op het moment derde in de tussenstand van het MotoGP wereldkampioenschap, dit nadat hij de eerste race van het seizoen op een indrukwekkende manier wist te winnen en dus in eerste instantie de ranglijst aanvoerde. Het seizoen tot nu toe verloopt voor Lorenzo echter wisselvallig, opvallend goede races zoals in Le Mans afgewisseld met races met tegenslagen vanwege de banden en verkeerde keuzes met de set-up.







Door deze tegenslagen, met name in het middendeel van het seizoen, staat Lorenzo momenteel op de derde plaats in de tussenstand met 14 punten achter teamgenoot Valentino Rossi die de tweede plaats inneemt. Samen strijden ze voor de tweede plek in het kampioenschap, en met nog vier races te gaan zijn beiden zelfs nog in de race voor de titel (Marquez bezet de eerste plaats met respectievelijk 52 en 66 punten voorsprong op het Yamaha duo).

Lorenzo is op dit moment gefocust om de resterende vier races van het seizoen maximaal te scoren om zo het seizoen en zijn carrière bij Yamaha zo goed mogelijk af te sluiten en vervolgens aan een nieuw avontuur te beginnen bij Ducati.

Lorenzo: “Het afgelopen jaar was kampioen worden een goede mogelijkheid, dit jaar kan het ook nog steeds maar word het wel lastig, bijna onmogelijk zelfs. We zullen veel geluk moeten hebben en Marquez daarnaast ook nog eens veel pech. We hebben veel meer kans wanneer we vechten voor de tweede plek dan wanneer we proberen kampioen te worden. Ik denk dat als de regels hetzelfde zouden zijn als vorig jaar dat we op zijn minst even goed waren geweest. Ik denk dat dit jaar de banden een grote rol hebben gespeeld bij veel rijders.”

Het grote verschil is dus dat de overstap van Bridgestone naar Michelin is gemaakt tijdens de winterstop.

Lorenzo:” Wanneer je de voorkant verliest is het moeilijk om terug te komen en niet te crashen. Misschien wel 90% van de keren dat je de voorkant verliest crash je, terwijl het vorig jaar het tegenovergestelde was. Dit is de reden waarom rijders meer fouten maken en vaker niet in de punten rijden. Ook Marquez is veel gecrasht maar dat was in de trainingen. In de race is hij bijna altijd gefinisht en dit samen met de fouten die wij als Yamaha rijders hebben gemaakt zorgt er voor dat hij eerste staat in het klassement. Voor mij was de Bridgestone een goede band, min of meer onder alle weersomstandigheden, en op alle banen. Maar de Michelin regen voorband voelde meteen in het voorseizoen anders. Ik voelde dat de band erg zacht is maar het gevoel daarentegen is dat hij erg hard is.”

In 2013 is Lorenzo ook op de Bridgestone een paar keer gecrasht, in 2014 wint Lorenzo dan voor de eerste keer dat jaar een race in moeilijke weersomstandigheden op MotorLand Aragon. En vorig seizoen een indrukwekkende overwinning op een natte baan in Motegi. Lorenzo is er klaar voor om te zien hoe het verschil van banden zal zijn straks met een nieuwe machine.

Lorenzo:’We zullen zien of Micheline zijn regen voorband zal aanpassen of dat ik zal moeten wennen aan deze band, wanneer een van beide niet gebeurt zal ik veel punten verliezen in de toekomst. Ook ben in benieuwd wat er gebeurt in combinatie met de nieuwe motor, het lijkt er op dat het met de Ducati makkelijker is om de grenzen in de regen aan te voelen, ook zijn de rijders erg snel. We zullen zien wat de toekomst brengt.”

 

Jorge Lorenzo: “Ik geloof dat ik geschiedenis kan schrijven met Ducati.”

 

Lorenzo zal nu eerst nog de laatste vier races rijden als Yamaha coureur, het motormerk waarmee hij in 2008 debuteerde in de MotoGP klasse. Hoe kijkt de regerend MotoGP wereldkampioen uit naar dit nieuwe tijdperk in zijn carrière?

Lorenzo: “Het zal een grote uitdaging zijn en ik denk dat veel mensen verwachtten dat ik zal proberen kampioen te worden met deze motor. Als je een overstap moet maken, is dit het juiste moment omdat Dall’Igna er is en als iemand kan vechten voor de eerste plaats met de Japanse machines is hij het wel.”

Gigi Dall’Igna, de man die belast is met veranderingen en het wel en wee van de Ducati Panigale, heeft ook al een verleden met Lorenzo in de 250cc klasse van het MotoGP wereldkampioenschap, waar de coureur uit Mallorca back to back titels veroverde in 2006 en 2007 met Aprilla. Vijf titels die aan het begin stonden van zijn totaal van nu, vijf wereldtitels, een aantal dat Lorenzo nu de tweede meest succesvolle rijder op de grid maakt. En natuurlijk wil hij zijn ervaring omzetten in nog meer succes. Maar voelt hij druk?

Lorenzo: “De grootste uitdaging in mijn carrière was denk ik toen ik debuteerde in de 125cc klasse van het wereld kampioenschap. Ik moest toen echt goede resultaten laten zien om te kunnen blijven, toen voelde ik dus veel druk! Nu ik vijf keer wereldkampioen ben geworden ben ik hier omdat ik het leuk vind en omdat motorracen mijn passie is. Om eerlijk te zijn voel ik niet erg veel druk. Ik denk dat één van mijn sterkte punten is dat ik me snel aanpas aan de motor. Dus we zullen zien wat er gebeurt en of ik echt competitief zal zijn met de Ducati. Maar natuurlijk, winnen met een motor waar alleen Casey Stoner ooit mee heeft kunnen winnen… Ik denk dat ik geschiedenis schrijf als dat gebeurt.”

Onderweg naar de laatste race van het seizoen in Valencia zal de eerstvolgende race volgend weekend worden verreden in Motegi. In Valencia zullen we weten wie de 2016 MotoGP wereldkampioen zal worden. Nadat de champagne daar op het podium rijkelijk gevloeid heeft, zal Lorenzo zijn Yamaha blauw inruilen voor het Ducati rood en zal hij enkele dagen later zijn eerste ronden rijden op het Circuit Ricardo Tormo op de voor hem geheel nieuwe Italiaanse machine.