Márquez wint op Misano na spectaculaire strijd met Quartararó

281
Marc Márquez in de laatste ronde voor Fabio Quartararó - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© Randy van Maasdijk

Marc Márquez heeft zondagmiddag de MotoGP race gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli na een zeer spannende strijd met Fabio Quartararó. De jonge Fransman reed voor het grootste gedeelte van de race aan de leiding maar in de laatste ronde kwam Márquez als winnaar uit de strijd. Maverick Viñales finishte als derde.

Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor de MotoGP race over 27 ronden. Net als de voorgaande dagen scheen er een felle zon boven het Italiaanse circuit waardoor de buitentemperatuur zo’n 27°C bedroeg en de asfalttemperatuur zo’n 40°C was.







Andrea Iannone ging niet van start in zijn thuisrace nadat hij in FP4 vier voor de derde keer van het weekend ten val kwam en daardoor een schouderblessure opliep.

Het hele weekend klaagden de coureurs al over het gebrek aan grip. Twee maanden geleden is het circuit door middel van een ‘microblast’ techniek schoongemaakt waarmee er met kleine metalen balletjes scheurtjes worden gemaakt in het asfalt. Dit zorgt ervoor dat al het opgebouwde rubber verwijderd wordt en het regenwater beter afloopt, wat voor meer grip zorgt in regenachtige omstandigheden. Echter zorgt dit in droge omstandigheden voor een veel lager gripniveau aangezien al het rubber dus weggehaald is. De rondetijden waren dit weekend dan ook langzamer dan een jaar geleden en veel coureurs waren absoluut niet te spreken over de situatie.

Ondanks dat waren de coureurs het behoorlijk eens over de bandenkeuze. Vrijwel alle coureurs kozen voor een medium-compound voorband en een medium-compound achterband. Uitzonderingen waren Miguel Oliveira en Jorge Lorenzo met een soft-compound achterband en Johann Zarco en Jorge Lorenzo met een soft-compound voorband.

Ronde 1
Polesitter Maverick Viñales startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Petronas Yamaha SRT coureurs Fabio Quartararó en Franco Morbidelli. Marc Márquez nam de vierde positie in handen voor een minder goed gestarte Pol Espargaró. Alex Rins reed op de zesde plaats voor Valentino Rossi, Andrea Dovizioso, Jack Miller en Joan Mir.

Márquez aarzelde niet lang en nam de derde positie over van Morbidelli terwijl Rossi een rommelige eerste ronde reed en in gevecht was met Rins.

Ronde 2
Viñales reed aan de leiding met Quartararó en Márquez daar kort achter. Morbidelli moest al een aantal tienden toegeven terwijl Pol Espargaró er alles aan deed om aan te blijven haken met zijn KTM. Rins en Rossi voerden de druk op bij de Spanjaard maar konden vooralsnog geen doorgang vinden.

Ronde 3
Bij het uitkomen van bocht 10 (Tramonto) had Quartararó een betere exit en zette hij zijn Yamaha naast die van Viñales. Bij het ingaan van de zeer snelle bocht 11 (Curvone) aarzelde de jonge Fransman geen moment en hield hij het gas open waardoor hij de leiding overnam van Viñales. Márquez kwam dichterbij en reed de snelste wedstrijdronde terwijl de drie coureurs al ruim een seconde voorsprong hadden op Morbidelli. Rins en Rossi reden nog altijd achter Espargaró.

Ronde 4
Márquez wilde Quartararó niet laten ontsnappen en ging op zijn beurt ter hoogte van bocht 10 (Tramonto) voorbij aan Viñales. Het was duidelijk waarom de Repsol Honda coureur haast had aangezien de Fransman vervolgens de snelste wedstrijdronde reed.

Takaaki Nakagami kwam ten val bij het ingaan van Tramonto waardoor zijn race al vroeg ten einde kwam.

Ronde 5
Quartararó had een marge van zo’n zeven tienden richting Márquez maar de Spanjaard was sneller. Op zijn beurt reed de zevenvoudig wereldkampioen de snelste wedstrijdronde terwijl Viñales daarachter het tempo niet kon volgen. Rossi en Dovizioso waren voorbijgegaan aan Rins maar de veertigjarige Italiaan reed nog altijd op de zesde plaats achter de KTM van Espargaró waardoor zijn podiumkansen zo goed als verdwenen waren.

Ronde 7
Quartararó en Márquez waren duidelijk sneller dan de concurrentie aangezien zij al ruim 2,5 seconden los waren van Viñales op de derde plaats. Morbidelli reed daar weer anderhalve seconde achter terwijl Rossi bij het ingaan van bocht 14 (Carro) eindelijk voorbij kon gaan aan Espargaró. De publieksfavoriet had een achterstand van een seconde richting zijn protégé Morbidelli.

Ronde 9
Miguel Oliveira kwam ten val bij het ingaan van bocht 4 (Rio). Einde race voor de geblesseerde Portugees.

Ronde 10
Quartararó reed nog steeds aan de leiding maar het leek erop dat Márquez meer in zijn mars had. Viñales reed zo’n drie seconden achter het tweetal met Morbidelli daar weer 2,5 seconden achter. Rossi had het gat richting de Petronas Yamaha SRT coureur gauw dicht weten te rijden en was op zoek naar een plaats om de aanval in te zetten. Dovizioso had afgerekend met Pol Espargaró waardoor de Ducati coureur nu op de zesde plaats reed. Rins had nog steeds moeite met de KTM coureur en reed op de achtste positie.

