Martin wint fenomenale MotoGP race in Thailand na spannend duel met Binder en Bagnaia

3357
Jorge Martin - Chang International Circuit | © Red Bull Content Pool

Jorge Martin heeft zondag ook de MotoGP race op het Chang International Circuit gewonnen. In een zeer spannende race wist de Spanjaard in de laatste ronde Brad Binder en Pecco Bagnaia achter zich te houden waarmee hij zijn achterstand in het kampioenschap wederom heeft verkleind. 

Evenement: OR Thailand Grand Prix
Circuit: Chang International Circuit
Categorie: MotoGP
Tijd: 15:00 uur lokale tijd, 09:00 uur Nederlandse tijd
Sessie: Race – 26 ronden
Omstandigheden: Bewolkt, 31°C







Na een zeer zonnig, warm en vooral droog weekend was het zondagmiddag bewolkt op het Chang International Circuit. Net als een jaar geleden, toen het op de racedag zeer hevig begon te regenen, hing er nu veel dreigende bewolking boven het Thaise circuit en zou een regenbui niet als verrassing komen.

Hoe dan ook gingen de lichten om 15:00 uur lokale tijd, 09:00 uur Nederlandse tijd uit en vertrokken de coureurs met slicks op een droog Chang International Circuit. Bijna alle coureurs stonden op de medium-compound voorband en hard-compound achterband, uitzonderingen waren Alex Márquez (medium achterband) en Pol Espargaró (harde voorband).

Polesitter Jorge Martin startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Luca Marini en Aleix Espargaró. Alex Márquez reed op de vierde plaats voor Pecco Bagnaia en Brad Binder, daarachter waren het Maverick Viñales, Marc Márquez, Fabio Quartararo en Marco Bezzecchi in de top tien.

In tegenstelling tot de Sprint race wist Bagnaia meteen naar voren te komen en in bocht 3 ging hij voorbij aan Alex Márquez waardoor hij opschoof naar de vierde plaats. Zijn concurrenten hadden er echter geen enkele boodschap aan de titelaspiraties van de Italiaan want in bocht 9 zette Binder zijn machine naast die van Bagnaia. De Ducati Lenovo Team coureur werd van zijn lijn gedrukt waardoor ook Alex Márquez hem weer kon passeren.

Vooraan probeerde Martin weg te rijden maar de Spanjaard werd op de voet gevolgd door een zestal coureurs achter zich. In de tweede ronde probeerde Aleix Espargaró het maar kreeg het net niet voor elkaar om zijn Aprilia ernaast te zetten. Marini reed op de derde plaats maar Binder voerde de druk hoog op. Alex Márquez en Bagnaia waren daarachter in duel voor de vijfde positie, ongetwijfeld dat de regerend wereldkampioen ernstig frustreerde.

In de vierde ronde begon ook Marc Márquez zich te mengen in de strijd en zette hij zijn machine naast die van Bagnaia. De Italiaan probeerde meteen terug te slaan maar de Repsol Honda coureur kwam op dit moment als winnaar uit de strijd.

Martin bleef uit het gedrang door aan kop te rijden maar hij kreeg van Binder die was opgeklommen naar de tweede positie. Het tweetal had een klein gaatje geslagen naar Marini die op zijn beurt onder druk werd gezet door Alex Márquez. Aleix Espargaró viel hierdoor terug naar de vijfde positie met Bagnaia op de zesde plaats die nu had afgerekend met Marc Márquez.

In de vijfde ronde schoof Alex Márquez op naar de derde positie door Marini te passeren. Hij zette nu zijn zinnen op Martin en Binder die een halve seconde voor hem reden.

Er werden fantastische duels uitgevochten in de kopgroep waarbij het nodige duw- en trekwerk niet geschuwd werd. Terwijl Martin en Binder voorop reden kwam Alex Márquez steeds dichterbij, daarachter waren Marini en Bagnaia in gevecht voor de vierde plaats. Daarachter voerden Aleix Espargaró en Marc Márquez een hevige strijd voor de zesde positie waar de Aprilia coureur als winnaar uitkwam.

In de tiende ronde viel Bagnaia andermaal aan en ging hij met een mooie uitremactie in bocht 3 voorbij aan Marini. De regerend wereldkampioen had enkele tienden achterstand op de kopgroep maar wist dat hij met name Martin niet mocht laten gaan met het oog op het wereldkampioenschap.

Aan het eind van de dertiende ronde ging het mis voor Alex Márquez. Terwijl hij op de derde plaats reed verloor hij in bocht 10 de voorkant van zijn Ducati met een crash als gevolg. Dit betekende dat Bagnaia opschoof naar de derde positie achter Martin en Binder.

