Lorenzo over de overstap van Marini naar Honda: “Een vergissing, hij gaat het heel moeilijk krijgen”

11193
luca-marini
Luca Marini | foto© Randy van Maasdijk

Luca Marini is in 2024 de opvolger van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. De Italiaan verruilt hiermee zijn klanten Ducati voor een fabrieks Honda RC213V. De halfbroer van Valentino Rossi verlaat hiermee de beste motor op de startgrid om zijn droom waar te maken en één van de officiële MotoGP fabriekscoureurs te worden. Niet de meeste verstandige keuze volgens Jorge Lorenzo: “Hij gaat het heel moeilijk krijgen.”

Het was de afgelopen weken misschien wel het slechtst bewaarde geheim in de MotoGP paddock maar een dag na de laatste Grand Prix van het seizoen en slechts een dag voor de eerste officiële MotoGP wintertestdag in Valencia was daar ineens de officiële bevestiging: Luca Marini is een officiële Repsol Honda Team-coureur en de vervanger van Marc Márquez bij HRC.







Uiteindelijk, na veel onderhandelingen en verschillende namen die de ronde deden om in 2024 de vrijgekomen Honda RC213V te bemannen werd Marini gekozen om samen met Joan Mir een project te leiden dat moet zorgen voor een terugkeer van ’s werelds grootste motormerk naar de top in de MotoGP klasse. Marini tekende een tweejarige overeenkomst, één van de belangrijkste voorwaarden die de Italiaan op tafel legde om te overwegen zijn plaats in de Mooney VR46 Racing Team te verlaten, dit nadat hij een paar maanden eerder nog het contract met het team nog had verlengd.

Met deze overstap gaat er voor Marini een langgekoesterde wens in vervulling, het behoren tot het selecte gezelschap van MotoGP fabriekscoureurs. Hiermee gaat dan wel een langgekoesterde wens in vervulling, in de MotoGP paddock is er de afgelopen tijd veel discussie geweest over de vraag of het een verstandige beslissing is voor zijn toekomst.

Jorge Lorenzo, die dezelfde overstap van het merk aan den lijve heeft ondervonden (in 2018 stapte Lorenzo immers ook over van Ducati naar Honda) sprak onlangs met het Spaanse AS over het besluit van Marini en de Spanjaard nam – zoals de afgelopen tijd wel vaker het geval is – geen blad voor zijn mond. Ondanks dat hij begrijpt dat een aanbod van het meest succesvolle merk binnen het MotoGP wereldkampioenschap altijd verleidelijk is denkt hij dat Marini het heel moeilijk gaat krijgen.

Jorge Lorenzo: “Sportief gezien denk ik dat het een vergissing is. Ik denk dat de wanhopige situatie van Honda een contractuele en economische kans heeft gecreëerd voor Marini die hij moeilijk kon weigeren. Om voor geld of voor een uitdaging over te stappen op een motor die in principe slechter is dan de motor die je hebt… is op zijn minst ingewikkeld. Veel coureurs hebben zichzelf pijn gedaan door dat te doen.”

Met name dat laatste zal Lorenzo zich nog als de dag van gisteren herinneren, hij was zelf namelijk één van de grootste slachtoffers was van de overstap naar Honda. Hij maakte slechts één seizoen af bij de Japanners, dat van 2019, maar meerdere crashes en in het bijzonder zijn blessure na de crash in Assen, leidden uiteindelijk tot een totaal onverwachte en vroegtijdig afscheid van de sport.

Lorenzo heeft dan ook zijn twijfels, want naast het aanpassen aan zijn nieuwe motor, moet werkgever HRC ook nog eens een zeer belangrijke stap zetten met de ontwikkeling van de motor.

Jorge Lorenzo: “Hij is al 25 jaar oud en om je voor te stellen dat een Honda over twee of drie jaar de beste motor heeft, is niet makkelijk. Ze zullen een aantal serieuze aanpassingen moeten doen voor Marini, die bijna 1.90m lang is. Hij is erg lang en de Honda is één van de kleinste motoren op de grid. Ik weet niet hoe hij op die motor gaat passen. Ik ben zelf 1.72m en ik voelde me al erg ongemakkelijk aangezien ik mijn benen al niet kwijt kon op die motor, hij paste gewoon niet bij mij. Ik kan me Marini moeilijk voorstellen op de Honda, ze zullen echt nog wel iets moeten doen.”

Met het eerste optreden van Marini op de Honda leek echter niets mis mee. Hij eindigde dinsdags in Valencia na slechts 72 ronden gereden te hebben op de voor hem nieuwe machine als tiende op de tijdlijst, nog voor zijn nieuwe teamgenoot Mir en op slechts 0,7 seconden van de snelste man van de dag Maverick Viñales. Maar de vijfvoudig wereldkampioen is er duidelijk over dat “de Ducati en de Honda tegenovergesteld zijn als het gaat om vertrouwen aan de voorkant en hoewel het erop lijkt dat de nieuwe 2024 Honda deze achilleshiel een beetje heeft overwonnen is Lorenzo van mening dat Marini het daarmee heel moeilijk gaat krijgen.

Jorge Lorenzo: “Tijdens dit soort dagen zeggen de rondetijden niet alles, ik weet dat veel jongens zelfs niet eens de tijd hadden om een zachte band te gebruiken. Voor mij gevoel zegt deze tiende rondetijd dan ook niet veel. Hij gaat een slechte tijd tegemoet, hij gaat veel crashes meemaken komend seizoen. Natuurlijk kan ik het mis hebben, maar de 29 crashes van Márquez in 2023 hebben een precedent geschapen dat moeilijk te vergeten zal zijn. Maar nogmaals, ik kan het mis hebben, alleen de tijd zal het leren.”

Niet alleen Marini was na afloop van de test positief gestemd, ook bij Mir was na afloop sprake van een duidelijke glimlach op zijn gezicht. De Spanjaard sprak zelfs van de meest positieve dag van het seizoen. Met een gewichtsbesparing van maar liefst 8 kilo, een motor die aanzienlijk lager is, een voorkant die veel beter is en een flinke verbetering van de grip achter lijkt er de afgelopen maanden in Japan wel degelijk iets gebeurt te zijn op de ontwikkelingsafdeling van HRC. Laten we het maar bij de woorden van Lorenzo houden……de tijd zal het leren.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’