Ronde 12
Nadat Viñales na de eerste aantal ronden ver terugviel was hij nu ineens weer de snelste coureur op de baan. Echter was zijn achterstand richting Márquez en Quartararó al groot en leek dit niet meer te overbruggen. Rossi reed nog steeds achter Morbidelli en kon nog geen manier vinden om aan zijn landgenoot voorbij te gaan.

Ronde 14
Márquez leek het nog steeds prima te vinden om Quartararó het zware werk te laten verrichten. In Silverstone reed de Resol Honda coureur bijna de hele race aan kop wat hem uiteindelijk de winst koste, nu mocht de twintigjarige Fransman de weg leiden. De voorsprong van het tweetal bleef steken op zo’n 2,5 seconden richting Viñales.

Ronde 16
Rins kreeg een bericht op zijn dashboard dat hij een Long Lap Penalty moest uitvoeren vanwege het te vaak overschrijden van de track limits. Echter maakte dit allemaal niets meer uit aangezien hij ter hoogte van bocht 4 (Rio) ten val kwam en zijn race daarmee ten einde kwam.

Ronde 17
Terwijl Quartararó aan de leiding reed en Márquez hem gestaag volgde was Viñales constant de snelste coureur op de baan. Net als in Silverstone was de Spaanse Monster Energy Yamaha coureur in de slotfase van de race zeer snel en maakte hij veel terrein goed, echter was het toen te laat. Aan het eind van de zeventiende ronde bedroeg de achterstand van Viñales richting het leidende duo weer minder dan twee seconden.

Ronde 18
Na een mislukte poging bij het ingaan van bocht 8 (Quercia) lukte het Rossi bij het aanremmen voor bocht 14 (Carro) om voorbij te gaan aan Morbidelli waarmee de veertigjarige coureur de vierde plaats overnam.

Ronde 21
Márquez bleef toekijken hoe Quartararó aan de leiding reed en maakte vooralsnog geen aanstalten om aan de Fransman voorbij te gaan. Na een sterke fase kon Viñales niet dichterbij komen en bleef het verschil zo’n twee seconde. Rossi had moeite om weg te rijden van Morbidelli terwijl Dovizioso daarachter steeds dichterbij de twee Italiaanse Yamaha coureurs kwam.

Ducati wild-card Michele Pirro was gecrasht maar hij kon de Desmocedici GP19 oppakken om zijn weg te vervolgen.

Ronde 23
Einde race voor Cal Crutchlow, de Brit crashte ter hoogte van bocht 8 (Quercia).

Ronde 25
Nog steeds reed Quartararó aan de leiding met Márquez hijgend in zijn nek terwijl Viñales zijn achterstand had verkleind naar zo’n anderhalve seconde. De Repsol Honda coureur liet voor het eerst een teken zien dat hij de aanval wilde inzetten maar vooralsnog hield hij zich in.

Ronde 27
Voor de derde MotoGP race op rij zou het aankomen op de allerlaatste ronde. Op het rechte stuk nam Márquez veel snelheid mee en bij het ingaan van de eerste bocht viel hij aan. Door middel van een keurige uitremactie ging de Spanjaard voorbij aan Quartararó maar de Yamaha coureur was niet bereid om de strijd zomaar op te geven. Door middel van een hoge bochtensnelheid kon Quartararó counteren bij het aanremmen van bocht 4 (Rio) en nam hij op zijn beurt de leiding weer over.

Vervolgens probeerde Márquez het opnieuw en dankzij een slipstream op het rechte stuk richting bocht 8 (Quercia) kon de Repsol Honda coureur opnieuw de koppositie overnemen. Quartararó dook meteen in de slipstream van de zevenvoudig wereldkampioen en had een veel hogere bochtensnelheid in bocht 11 (Curvone), 12 en 13. Het was zichtbaar dat de Fransman zelfs moest inhouden om de achterkant van Márquez niet te raken maar bij de zeer krappe bocht 14 (Carro) verdedigde de leider in het kampioenschap zijn lijn en was er geen kans voor Quartararó om zijn machine ernaast te zetten.

Ternauwernood kon Quartararó een valpartij voorkomen maar hierdoor waren zijn kansen verkeken. Márquez had op het juiste moment toegeslagen en kwam als winnaar over de streep. De Spanjaard was hier zichtbaar zeer blij mee, ongetwijfeld het gevolg van twee keer achter elkaar een race in de laatste bocht verliezen en de aanvaring met Valentino Rossi op zaterdagmiddag tijdens de kwalificatie.

Quartararó moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats nadat hij het grootste deel van de race aan de leiding reed. Opnieuw een zeer indrukwekkende prestatie van pas twintigjarige MotoGP rookie. Viñales mocht mee naar het podium door als derde over de finish te komen met de Italianen Rossi, Morbidelli en Dovizioso daarachter. Pol Espargaró kwam als zevende over de streep met daarachter Mir, Miller en Petrucci in de top tien.

In het kampioenschap bouwt Márquez (275 punten) zijn voorsprong verder uit naar maar liefst 93 punten richting Dovizioso (182) waardoor het erop lijkt dat hij de titel in Thailand al kan behalen. Petrucci klimt naar de derde plaats met 151 punten voor Rins (149), Viñales (134), Rossi (129) en Quartararó (112).

 

Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App