Mackenzie wint knotsgekke Race 2 in Most op de Honda na korte regenbui, titelrivalen scoren niet

2413
Tarran Mackenzie - Autodrom Most | © Randy van Maasdijk

Tarran Mackenzie heeft zondagmiddag de tweede World Supersport race gewonnen op het Autodrom Most. Na een aantal ronden begon het te regenen waardoor veel coureurs naar binnen kwamen voor regenbanden maar de regen zette niet door. De beste keuze was om op slicks te blijven rijden en dat was wat Mackenzie deed, daarmee behaalde hij zijn eerste WK-zege voor MV Agusta coureurs Marcel Schrötter en Bahattin Sofuoglu.

Evenement: Acerbis Czech Round
Circuit: Autodrom Most
Categorie: WorldSSP
Tijd: 12:30 – 13:00 uur
Sessie: Race 2 – 19 ronden
Omstandigheden: Lichtbewolkt, 24°C







Zondagmiddag om 12:30 uur gingen de lichten uit voor de tweede World Supersport race van het weekend op het Autodrom Most. Na regen in de ochtend was de baan volledig droog en kon er met slicks gereden worden, wel hing er nog veel bewolking boven het Tsjechische circuit.

Na zijn zware crash in de Superpole sessie kreeg Álvaro Díaz zondagochtend last van hoofdpijn, de Spanjaard werd daardoor unfit verklaard en verscheen dus niet aan de start van deze Race 2. Vlak voor de start was er wat verwarring omdat Luke Power zijn machine niet aan de praat kreeg. Het duurde lang voordat de lichten uitgingen maar uiteindelijk kon de race normaal van start gaan.

Polesitter Nicolò Bulega startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Stefano Manzi en Raffaele de Rosa. Yari Montella maakte er een Italiaanse top vier van voor Bahattin Sofuoglu en Jorge Navarro, Glenn van Straalen kwam niet goed weg en viel terug naar de zeventiende positie.

Net als in Race 1 pushte Bulega meteen flink en probeerde hij een gaatje te slaan richting Manzi. De Ten Kate Racing coureur was de enige die het tempo van zijn landgenoot kon volgen waardoor de twee Italianen al gauw een gaatje sloegen richting Montella die was opgeschoven naar de derde positie. Lucas Mahias ging onderuit in bocht 15 maar kon zijn weg wel vervolgen.

Terwijl Bulega en Manzi zeer hard aan het pushen waren maakte Montella bij het ingaan van de tweede ronde een fout in bocht 1. De Italiaan moest rechtdoor waardoor hij veel tijd verloor, hierdoor nam De Rosa de derde plaats over met achter hem Navarro, Sofuoglu en Valentin Debise. Glenn van Straalen was op dit moment alweer opgeklommen naar de dertiende positie.

In de derde ronde kwam er een einde aan de race van Tom Edwards vanwege een valpartij.

Voor Glenn van Straalen werd het een race om te vergeten want zijn slechte start bleek ook nog eens een jump start te zijn. Hierdoor kreeg de Nederlander een dubbele Long Lap penalty en zou hij veel tijd verliezen.

Bulega pushte flink en reed de snelste ronde van de wedstrijd waarmee hij langzaamaan een klein gaatje sloeg richting Manzi. De Ten Kate Racing coureur wist dat hij in deze fase van de race de aansluiting moest behouden en hij in de tweede helft sterker naar voren zou kunnen komen. Achter hem schoof teamgenoot Navarro bij het ingaan van de vijfde ronde op naar de derde plaats dankzij een knappe uitremactie op De Rosa in bocht 1.

In de vijfde ronde kwam er een einde aan een teleurstellende race voor Glenn van Straalen vanwege een crash. Op dit moment begon het achterop het circuit te druppelen en werden de regenvlaggen gezwaaid, echter leek het niet direct effect te hebben op de coureurs.

Manzi wist hierdoor zijn achterstand naar Bulega te verkleinen en voerde de druk op. De chaos zou hierna losbarsten want de regen kwam ineens hard naar beneden. Bulega vertrouwde het niet en liet zijn tempo flink inzakken waardoor Manzi de leiding overnam. Voor Navarro ging het mis met een valpartij waardoor zijn beste race van het seizoen tot dusver vroegtijdig ten einde kwam. Bahattin Sofuoglu ging op dezelfde plek onderuit maar kon zijn MV Agusta wel weer oppakken.

