Marc Márquez: “Dit is het moeilijkste besluit van mijn leven dat ik met mijn hoofd en niet met mijn hart genomen heb”

13849
Marc Márquez | © HRC

Marc Márquez en Honda zullen aan het einde van dit MotoGP seizoen uit elkaar gaan. De achtvoudig wereldkampioen heeft middels een geëmotioneerd bericht op zijn social mediakanalen laten weten dat het de moeilijkste beslissing van zijn leven is geweest die hij ‘met zijn hoofd en niet met zijn hart’ heeft genomen.

Twee dagen geleden kwam het grote nieuws naar buiten dat de wegen van Marc Márquez en Honda aan het eind van dit seizoen zullen scheiden. In het persbericht van HRC stond nadrukkelijk dat het het einde van het huidig MotoGP seizoen betreft waardoor we er vanuit mogen gaan dat Márquez vrij is om op dinsdag 28 november – twee dagen na de laatste Grand Prix van 2023 in Valencia – voor het eerst op de Ducati Desmocedici GP23 te stappen, weliswaar op een volledig zwarte machine zonder enige merknaam.







Naast de vele highlight video’s die door het Repsol Honda Team en MotoGP werden geplaatst op social media, waarin onder andere de zes MotoGP wereldtitels en 59 overwinningen in beeld kwamen, plaatste Marc Márquez zelf ook een bijzondere foto met tekst op zijn social media pagina’s. Deze tekst luidde als volgt:

Marc Márquez: “Ik wil dit bericht met je delen dat ik naar een teamlid stuurde: ik weet niet waar ik moet beginnen, ik weet niet of ik de juiste of de verkeerde beslissing neem, ik weet niet wat er in de toekomst zal gebeuren, ik weet niet of dit allemaal goed zal uitpakken. Maar wat ik wel weet, is wat we samen hebben bereikt.

Het was de moeilijkste beslissing van mijn leven, geleid door mijn hoofd en moed, NIET door mijn hart. Mijn hart zal altijd bij het team zijn, het team van FOREVER, dat mij steunde en zal steunen. Maar één ding weet ik heel duidelijk: ik wil opnieuw proberen de beste coureur ter wereld te worden en daarvoor moet ik genieten van het rijden met de motor.

Ik volg de theorie van de klimmer uit het boek dat je me gaf. Als ik de Everest in 3 dagen kan beklimmen, waarom zou ik dat dan in 5 dagen doen? Logischerwijs is het veel riskanter om het in 3 dagen te beklimmen: je stelt jezelf veel meer bloot en misschien haal je het niet. Maar als ik het niet probeer zal ik het nooit weten.

Je hebt het me altijd gezegd en ik heb het toegepast: Volg je instinct, je karakter en je ballen en niemand zal je verslaan. Tot slot – je hebt mijn hart geraakt, zoals je weet is onze relatie heel speciaal dus ik hoop dat onze wegen elkaar weer zullen kruisen. We gaan genieten van de 6 vieringen die we dit jaar nog hebben.”

De foto met het bericht die Marc Márquez op zijn social mediakanalen postte

Het moge duidelijk zijn dat Márquez niet over één nacht ijs is gegaan met dit besluit. In 2012 werd hij door HRC gecontracteerd en meteen in het Repsol Honda Team geplaatst als de vervanger van Casey Stoner die besloot om te stoppen als coureur. Het bleek een gouden combinatie te zijn die meteen tot succes leidde. Al in zijn tweede MotoGP weekend stond Márquez op pole position en behaalde hij zijn eerste overwinning op het Circuit of the Americas waarmee hij de jongste coureur ooit is die een race in de koningsklasse heeft gewonnen. Een dominante wereldtitel volgde in 2014 waarna hij ook in 2016, 2017, 2018 en 2019 de beste was.

Het grote omslagpunt was de eerste MotoGP race van 2020 op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto waar Márquez zwaar geblesseerd raakte, de rest is inmiddels geschiedenis. Márquez zelf lijkt inmiddels wel weer behoorlijk dichtbij zijn oude niveau te zijn maar Honda is inmiddels ruimschoots gepasseerd door Ducati, KTM en Aprilia. Voor Honda als ‘s werelds grootste en machtigste motorenfabrikant is het zaak om zo snel mogelijk weer terug te komen aan de top van de MotoGP klasse maar dat is iets waar Márquez naar eigen zeggen niet op kan wachten. Hij wordt in februari 32 jaar waardoor de jaren toch langzaam maar zeker beginnen te tellen. Door op een Ducati Desmocedici GP23 te stappen, weliswaar niet het laatste model maar wel een machine die momenteel dominant is in de MotoGP klasse, heeft Márquez een machine tot zijn beschikking waarmee hij kan winnen, ondanks dat het in een satellietteam zal zijn.

Met deze stap houdt Márquez ook de regie over de rest van zijn carrière in handen. Door voor slechts één jaar te tekenen bij Gresini Racing is hij voor 2025 weer beschikbaar om naar een fabrieksteam over te stappen. Daarnaast is Márquez nog jong genoeg om over een aantal seizoenen weer terug te keren bij zijn naar eigen zeggen geliefde Honda als daar de situatie is verbeterd.

Het zijn interessante tijden in de MotoGP klasse, we gaan het meemaken …



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’