Jorge Lorenzo is aan de vooravond van de myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich het gesprek van de dag in de paddock van de Red Bull Ring. De nog steeds geblesseerde Repsol Honda Team coureur wordt namelijk gelinkt aan Pramac Racing, het Ducati satellietteam waar hij komend seizoen de plaats in zou moeten nemen van Jack Miller.

Woensdagavond bracht het Italiaanse SKY Sport het bericht dat Jorge Lorenzo ondanks een nog doorlopend contract bij Honda het komende seizoen weleens terug zou kunnen keren bij Ducati. De Spanjaard zou dan door Ducati in 2020 ondergebracht worden bij Pramac Racing. Tevens wist de Italiaanse tv-zender te melden dat dit de reden zou zijn dat Jack Miller zijn nieuwe contract met Ducati nog steeds niet heeft getekend.

Het bericht werd zoals tegenwoordig in de media het geval is meteen door een aantal anders journalisten overgenomen met als gevolg dat het donderdag op de Red Bull Ring het gesprek van de dag werd. Navraag bij Ducati leverde in eerste instantie niet veel nieuws op, iedereen hield zijn kaken stijf op elkaar als het om deze kwestie ging.

Ook Miller verwees het verhaal in eerste instantie naar het rijk der fabelen, maar toen duidelijk werd dat Lorenzo’s management afgelopen zondag in Brno lange tijd gesproken zou hebben met een afvaardiging van Ducati werd het ineens serieus. Ducati ontkende vervolgens deze meeting niet en toen ook Miller later op dag ook ineens met de mededeling kwam dat er misschien toch wel een keer van waarheid in zat en dat dit gesprek toch wel eens een reden kon zijn dat hij nog steeds geen getekend Ducati contract op zak heeft voor 2020 zette iedereen op scherp voor de pré-event persconferentie donderdagmiddag om 17:00 uur.

Tijdens deze persconferentie werden er vele vragen afgevuurd op de aanwezige Miller en kregen ook o.a. Marc Marquez, Valentino Rossi, Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow vragen omtrent deze toch wel verrassende ontwikkelingen.

Jack Miller: “Ik dacht dat we alleen nog op papierwerk zaten te wachten, maar dat is duidelijk niet het geval, er zit misschien nog iets anders achter dat ik nog niet weet. We zullen zien of Jorge terugkomt van de Malediven of waar hij nu ook is. Op dit moment probeer ik gewoon mijn best te doen, ik ben zeker niet gestresst. Ik heb het gevoel dat als ik blijf rijden zoals ik op dit moment doe, ik hier volgend jaar ook gewoon ben, maar we zullen zien. Het laatste wat ik voorafgaand aan dit weekend hoorde was dat er voorstel zou komen….,laten we zeggen dat Pecco en ik allebei volgend jaar een 2020-machine zouden krijgen. Ik had daar begrip voor en we zaten geduldig te wachten – maar we zullen nu kijken wat er gaat gebeuren. Voorafgaand aan dit weekend was dit de situatie maar na wat feedback kwam ik achter de waarheid van de geruchten. Zoals ik al zei dat Pramac me wil graag houden, ik heb vanmorgen een telefoontje gehad van Paolo (Pramac Racing teambaas) en hij is er 100% zeker van dat ik kan blijven, dus we moeten nu kijken wat we moeten doen om het contract af te ronden.”

Het is een publiek geheim dat Gigi Dall’Igna, General Manager Ducati Corse, nog steeds gecharmeerd is van Lorenzo en veel vertrouwen in hem heeft. Dall’Igna zou dan ook de drijvende kracht zijn achter het verhaal, Lorenzo’s carrière graag willen redden en de terugkeer van de Spanjaard prefereren boven het vernieuwen van de overeenkomst met Miller. Miller’s probleem in deze, hij staat rechtstreeks bij Ducati onder contract, ook voor zijn nieuwe contract is de Australiër dus afhankelijk van Ducati. Pramac Racing kan dan wel de voorkeur uitspreken voor Miller, maar laat nu uitgerekend Dall’Igna eindverantwoordelijk zijn bij Ducati en hier het laatste woord in hebben.

Wordt vervolgd….

 

Handige links myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App