In deze bijzondere tijd zonder races zien en horen we regelmatig leuke, bijzondere en opmerkelijke onthullingen. Zo ook de afgelopen week toen voormalig Repsol Honda teambaas Livio Suppo zich uitliet over zijn plan voor de laatste Grand Prix van 2015 in Valencia, de veelbesproken kampioensrace na de Sepang clash.

Ja, het is een beetje oude koeien uit de sloot halen maar deze opmerkelijke onthulling van voormalig Repsol Honda teambaas Livio Suppo willen we jullie niet onthouden.

We gaan terug naar het seizoen 2015, de MotoGP race op het Sepang International Circuit. Nadat Valentino Rossi zich op donderdagmiddag voorafgaand aan het evenement tijdens de pre-event persconferentie Marc Marquez en Jorge Lorenzo beschuldigde van het samenwerken waarbij Marquez zijn landgenoot hielp in de strijd voor de wereldtitel. Tijdens de race op zondag ging het vervolgens flink mis, Rossi en Marquez kwamen met elkaar in aanraking waarbij laatstgenoemde ten val kwam. De negenvoudig wereldkampioen werd na afloop bestraft voor zijn onbezonnen actie en moest tijdens de volgende en laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia vanaf de laatste plaats op de grid aan de race beginnen.

De zogenaamde Sepang clash was geboren, een periode die na lang na zou dreunen binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Met name de tussenliggende periode en weken voorafgaand aan de finaleronde van het seizoen in Valencia waren onrustig waarbij de emoties af en toe hoog opliepen.

Om niet meer olie op het vuur te gooien bedacht Honda in Valencia een radicaal plan, mede ingegeven door het feit dat zowel Marquez als ook Lorenzo zich uitsluitend onder politiebegeleiding konden verplaatsen en dat zowel in als buiten de paddock.

Repsol Honda teambaas Livio Suppo onthulde afgelopen week in een interview met het Italiaanse Moto.it voor het eerst het plan dat hij in de dagen voorafgaand de Grand Prix in 2015 bedacht had maar waar hij binnen Honda de handen niet voor op elkaar kreeg.

Livio Suppo: “Er was een meedogenloze spanning voorafgaand aan het evenement in Valencia. Ik stelde Shuhei Nakamoto (toenmalig Honda motorsport directeur) daarom voor dat Marc en Dani gewoon aan de race zouden beginnen, maar vervolgens na één ronde de pits binnen zouden komen rijden. Hiermee zouden beiden volledig buiten de strijd voor het wereldkampioenschap blijven en konden de titelrivalen Lorenzo en Rossi het onderling uitvechten. Helaas kon ik hem er, ondanks verschillende goede redenen, niet van overtuigen. De race verliep normaal. We kennen allemaal de uitkomst.”

Lorenzo won de race voor Marquez en Pedrosa. Rossi wist zich gedurende de race vanaf de laatste plaats op de grid naar voren te werken om uiteindelijk als vierde de finish te passeren. De MotoGP titel ging door deze uitslag met een verschil van vijf punten naar Lorenzo. Als Honda het plan van Suppo had geaccepteerd en zou zijn uitgevoerd, dan zou de titel dus naar Rossi zijn gegaan.

Nieuwe complottheorieën na Valencia
In plaats daarvan leverde de race in Valencia nog meer frustraties op. Marquez reed namelijk praktisch de hele race kort achter de aan de leiding rijdende Lorenzo op de tweede plaats, maar er was de gehele race geen enkele aanval.

Marquez werd pas in de laatste ronden wakker toen teamgenoot Pedrosa aan zijn achterwiel kwam en hem uitdaagde voor de tweede plaats. Een gedrag dat veel Rossi fans zagen als bewijs van Marquez’s steun aan Lorenzo. Suppo wil daar echter niets van weten en verdedigde in deze zijn toenmalige protegé.

Livio Suppo: “Marc’s gedrag aan het einde van de race is voor mij geen excuus. Ik had 1000 scenario’s bedacht voor deze race, maar geen van deze. Maar ik denk dat hier geen opzet in het spel was, daar kende ik Marc iets te goed voor en ik ben dan ook van mening dat Marc’s reactie absoluut menselijk was na alles wat er de voorafgaande weken was gebeurd. We kunnen er van alles van vinden, het enige wat een feit is dat er twee persoonlijkheden met elk hun eigen trotst en ego (twee alpha-mannetjes) een clash hadden – de nieuwe kampioen en de oude meester. Hoe je het ook wilt zien – het was een heel slechte aflevering in de geschiedenis van de wegrace sport.”

Suppo, die aan het einde van het seizoen 2017 Honda en de MotoGP paddock verliet, was maar liefst 22 jaar actief in de motorsport, waarbij hij van 1995 tot 1998 verantwoordelijk was voor het Benetton Motorcycle Racing Project met Tohru Ukawa en Marco Melandri. In 1999 verhuisde hij naar Ducati waar hij tot 2002 marketingmanager was.

Toen Ducati in 2003 in het MotoGP kampioenschap stapte werd Suppo daar Project Leader tot en met het seizoen 2009, waarna hij in 2010 overstapte naar HRC. Hier was de Italiaan tot en met 2012 Communication en Marketing Director waarna hij in 2013 benoemd werd als Team Principal. Na afloop van het seizoen 2017 kwam Suppo zelf de mededeling dat hij Honda en de MotoGP paddock ging verlaten.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App