Keert Jorge Lorenzo als vaste MotoGP coureur terug bij Ducati?

784
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo - Brno 2018 | foto© Nico Schneider

De MotoGP transfermolen draait momenteel op volle toeren, maar de kans bestaat dat Jorge Lorenzo de komende tijd voor een daverende verrassing gaat zorgen. De Spanjaard is namelijk in onderhandeling met Ducati Corse, dit kunnen we opmaken uit een interview welke Yamaha baas Lin Jarvis onlangs had met het Duitse Speedweek.

Jorge Lorenzo heeft de afgelopen tijd al voor de nodige verrassingen gezorgd binnen de MotoGP paddock. De Spanjaard tekende aan het einde van het seizoen 2016 een lucratief contract bij Ducati. Na een moeizame start in dienst van de Italiaanse motorenfabrikant kreeg Lorenzo in zijn tweede seizoen de smaak te pakken en wist hij zijn eerste race op een Ducati te winnen. Het succes kwam echter te laat, Ducati besloot het aflopende tweejarige contract niet te verlengen. Groot was de verrassing toen niet veel later bekend werd dat Lorenzo voor het seizoen 2019 een contract tekende bij Honda waar hij binnen het Repsol Honda Team de teamgenoot werd van niemand minder dan Marc Marquez.







Het duo Marquez & Lorenzo werd voorafgaand aan het seizoen aangekondigd als het MotoGP dreamteam, maar de uitvoering pakte totaal anders uit. Crashes, blessures en het niet onder de knie krijgen van de Honda RC213V zorgden ervoor dat Lorenzo aan het einde van het seizoen 2019 in Valencia bekend maakte zijn tweejarige overeenkomst vroegtijdig te beëindigen en het voor gezien te houden als actief MotoGP coureur.

Groot was de verrassing dan ook dat Lorenzo niet veel later bekend maakte terug te keren naar Yamaha om daar de rol van Yamaha MotoGP testcoureur op zich te nemen. De Spanjaard leek zijn draai op de Yamaha snel weer gevonden te hebben, leek ineens weer de grootste maatjes met zijn voormalige teamgenoot Valentino en Yamaha zorgde er zelfs voor dat Lorenzo een wildcard kreeg voor de Grand Prix op Circuit de Barcelona – Catalunya.

Tot zover leek er niets aan de hand, maar niet veel later gooide de uitbraak van het coronavirus roet in het eten. De geplande MotoGP testen gingen niet door en ook de MotoGP wildcard op Lorenzo’s favoriete Circuit de Barcelona – Catalunya ging niet door.

Nu het MotoGP wereldkampioenschap binnenkort weer van start gaat, Lorenzo nog geen meter gereden heeft op de 2020 versie van de Yamaha YZR M1heeft gereden (tijdens de wintertesten reed Lorenzo alleen nog maar op de 2019 versie), er in 2020 vanwege de situatie geen MotoGP wildcards zijn toegestaan en de ontwikkeling van de MotoGP machines uit kostenoverweging voorlopig zijn bevroren lijkt er al na een jaar een einde te komen aan de samenwerking tussen het Yamaha Motor Racing European Test Team en Lorenzo.

In een gesprek met het Duitse Speedweek sprak Lin Jarvis, Managing Director Yamaha Motor Racing, openlijk over de ontstane situatie en de gevolgen.

Lin Jarvis: “Het is frustrerend, ik kan op geen enkele andere manier beschrijven hoe dit jaar zich heeft ontwikkeld met Jorge. De Covid 19-epidemie heeft veel frustrerende aspecten met zich meegebracht. Maar onze plannen met Lorenzo zijn zwaar getroffen. Jorge reed twee dagen in Sepang, wat eigenlijk alleen maar een shake-down test voor hem was. Het heeft niet veel voor ons gedaan. Het was echt alleen maar om hem weer aan de motor te laten wennen, om hem op snelheid te krijgen. Daarna zou hij moeten testen in Japan en op Europese circuits. Alles was prachtig gepland – maar moest vervolgens weer worden geannuleerd. Nu hebben we weer een mid-season test gepland in Misano. Maar tot nu toe weten we niet of deze test wel zal doorgaan. En zelfs als dat wel gebeurt, zullen we het heel moeilijk hebben om met Jorge de baan op te gaan. Want ons testteam bestaat voornamelijk uit Japanse ingenieurs. Maar ze mogen voorlopig niet naar Europa reizen. Dat is erg frustrerend. En het verbod op wildcard optredens betekent dat we dit jaar niet de kans krijgen om Jorge in actie te zien bij een race. Dat is echt heel erg jammer. We hadden zulke hoge verwachtingen in verband met dit nieuwe project. Maar nu kunnen we er hoogstwaarschijnlijk niet mee doorgaan.”

Ondertussen is het duidelijk dat Lorenzo’s manager Albert Valera achter de schermen al druk bezig is voor een nieuw regulier rijderscontract voor zijn protegé en hierover in gesprek is met Ducati Corse.

Ducati heeft tot op heden alleen Jack Miller voor het seizoen 2021 gecontracteerd als coureur voor het Ducati Team. De tweede plaats lijkt vooralsnog voorbestemd te zijn voor Andrea Dovizioso, deze onderhandelingen zijn echter nog steeds niet afgerond. Opvallend hierbij is dat Miller slechts een eenjarig contract heeft ondertekend en Ducati in eerste instantie ook voor Dovizioso slecht een contract voor een jaar wilde aanbieden.

De grote vraag is nu echter, voert Ducati met de onderhandelingen met Lorenzo de druk op en wil men hiermee een sterkere onderhandelingspositie creëren in de gesprekken met Dovizioso of wil men daadwerkelijk de Spanjaard komend seizoen al terughalen. Een andere optie is dat Lorenzo in 2021 ondergebracht zal gaan worden bij Pramac Racing en vervolgens in 2022 terug zal keren als coureur in het officiële Ducati fabrieksteam.

Algemeen bekend is dat Ducati-Corse General Manager Gigi Dall’Igna nog steeds heel erg gecharmeerd is van de capaciteiten van Lorenzo en zijn relatie met Dovizioso de afgelopen tijd wat scheuren heeft opgelopen.

Voor Jarvis zou een terugkeer van Lorenzo naar Ducati in ieder geval niet meer als een verrassing komen.

Lin Jarvis: “Jorge wilde onlangs weten of er nog genoeg interesse voor hem was binnen Yamaha, dit in verband met een mogelijke terugkeer naar Ducati.”

Als Dovizioso akkoord gaat met een langer verblijf bij Ducati Corse en Lorenzo ondertekent de deal, dan betekent dit dat de deuren sluiten bij Pramac Racing voor Alex Marquez, Francesco Bagnaia en Johann Zarco. Hoewel het nog niet officieel bevestigd is zal huidig Moto2 coureur Jorge Martin zo goed als zeker komend seizoen bij Pramac Racing zijn debuut maken als MotoGP coureur. De Spanjaard mag hierover, net als Pol Espargaró, tot 15 september echter nog geen mededelingen over doen vanwege zijn huidige KTM-contract.

Saillant detail, Lorenzo’s manager Albert Valera is tevens de manager van Martin.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App