Marc Marquez (P12): “Het is nog te vroeg om conclusies te trekken”

4371
marc-marquez
Marc Marquez - Sepang Test | foto© Red Bull Content Pool

Marc Marquez kijkt terug op een drukke eerste dag van de Sepang MotoGP Official Test. De Repsol Honda Team coureur had de beschikking over maar liefst vier verschillende RC213V machines. De achtvoudig wereldkampioen noteerde vrijdag de twaalfde rondetijd van de dag, maar na afloop tijdens de media debrief werd wel duidelijk dat de Spanjaard nog niet overliep van enthousiasme ondanks dat het volgens hem nog veel te vroeg is om conclusies te trekken.

Het is maar een test, het is nog maar de openingsdag en het is volstrekt onduidelijk wie wel of niet het achterste van zijn tong heeft laten zien tijdens de allereerste MotoGP testdag van 2023. Maar het moge duidelijk zijn als deze eerste dag van het jaar een indicatie is van de machtsverhoudingen dan worden het 21 zware Grand Prix weekenden voor een aantal motorfabrikanten. Niet alleen voor Yamaha en KTM maar zeker ook voor Honda nadat er tijdens de eerste dag een top negen werd gevormd door uitsluitend coureurs op een machine van Italiaanse afkomst (Ducati en Aprilia).







Maar hoe we het ook wenden of keren, of men er nu wel goed voor is gaan zitten en men wel of niet een time attack heeft gedaan ook voor Marc Marquez werd het niet alleen een hele drukke maar zeker ook een lastige eerste dag. Marquez had namelijk maar liefst vier motoren tot zijn beschikking (hij gebruikte er drie van de vier), maar hij kwam vrijdag niet verder dan de twaalfde plaats, 0.954 seconden achter de snelst gereden rondetijd van Marco Bezzecchi.

Dat Honda de afgelopen maanden hard gewerkt heeft aan de ontwikkeling van de 2023 Honda RC213V zal niemand ontkennen. Zo zagen we vrijdag naast een aantal nieuwe technische mensen de nieuwe fiets met de nodige verschillen ten opzichte van 2022; een nieuwe aluminium Kalex achterbrug, een Akrapovic uitlaatsysteem, een nieuw frame met een andere gewichtsverdeling en veel nieuwe aerodynamica onderdelen.

Marquez verscheen vrijdag niet alleen op de baan met drie verschillende motoren, gedurende de dag werd er ook veel tijd besteedt aan het ombouwen van de beschikbare en verschillende RC213V modellen. Maar op welke machine de Spanjaard ook naar buiten ging, hij kwam geen enkele keer in de buurt van de snelste Ducati en Aprilia mannen en de conclusie aan het einde van de eerste dag in Maleisië is dan ook dat de Honda vooralsnog met een tijdverschil van bijna een seconde op de snelste rondetijd van de dag haar achterstand niet heeft weten te verkleinen ten opzichte van het afgelopen seizoen, nee sterker nog deze is vooralsnog alleen nog maar groter. Maar Marquez gooit de handdoek na één dag zeker nog niet in de ring.

Marc Marquez: “Ja, ik heb vier motoren in de pitbox staan, maar de onderlinge verschillen zijn niet groot. We hebben verschillende concepten en dingen om te proberen. Het voorseizoen is soms moeilijk omdat je bij elke run vrij duidelijke verschillen op de fietsen kunt voelen. Voor mij was het een positieve dag want fysiek voel ik me een stuk beter dan een jaar geleden. Dat is vooralsnog misschien nog wel even het belangrijkste. Maar goed, het gevoel met de 2023 RC213V is min of meer hetzelfde als in Valencia, omdat het eigenlijk dezelfde motor is. Maar het werk gaat morgen en zondag door, dan hebben we in maart nog twee testdagen in Portimão. Ik denk dat er tegen die tijd meer nieuws zal zijn. Laten we niet te vroeg conclusies trekken. Het is nu belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen en ons stap voor stap zien te verbeteren. Op dit moment zijn we inderdaad nog ver verwijderd van de snelste jongens.
Ik kan niet zeggen waar de verbeteringen tot aan de test in Portugal vandaan zullen komen en op welke gebieden er nog updates zijn, ik weet het niet. Ze [Honda engineers] werken er keihard aan, maar niets is zeker. We hebben nog één motor ter beschikking die ik vandaag niet heb uitgeprobeerd. En we hebben nieuwe ideeën van de nieuwe jongens binnen het team. We moeten nu deze twee dagen hier gebruiken. Na de laatste testdag in Portimão kan ik pas beoordelen hoe goed we voorbereid zijn op het komende seizoen.”

Maar het moge duidelijk zijn, na de teleurstellend verlopen eendaagse MotoGP Test in Valencia (november 2022) zette Marquez de boel redelijk op scherp binnen de Honda-familie. De achtvoudig wereldkampioen eiste destijds een betere motor voor deze eerste test in 2023 met de boodschap als deze er niet ging komen dat het dan onmogelijk zou zijn om komend seizoen mee te doen in de strijd voor de 2023 MotoGP wereldtitel.

Marc Marquez: “Ja dat klopt en dat was ook het plan en dat is ook hetgeen ze me destijds na de test in Valencia verteld hebben. Het is ook geen geheim dat je als coureur altijd meer en meer en wilt en sneller wilt worden. Maar de Honda engineers vertellen me dat we stap voor stap gaan. Het is nu dan ook nog te vroeg om een oordeel te vellen, want ik moet nog veel dingen uitproberen. Ik heb in Valencia al tegen jullie gezegd: ik ga aan mijn conditie werken, Honda zorgt voor de motor. Ik heb mijn werk goed gedaan, want ik voel me een stuk beter. Maar zoals al gezegd, pas na de laatste testdag in Portimão kunnen we pas echt zeggen waar we staan. Tot nu toe is er slechts één testdag verstreken. We hebben nog ideeën en moeten het één en ander uitproberen. We hebben nog niet eens de helft van het testprogramma afgerond. We moeten gericht blijven werken. Dat is voor nu het allerbelangrijkste.”

De actie op het Sepang International Circuit wordt zaterdag en zondag voortgezet. Ook tijdens deze twee dagen vindt de actie plaats van 10:00 tot 18:00 uur lokale tijd (03:00-11:00 uur Nederlandse tijd). Na afloop van de acht uur durende sessies is er dagelijks een 15 minuten durende starttraining.

Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen

  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 06 Stefan Bradl
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 05 Johann Zarco
  • 93 Marc Marquez
  • 41 Aleix Espargaro
  • 73 Alex Marquez
  • 23 Enea Bastianini
  • 35 Cal Crutchlow, 43 Jack Miller
  • 36 Joan Mir
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 20 Fabio Quartararo
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 21 Franco Morbidelli
  • 12 Maverick Vinales
  • 23 Enea Bastianini
  • 23 Ducati GP23
  • 33 Brad Binder
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 36 Joan Mir
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 93 Marc Marquez
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 89 - Jorge Martin
  • 88 - Miguel Oliveira
  • 89 - Jorge Martin
  • 73 - Alex Marquez
  • 48 - Fabio Di Giannantonio
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 43 - Jack Miller
  • 44 - Pol Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 41 - Aleix Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 36 - Joan Mir
  • 33 - Brad Binder
  • 25 - Raul Fernandez
  • 30 - Takaaki Nakgami
  • 23 - Enea Bastianini
  • 23 - Enea Bastianini
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 12 - Maverick Viñales
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • 05 - Johann Zarco
  • 05 - Johann Zarco
  • 12 - Maverick Viñales
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • Sepang International Circuit