Na de hectiek van de openingsfase was het in deze fase van de race wat rustiger. Het was voor de coureurs zaak om hun banden te sparen voor het einde van de race en op dit moment geen domme fouten te maken.

In de achttiende ronde kregen Mooney VR46 Racing Team coureurs Marini en Bezzecchi het met elkaar aan de stok. Bezzecchi wilde de vierde positie afpakken van Marini maar liet dat niet zomaar gebeuren. De halfbroer van Valentino Rossi wist zich meerdere keren te verdedigen maar uiteindelijk kwam Bezzecchi toch als winnaar uit deze onderlinge strijd.

In de twintigste ronde besloot Binder dat het tijd was om aan te vallen. In bocht 8 zette hij zijn KTM ernaast maar Martin kon terugslaan. De Zuid-Afrikaan probeerde het in de daaropvolgende bochtensectie nog eens maar Martin hield de leiding vast.

In de 21e ronde probeerde Binder het opnieuw, ditmaal bij het aanremmen voor bocht 3. De KTM coureur ging echter enigszins wijd waardoor Martin opnieuw terug kon slaan, dit stuivertje wisselen betekende dat Bagnaia nu ook weer volledig de aansluiting te pakken had. Deze drie coureurs hadden ruim twee seconden voorsprong richting Bezzecchi op de vierde plaats.

In de 23e ronde viel Binder wederom aan in bocht 8 en ditmaal zorgde hij ervoor dat Martin niet terug kon slaan. De Zuid-Afrikaan was de nieuwe leider in deze wedstrijd terwijl Bagnaia daarachter besloot om zich nog niet in deze strijd te mengen.

De strijd was nog niet gestreden, in de 25e ronde besloot Martin om de aanval weer in te zetten op Binder. In bocht 3 remde de Spanjaard extreem laat waarna hij zijn Ducati in het midden van de bocht ernaast zette. Binder kon geen kant op en moest de Spanjaard voor zich laten terwijl Bagnaia ook probeerde om meteen te profiteren. Dat lukte niet waardoor hij vooralsnog op de derde plaats bleef rijden. In de laatste sector nam Bagnaia zeer veel snelheid mee en leek hij zowel Binder als Martin buitenom te passeren, dat bleek toch teveel gevraagd te zijn waardoor de volgorde hetzelfde bleef.

Het kwam aan op de laatste ronde die Martin inging als leider voor Binder en Bagnaia. Het leek een tweestrijd te worden tussen de Spanjaard en de Zuid-Afrikaan omdat Bagnaia er niet iets te ver achter reed. De KTM coureur deed er alles aan om een aanval op Martin in te zetten maar dat bleek lastiger dan gedacht. De Prima Pramac Racing coureur verdedigde zijn positie uitstekend en reed een foutloze laatste ronde.

Het was Martin die uiteindelijk als winnaar over de streep kwam en daarmee zijn elfde overwinning van het seizoen behaalde (Sprints & volledige races). De Spanjaard scoorde zijn vierde ‘dubbel’ van het seizoen en verkleint daarmee opnieuw zijn achterstand in het kampioenschap. Binder passeerde finish als tweede met Bagnaia daarachter op de derde plaats maar de Zuid-Afrikaan had de track limits in de laatste ronde overschreden. Hierdoor werd hij één plaats teruggezet en werd Bagnaia als tweede geklasseerd in deze race waarmee de geleden schade minder was. Achter dit drietal werd Bezzecchi ‘best of the rest’ op de vierde plaats.

Uitslag:

  1. Jorge Martin – Ducati
  2. Pecco Bagnaia – Ducati | +0,253
  3. Brad Binder – KTM | +0,114 en +1 pos
  4. Marco Bezzecchi – Ducati | +2,005
  5. Aleix Espargaró – Aprilia | +4,303

Klik hier voor de volledige uitslag

In het kampioenschap blijft Bagnaia de leider met een totaal van 389 punten maar Martin heeft er nu 376 achter zijn naam staan. Bezzecchi is praktisch uitgeschakeld met 310 punten.

De coureurs en teams hebben nu een welverdiende week vrij na drie Grand Prix weekenden op rij. De volgende Grand Prix staat gepland in het weekend van 10 t/m 12 november op het Sepang International Circuit in Maleisië, de achttiende ronde van het seizoen 2023.




Handige links OR Thailand Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • Fermin Aldeguer
  • MotoGP race
  • MotoGP podium
  • MotoGP race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Somkiat Chantra
  • Jaume Masia
  • Maverick Viñales
  • Pedro Acosta
  • Jorge Martin & Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • Davide Tardozzi
  • Tony Arbolino & Pedro Acosta
  • Collin Veijer
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Pre-event persconferentie


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’