Aan het eind van de achtste ronde vond Manzi dat het te nat was en stuurde hij zijn Yamaha YZF-R6 de pits in voor een bandenwissel. Bulega volgde dit voorbeeld terwijl Sofuoglu en Schrötter op de baan bleven. De twee MV Agusta coureurs reden nu aan de leiding maar hun tempo met slicks op een natte baan was zeer laag, de coureurs op de regenbanden kwamen dan ook met grote stappen dichterbij.

Halverwege de race was Anupab Sarmoon, rijdend voor het Yamaha Thailand Racing Team, de leider maar in de elfde ronde ging het mis voor de Thaise coureur. Hij schoof onderuit waardoor Sofuoglu op dat moment weer de leider in de wedstrijd was voor Tarran Mackenzie en Adam Norrodin. Bulega en Manzi reden op dit moment op P8 en P9 respectievelijk en ze haalden elkaar meerdere keren in terwijl ze steeds verder naar voren kwamen.

Aan het eind van de elfde ronde was het Tarran Mackenzie op de Honda die op verrassende wijze de leiding overnam van Sofuoglu. De voormalig British Superbike kampioen leek zich veel beter te voelen in deze omstandigheden en greep zijn kans. Op dit moment was er drama voor Manzi die te maken kreeg met technische problemen. De Italiaan moest zijn Yamaha YZF-R6 noodgedwongen aan de kant zetten waardoor zijn race ten einde kwam en hij kostbare punten zou kunnen verliezen voor het kampioenschap.

Terwijl Mackenzie aan de leiding reed was Schrötter daarachter een stuk sneller. De voorsprong van de Schotse coureur (zoon van voormalig 500cc coureur en drievoudig BSB-kampioen Niall Mackenzie) was echter groot genoeg, ver daarachter reed Sofuoglu op de derde plaats.

Mackenzie werd uiteindelijk de onverwachte winnaar van deze race en behaalde daarmee zijn eerste World Supersport overwinning. Na een zeer teleurstellend seizoen tot dusver – met name vanwege de slecht presterende Honda – was dit een geweldige opsteker voor de 27-jarige coureur en zijn Petronas MIE Racing Honda. Schrötter werd tweede door net als Mackenzie op slicks te blijven rijden ondanks dat hij vanaf de vijfde startrij kwam, Sofuoglu maakte er een dubbel podium van voor het MV Agusta team.

Deze overwinning van Mackenzie met de Honda CBR600RR is de eerste overwinning van de Japanse fabrikant in de World Supersport klasse sinds Qatar 2016, toen was het Kyle Smith.

Uitslag:

  1. Tarran Mackenzie – Honda
  2. Marcel Schrötter – MV Agusta | +2,037
  3. Bahattin Sofuoglu – MV Agusta | +18,857
  4. John McPhee – Kawasaki | +21,046
  5. Adam Norrodin – Honda | +22,206

Ondanks dat Stefano Manzi uitviel vanwege een technisch probleem was er een geluk bij een ongeluk voor Ten Kate Racing. WK leider Nicolò Bulega wist namelijk niet te scoren doordat hij als zestiende over de finish kwam, hierdoor blijft de marge tussen de twee Italianen op 46 punten staan in het voordeel van de Aruba.it Racing – Ducati coureur.

De World Supersport coureurs hebben nu een lange zomerstop waarna de negende ronde van het kampioenschap in Magny-Cours verreden wordt in het weekend van 8 t/m 10 september.

Handige links Acerbis Czech Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • WorldSBK podium - Race 1
  • WorldSSP 300 podium - Race 1
  • WorldSSP podium- Race 1
  • Loris Veneman
  • Walid Khan & Scott Deroue
  • Jeffrey Buis
  • Glenn van Straalen
  • Ruben Bijman
  • Rube Bijman
  • Jeffrey Buis
  • Walid Khan
  • Loris Veneman
  • Michael van der Mark
  • Glenn van Straalen
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #17 Ruben Bijman - NED - Arco Motor University Team
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #29 Wallid Kahn Soppe - NED - Freudenberg KTM - Paligo Racing - KTM RC 390 R
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #99 Adrian Huertas - ESP - MTM Kawasaki - Kawasaki ZX-6R
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Glenn van Straalen
  • Michael van der Mark
  • Scott Redding
  • Loris Veneman


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’